-

Kan Salesforce de analyticsmarkt echt vernieuwen?

Salesforce lanceerde vorige week zijn langverwachte Analytics Cloud, samen met een groot aantal partners die zelf ook oplossingen voor business intelligence (BI) aanbieden. Het nieuwe product Wave komt voort uit de overname van EdgeSpring vorig jaar. Er is fors geïnvesteerd in gebruikersgemak. Is Wave echt de noviteit waar de markt op zit te wachten?

Wave is het geesteskind van Alex Dayon, oprichter van BusinessObjects. Hij benaderde Keith Bigelow, ook van BusinessObjects, om aan het cloudproduct te werken. De ontwikkeling kwam in een stroomversnelling terecht nadat Salesforce EdgeSpring, overnam. CEO Vijay Chakravarthy is nu chief product officer analytics.

Kosten noch moeite werden vorige week gespaard om Wave onder de aandacht te brengen. Op Dreamforce, het Amerikaanse jaarcongres van Salesforce, was een hele beursvloer gewijd aan het nieuwe product, vol imponerende presentaties die vooral het gebruiksgemak moesten benadrukken. Wave is vooral een mobiele oplossing, die snel inzicht moet verschaffen in verkoop- en marketingcijfers, maar ook in de bezoekersaantallen van de webwinkel. Dat alles met mooie kleurtjes en levendige animaties.

Het is duidelijk dat het bedrijf daarmee verder gaat dan de vaak lastig te configureren oplossingen die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn. Veel bedrijven zijn voor de interpretatie van Big Data aangewezen op datawetenschappers, terwijl verkoopmedewerkers en marketeers dat natuurlijk vooral zelf moeten kunnen doen.

De database die Dream hanteert is niet gebaseerd op de industriestandaard SQL, maar op Salesforce Analytic Query Language (SAQL), die meer flexibiliteit biedt, maar in feite nog in de kinderschoenen staat.

Het grote probleem zit hem volgens analisten vooral in het vergaren van informatie, de zogenoemde datasets die uit verschillende systemen zoals die van SAP moeten komen. Die worden uiteraard niet standaard met Wave meegeleverd. Sterker nog: Salesforce levert daarvoor geen eigen oplossingen. Bedrijven zijn aangewezen op oplossingen van derden zoals Dell Boomi, IBM CastIron, en Informatica.

In de laatste twee decennia is de hoeveelheid klantendata verveelvoudigd. Het bedrijf Selligy stelt dat het grootste deel van de bedrijven echter nog altijd te weinig nuttige data tot hun beschikking hebben om er iets concreets mee te doen. Viviana Faga van Platfora denkt dat de praktische waarde van Salesforce Wave vooralsnog beperkt is. ‘Het is alsof je besluiten neemt op basis van het topje van de ijsberg, in plaats van de ijsberg zelf.’ Met andere woorden: Salesforce Dream is nu nog niet de datakraker die ondernemingen echt nodig hebben.

Daarnaast is Wave is te duur voor voor kleinere bedrijven, die 125 dollar per maand voor het gebruik ervan moeten betalen. Voor het creëren en beheren van datasets is nog een andere licentie nodig (Wave Builder) die 250 dollar per maand kost. Analisten als die van Webush Securities denken dan ook niet dat Salesforce zo makkelijk bedrijven als Tableau kan overtroeven, tenzij de prijzen fors verlaagd worden.

En Salesforce heeft meer concurrenten. Ook IBM wil met Watson een menselijk gezicht geven aan Big Data. Dus kun je aan Watson ‘normale vragen’ stellen, waarna het systeem het juiste antwoord uit de datahooiberg vist. Ook andere bedrijven als Marketo proberen Big Data toegankelijk te maken.

De vraag naar self-service analytics is echter groot, stelt marktonderzoerker IDC vast, en dat opent wel degelijk nieuwe deuren voor bedrijven als Salesforce. Dat met 100.000 klanten trouwens ook beter gepositioneerd is dan menige Big Data startup. Het is volgens analisten ook buitengewoon slim om die informatie via de cloud aan te bieden, zodat de gegevens vooral mobiel kunnen worden geraadpleegd.

Analytics Cloud is sinds 20 oktober verkrijgbaar in het Engels, aanvankelijk als mobiele app voor iPhone en iPad. Android en andere platformen volgen later.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond