-

De impact van draagbare technologie op content marketing

Google mag dan gestopt zijn met het uitgeven van zijn Glass-project, voor Microsoft is het tijdperk van wearable technology net begonnen. En terecht, want draagbare technologie heeft de toekomst. Niet alleen in de vorm van brillen, maar ook door middel van horloges en sieraden. Het geeft marketeers de uitdaging om na te denken hoe zij de consument ook via deze technologie kunnen benaderen. Is het echt zo anders dan de manier waarop we consumenten zonder draagbare technologie benaderen? 

De vraag is inderdaad of draagbare technologie de manier waarop marketeers met hun klanten en prospects communiceren drastisch zal veranderen. Content moet altijd relevant zijn en sowieso aansluiten op de behoefte van de klant. De eigenlijke vraag is dus: veranderen de verwachtingen van onze klanten en prospects door het gebruik van deze technologie? En hoe kunnen we op deze andere behoeften inspelen?

Analyse van het eerste gebruik

Natuurlijk kunnen we deze vragen pas goed beantwoorden als niet alleen de early adopters deze technologieën gaan gebruiken, maar ook de early majority overstag gaat. Toch zien we bij de eerste gebruikers dat vooral gemak een grote rol speelt. Trulia, één van de eerste apps voor Google Glass, is een dienst om een koophuis te zoeken. Als de gebruiker een leuke gevonden heeft, kan hij met een druk op de knop de route naar het huis bepalen én de makelaar bellen als hij voor het huis staat en nog steeds enthousiast is.

Content die voor wearables wordt gemaakt, moet dus nog beter toegespitst zijn op behoefte van de gebruiker. Eigenlijk was technologie nog nooit zo persoonlijk als met een Google Glass of Apple Watch. Het wordt op het lichaam gedragen. Bij de Hololens en Google Glass ziet alleen de gebruiker het beeld. Of de technologie volgt de bewegingen van het lichaam. Content zal dus nog persoonlijker worden.

Bovendien is er steeds meer data tot je beschikking, bijvoorbeeld door fitness-apps tijdens het hardlopen vast te klikken aan je hardloopschoenen. Dus informatie over beweging kan in dit geval steeds meer toegespitst worden op iemands loopritme of parcours. De marketeer moet zich daarop wel goed voorbereiden en verschillende soorten content ontwikkelen op basis van de persoonlijke wensen van de gebruiker.

Niet meer in de broekzak

De personalisatie is ook gebaat bij de geolocatie en de diensten die daarop gebaseerd worden. Denk aan het gemak waar de gebruiker naar op zoek is. Door content te tonen op het moment dat de gebruiker er direct iets mee kan, is de kans groter dat hij de content als relevant ervaart. Denk bijvoorbeeld aan een aanbeveling voor een restaurant. Door deze te tonen op het moment dat de gebruiker langs het restaurant loopt rond etenstijd, heeft hij direct iets aan die informatie. Natuurlijk; dat kan met de smartphone ook al, maar die zit vaak in de broekzak. Deze content hebben gebruikers letterlijk en figuurlijk in beeld.

Hoewel gemak belangrijker wordt, wordt de gebruiker geenszins lui. Juist user generated content krijgt een centrale plek in draagbare technologie. Bekijk het filmpje van de Hololens, de nieuwste uitvinding van Microsoft, maar eens. Het huis was nog nooit zo gevuld met speelgoed, voor jong en oud. Het kantoor was nog nooit zo rijk aan opties voor R&D. Gebruikers willen steeds meer aan hun ervaring toevoegen om die nog persoonlijker te maken.

De Hololens maakt ook gebruik van augmented reality. Natuurlijk is deze technologie al jaren in omloop, zonder veel succes, maar de draagbare technologie, zeker een bril, zal daar verandering in brengen. Het maakt de huiskamer interactief en daar zal je met je content rekening mee moeten houden. Houd het bijvoorbeeld kort en bondig, zeker als je de gebruiker alleen van informatie wilt voorzien. Je wilt niet dat het hele scherm door jouw verhaal wordt gevuld, zodat de gebruiker verder niets meer kan zien.

Een nieuw jasje én nieuwe content

Het belangrijkste punt van het maken van content voor draagbare technologie? Niet de content van de oorspronkelijke website één op één doorzetten. Dat gold voor alle nieuwe kanalen, maar het wordt steeds onhandiger naar mate technologieën zich ontwikkelen. Je wilt het niet voor je rekening nemen dat iemand tegen een boom rijdt omdat jouw flikkerende banner ineens oppopte.

Om de eerste vraag ‘Is het echt zo anders dan de manier waarop we consumenten zonder draagbare technologie benaderen?’ te beantwoorden: ja. Draagbare technology wordt nog persoonlijker, nog meer gericht op gemak en steeds meer van de gebruiker. De irritatiefactor als je daarin niet mee gaat, is exponentieel gegroeid. Hoe consumenten de bedrijven die zoveel irritatie oproepen zullen afstraffen, zal nog moeten blijken, maar als je ziet dat klanten nu al in massaal afhaken na een slechte ervaring, dan zal het niet goed aflopen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond