-

Moet de bestelknop op de schop?

De bestelknop, het kloppend hart van een webwinkel, zal vanaf dertien juni 2014 een metamorfose moeten ondergaan. Vanuit Europa wordt er een interessante eis gesteld aan de bestelknop om de consument duidelijk te maken dat hij door het klikken op de knop toch echt zal moeten gaan betalen.

Al logisch nadenkend zal iedereen tot de conclusie komen dat je als consument zal moeten betalen na het plaatsen van een bestelling. Je zoekt een mooi product uit, plaatst het in een winkelmandje, vult je adresgegevens in en je klikt op een mooie groene knop met daarop de tekst ‘Bestellen’.

Nieuwe richtlijn Europa
Zo gaat het nu nog in de praktijk. Vanaf dertien juni 2014 is dit niet meer genoeg. De richtlijn zegt hierover:

“De handelaar ziet erop toe dat de consument bij het plaatsen van zijn bestelling, uitdrukkelijk erkent dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt. Indien het plaatsen van een be­stelling inhoudt dat een knop of een soortgelijke functie moet worden aangeklikt, wordt de knop of soortgelijke functie op een goed leesbare wijze aangemerkt met alleen de woorden “bestel­ling met betalingsverplichting” of een overeenkomstige ondubbelzinnige formulering waaruit blijkt dat het plaatsen van de bestelling een verplichting inhoudt om de handelaar te betalen. Indien aan de bepalingen van deze alinea niet is voldaan is de consument niet door de overeenkomst of de bestelling gebonden.”

Belangrijk is, zo zegt de toelichting bij de richtlijn, dat de consument duidelijk moet weten op welk moment hij verplicht wordt om de webwinkelier te gaan betalen. Hierop dient hij ondubbelzinnig te worden gewezen. Ondubbelzinnig is dus in ieder geval een knop met daarom de tekst ‘bestelling met betalingsverplichting’

In ieder geval, want de bepaling uit de richtlijn biedt enige speelruimte door de toevoeging of een overeenkomstige ondubbelzinnige formulering waaruit blijkt dat het plaatsen van de bestelling een verplichting inhoudt om de handelaar te betalen. Met andere woorden, kun je op een andere manier aan de consument volstrekt duidelijk maken dat hij moet gaan betalen na het klikken op de knop, dan mag dit ook.

Wetsvoorstel Nederland
In het Nederlandse wetsvoorstel is de bepaling als volgt overgenomen:

“De handelaar richt zijn elektronische bestelproces op zodanige wijze in dat de consument een aanbod niet kan aanvaarden dan nadat hem op niet voor misverstand vatbare wijze duidelijk is gemaakt dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt. Indien de aanvaarding geschiedt door gebruik van een knop of soortgelijke functie, is aan de vorige zin voldaan indien bij het plaatsen van de bestelling in niet voor misverstand vatbare termen en op goed leesbare wijze blijkt dat de aanvaarding een betalingsverplichting jegens de handelaar inhoudt. Een knop of soortgelijke functie wordt daartoe op een goed leesbare wijze aangemerkt met een ondubbelzinnige formulering waaruit blijkt dat het plaatsen van de bestelling een betalingsverplichting jegens de handelaar inhoudt. De enkele zinsnede «bestelling met betalingsverplichting» wordt aangemerkt als een dergelijke ondubbelzinnige verklaring. Een overeenkomst die in strijd met dit lid tot stand komt, is vernietigbaar.”

Een knop met de tekst ‘bestelling met betalingsverplichting’ is dus nodig, tenzij je als winkelier op een andere manier in niet voor misverstand vatbare termen en op goed leesbare wijze aan kunt tonen dat de consument de bestelling bevestigt en moet gaan betalen. Zegt u het maar, vindt u een knop met daarop de tekst ‘Afrekenen’ daaraan voldoen?

Voldoet een webwinkel niet aan deze eis, dan kan de consument de koop vernietigen. Ik kan me zo voorstellen dat je als consument met behoorlijke goede argumenten zal moeten komen om een rechter te overtuigen dat je echt niet wist dat je moest gaan betalen na het bestellen van een paar schoenen en het klikken op de knop ‘Afrekenen’.

Deel dit bericht

39 Reacties

Jan

Deze regeling bestaat in Duitsland al bijna 2 jaar.Aanvankelijk was men bang voor dalende conversies. Niets is minder waar.

In eerste instantie was deze regel bedoeld voor het voorkomen van dubieuze aankopen via APPS of ABOs

herbert weustenenk

In het Duits is de tekst logischer en is ook taalkundig correct. De Nederlandse verbastering daarvan is dan “bestelling met betalingsverplichting” maar dat maakt het niet echt duidelijker vind ik. Misschien moet er een info tekstje bij met uitleg wat de tekst op de knop betekent

Lars

Zien die mensen niet wanneer ze in PayPal of ideal inloggen dan?

Jan

Klopt , de tekst is onlogisch. Maar ook daar hadden de Duitsers in het begin moeite mee.

herbert weustenenk

Jan, heb je misschien meer details omtrent conversie voor en na? Want als ik een paar Duitse sites met consumenten software bezoek zie ik alleen maar “Kaufen”, nergens “Kostenpflichtig Zahlen”.

Jan

In het winkelmandje (In den Warenkorb) ist nog steeds hetzelfde.
Bij het afrekenen komt Kostenpflichtig Bestellen om de hoek kijken

Jan

Het artikel is daar ook niet helemaal duidelijk over. Volgens mij gaat het alleen om de allerlaatste stap , voordat je gaat betalen

Want met in het winkelmandje leggen koop je feiteleijk nog niets , je hebt de intentie om iets te kopen

@ Peter kun jij daar mischien iets aan toevoegen ?

Peter Kager

Het winkelmandje kan hetzelfde blijven. De aanpassing aan de knop ziet op de laatste knop in het bestelproces, voordat klanten naar een betaalomgeving gaan.

De wetgever acht het van belang dat klanten het moment waarop ze moeten gaan betalen, afrekenen, duidelijk vast kunnen stellen.

Paul

Kun je aangeven om welke (EU) richtlijn het precies gaat?

Peter Kager

Jan

Wat zijn de gevolgen voor de consument ?

Vooral als hij niet betaald ?

Geoffrey

Ik vind deze regeling niet zo heel spannend. Bij de meeste webshops is de bestelling sowieso pas definitief als er vooruit betaald is (via Paypal, iDeal etc.). En je hebt als consument sowieso altijd twee weken bedenktijd als je iets op afstand koopt. Kortom: deze regeling zal slechts voor een kleine groep consumenten-webshops van belang zijn, maar je kunt je afvragen of die webshops dan sowieso wel hun zaakjes op orde hebben.

Jan

In Duitsland is de regel in het leven geroepen om allerlei dubieuze aankopen via verborgen knoppen in APPS en op Websites tegen te gaan. En met succes

Peter Kager

@Jan, als de webshop niet aan deze regel voldoet kan de consument de koop ongedaan maken. Op het moment dat de consument niet betaalt kan de webshop in theorie een incassotraject starten. Al zullen niet veel webshops dit doen als ze de bestelling nog niet verzonden hebben denk ik.

@Geoffrey: webshops zijn verplicht om een methode aan te bieden waarbij (een deel van) de bestelling achteraf betaald kan worden. Helaas voor de consument voldoen niet alle winkeliers hieraan.
Het kan voor de consument nog wel handig zijn om een beroep op een foutieve bestelknop te doen op het moment dat de consument geen herroepingsrecht heeft omdat hij bijvoorbeeld maatwerk heeft besteld.

Tom ter Horst

We hebben een klein onderzoek gedaan naar de bestelbuttons die grote Duitse webshops gebruiken.
Het komt er kort gezegd op neer dat de Duitse webwinkels die wij onderzocht hebben in ieder geval termen als: “bestellen”, “bestelling afronden” en “nu bestellen” vermijden in de bestelbuttons.
Zie hier het hele blogbericht: http://www.adwise.nl/blog/bestelling-met-betalingsverplichting.html

Micha

Bij ons heeft een klant helemaal geen koop verplichting ook al plaatst hij een bestelling. Ik wil de klant zelfs niet eens verplichten. Hoef ik dan niet die knop aan te passen? Klant mag mijn producten toch binnen 14 dagen terugsturen. Zo’n aanpassing heeft dan toch helemaal geen waarde? Mij lijkt het toepasselijk voor abonnementen en contracten waar je plotseling voor een jaar aan vast zit. Echt te kort door de bocht wat ons betreft.

Peter Kager

Als de klant geen koopverplichting heeft hoef je de knop ook niet aan te passen. Dat wil dan dus zeggen dat de consument de overeenkomst wel altijd kan ontbinden.

Micha

@peter Ja wat mij betreft wel want volgens de wet mag een klant normaal altijd binnen 14 dagen retourneren dus wat nou koopverplichting. Of mag hij het zonder zo’n aangepaste knop dan na 2 jaar nog terug sturen?

Peter Kager

Micha het herroepingsrecht staat los van de bestelknop. Het herroepingsrecht geeft de consument het recht om binnen 14 dagen (nu nog 7 werkdagen) van de koop af te zien. Verschillende producten, zoals bijvoorbeeld maatwerk, kunnen hiervan uitgezonderd worden.

Voldoet je knop niet aan de hierboven omschreven eisen, dan kan de consument altijd van de koop af zien. Ook als het gaat om speciaal voor de consument gemaakte producten.

Micha

@peter Ook na 14 dagen?

Peter Kager

@Micha: ja, ook na 14 dagen.

Micha

Peter, aanpassen dan maar want ik zit niet te wachten op een retour na 3 maanden…

Ray

Ik ben nu even het spoor bijster. Als men kiest voor iDeal, mag ik dan nog steeds `Bestelling afronden` hanteren als tekst in de button? Of moet ik dan ook iets tonen in de trant van “betalingsverplichting”?

Peter Kager

Ray, ook dan ben je verplicht om op de button aan te geven dat de consument door te klikken een bestelling met betaalverplichting aangaat. De woorden “bestelling met betalingsverplichting” zijn in ieder geval voldoende.

Ray

Ok Peter, bedankt. Laatste vraag is dan: moet die tekst echt IN (of OP) de button komen of mag je er ook een dikke tekst boven of onder zetten. Qua design is dat namelijk een stuk mooier.

Peter Kager

Een tekst boven, onder of naast de knop is ook prima mits er geen enkele twijfel bestaat dat de consument de tekst gelezen moet kunnen hebben.

Rob van westrop

Hoi,
Duidelijk verhaal voor wat betreft de knop en het herroep gebeuren.
Ik heb volgens mij alles hiervoor aangepast.
Maar; kan iemand mij vertellen hoe het nu zit met dat irritante cookies gedoe?
Sites die de cookies vragen kunnen / hebben niets meer aan het vinkje onthoud mij etc.
Omdat ik me er zo aan erger, en er geen duidelijke uitspraak over kan vinden heb ik wel een verwijzing gemaakt wat we opslaan. Maar ik vraag er niet om.

Iemand enig idee?

Groetjes,

Rob
http://www.justsign.nl

Peter Kager

Als je cookies plaatst zal je bezoekers van de website daarover moeten informeren. Ook zal je de cookies pas mogen plaatsen nadat bezoekers toestemming gegeven hebben. Voor sommige cookies is echter geen toestemming nodig. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om cookies die onthouden wat er in een winkelmandje zit, of om cookies die de bezoeker ingelogd kunnen houden.

Johan Jong

Mijn webshop draait met software van Strato. Op mijn vraag hoe ik de benodigde tekst op de bestelknop kan plaatsen, kreeg ik onderstaand antwoord. Ik vraag me af of dit antwoord nu juist is.
“In principe is het geen verplichting dat er ‘bestelling met betalingsverplichting’ moet staan, het moet duidelijk zijn dat een bestelling ook betekend dat er een verplichting is om de betaling te doen. Dit is in principe al zichtbaar in onze webshop, aangezien de laatste knop om een bestelling af te ronden ‘nu kopen’ is. Dit impliceert ook een betalingsverplichting.”

Peter Kager

In Duitsland wordt een knop met soortgelijke tekst (Kaufen) goedgekeurd. Aangezien de Duitse wet gebaseerd is op dezelfde Europese regels zoals die volgende vrijdag bij ons van kracht worden, kun je er vanuit gaan dat de tekst ‘nu kopen’ afdoende is.

IK

Volgens mij gaan een hoop webwinkels eraan voorbij dat hun bestelknop helemaal geen verkoopverplichting is. Ga je daadwerkelijk iemand houden aan het “je hebt bestellen geklikt, dus je moet betalen”?

Voor op rekening of B2B is dat inderdaad van belang maar elke webwinkel die pas gaat leveren nadat de betaling via Ideal of Paypal binnen is kan volgens mij gewoon Bestellen op z’n knopje laten staan.

Peter Kager

Ook in dat laatste geval is een bestelknop waarbij de consument gewezen wordt op zijn betaalplicht vereist. Doe je dat niet, dan kan hij altijd van de overeenkomst af.

Ik ben het met je eens dat er weinig webshops zullen zijn die de consument aan zijn verplichting tot betalen houden als hij om wat voor reden dan ook, na het klikken op de bestelknop, afhaakt zonder te betalen.

IK

Dat bedoel ik nou juist je bent helemaal niet verplicht die bestelknop aan te passen TENZIJ het plaatsen van een bestelling bij jouw webshop ook een betaalverplichting inhoudt. En daar zit nou juist de crux. Dat had tot voorheen geen enkele webwinkel. Met de komst van die andere belachelijke regel van verplicht achteraf betalen bieden (die volgens mij alweer teruggedraaid is) zou dit inderdaad van belang kunnen zijn maar elke verstandige ondernemer zal dat ook niet doorvoeren.

Als een klant in de schoenenwinkel zegt “die wil ik graag hebben” en aan de kassa geen saldo heeft ga je toch ook niet zeggen, “sorry, maar u bent nu verplicht om te betalen!”…

Peter Kager

Ik begrijp je punt. Echter ziet de wetgever het anders. Iedere aankoop die tot stand komt zonder een knop met betaalverplichting is door de consument te vernietigen. Dat kan vervelend uitpakken als de consument bijvoorbeeld maatwerk gordijnen bestelt, maar hier toch vanaf wil zien nadat ze geleverd zijn. Is er geen knop of andere mededeling die wijst op de betaalplicht, dan kan de consument de overeenkomst ontbinden. Ook als er geen herroepingsrecht is.

De regel dat de consument achteraf moet kunnen betalen is niet nieuw. Die regel was er al en die regel blijft ook van kracht.

IK

Maar dan verval ik toch weer in herhaling want de wet is duidelijk daarin. Je bent verplicht om de tekst te verduidelijken als het een aankoopverplichting is. Het is een wet om de consument te beschermen en de verkoper wijst de consument op het feit dat die een aankoopverplichting aan gaat. Maar als die aankoopverplichting er niet is, dan hoef je die consument daar ook niet op te wijzen. En het voorbeeld van een gordijnenzaak is inderdaad een heel goed voorbeeld (die doen dat in hun fysieke winkel ook namelijk). Die zaak moet hieraan voldoen. Maar 99% van de webwinkels leveren geen “op maat” producten. Deze wet wordt nu uitgelegd als zijnde dat iedere webwinkel zijn aankoopproces moet indelen als een gordijnen winkel.

En die achteraf regel wordt toch (terecht) aangepast dit jaar?

Peter Kager

De ‘achteraf betaalregel’ blijft in stand, die gaat niet aangepast worden.

Als het plaatsen van een bestelling geen betalingsverplichting inhoudt, hoeft daar ook niet op gewezen te worden. Dat is alleen het geval als de consument een product gratis krijgt. In alle andere gevallen krijgt de consument vroeg of laat te maken met een verplichting tot betalen.

IK

“Iedere aankoop die tot stand komt zonder een knop met betaalverplichting is door de consument te vernietigen.”

Helemaal waar inderdaad. En voor een gordijnenzaak wel zo vervelend als de gordijnen al zijn gemaakt en de klant ziet af van betaling. Voor de klant ook balen als hij ineens moet betalen terwijl het knopje zei “bestellen”. Logisch en waar de wet voor bedoeld is. En de wet twijfel ik ook niet aan maar er wordt nu gesteld dat er bij iedere schoenenzaak op de toonbank moet staan “Als u hier een schoen neerlegt bent u verplicht die af te nemen”. Terwijl bij de Gamma inderdaad een bordje hangt dat je verplicht bent de plank te kopen die je laat verzagen. En dat is logisch…

IK

Dank Peter voor je geduld (dat heb je vast nodig) en uitleg. Toch blijf ik bij mijn standpunten en voeren wij zelf de tekst niet en bieden wij trouwens ook geen achteraf betalen.

Dat laatste snapt ook geen ondernemer meer wat van want waar komt dit dan vandaan http://www.divide.nl/actueel/685/europese-regelgeving-webshops-2014.html

Hij stond volgens mij toch echt op de lijst voor toetsing door de kamer dit jaar.

Peter Kager

Geen probleem. Vragen stellen mag altijd!

De informatie op die URL klopt niet (meer). Er gaat niets veranderen mbt het achteraf betalen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond