-

Sinterklaas- en Kerstaankopen: zes trends

De Sinterklaas- en Kerstinkopen zullen dit jaar meer dan ooit worden gedreven door online, met name mobiel. Consumenten gebruiken de gestolen momentjes in trein, bus, wachtkamer en TV-commercials thuis voor de buis meer dan ooit om op zoek te gaan naar originele kado’s en scherpe deals. Zes trends vallen daarbij op.

Trend 1: Steeds vroeger

Nog maar een paar jaar geleden stonden Sinterklaas- en Kerstinkopen garant voor parkeerstress, drukke winkelstraten en lange wachtrijen bij de kassa’s. Mensen stelden dat liefst zo lang mogelijk uit. Daardoor concentreerde de aankopen zich nog meer op bepaalde ‘zwarte’ dagen.

Vandaag maakt de consument thuis of onderweg een digitaal wensenlijstje en bestelt online of loopt heel gericht naar de winkel. Het seizoen voor de Sinterklaas en Kerst aankopen begint mede daardoor steeds vroeger.

Actiepunten: zorg ervoor dat je aanbiedingen, informatie en andere content die het winkelende publiek over de streep moeten trekken al vroeg in de herfst beschikbaar zijn. En zorg ervoor dat je merk zichtbaar is voor de online consument gedurende een langere periode vanaf oktober tot en met december.

Trend 2: Steeds meer online

Consumenten besteden meer tijd en raadplegen meer bronnen online voordat ze een aankoop doen dan ooit tevoren. Dat geldt zeker ook voor de feestdagen. Waar ze vroeger de folders van de bekende ketens doorbladerden, oriënteren ze zich nu hoofdzakelijk online.

De enorme keuze en de hoeveelheid informatie die online beschikbaar is, gecombineerd met het gemak van de eigen luie stoel, zorgt ervoor dat de consument veel meer de tijd neemt om geschikte kado’s te vinden.

Actiepunten: Biedt de consument veel informatie en beleving online. Gebruik waar mogelijk mooie afbeeldingen en/of video om de consument een zo goed mogelijk beeld te geven. Let daarbij goed op de vindbaarheid van je online informatie.

Trend 3: Steeds origineler

En die geschikte kado’s vinden ze steeds vaker op websites als Youtube, Pinterest en Etsy. Dit zijn als het ware de etalages van deze tijd. En dankzij deze nieuwe etalages krijgen kleine, vaak vanuit huis opererende, creatieve winkeltjes een steeds groter deel van de feestdagen omzet. En dat gaat ten koste van de traditionele retailers.

Pinterest kerstmis - nieuwe etalage

Die trend wordt verder versterkt doordat een nieuwe generatie bekendheden als Bethany Mota in toenemende mate invloed hebben op de aankoopbeslissingen van grote groepen consumenten.

Actiepunten: Zorg dat je producten zichtbaar zijn op Youtube en Pinterest. Ga op zoek naar de nieuwe beïnvloeders in jouw branche en zet ze in voor je campagne.

Trend 4: Steeds prijsbewuster

De crisis lijkt over het dieptepunt heen, maar dat neemt niet weg dat consumenten prijsbewuster zijn dan ooit. Maar liefst 92 procent van alle shoppers vergelijkt online prijzen op zoek naar de beste deal. En 91 procent van de shoppers geeft aan dat een lage prijs een belangrijke tot zeer belangrijke factor is bij hun aankoopbesluit.

Voor webwinkels is het daarnaast belangrijk om te weten dat gratis verzending de op één na belangrijkste factor is bij online aankopen. En volgens een onderzoek van ComScore/UPS is 83 procent van de shoppers bereid om een paar extra dagen te wachten in ruil voor gratis verzending.

Actiepunten: Wees concurrerend en transparant met je prijzen en biedt waar mogelijk gratis verzending aan. Bijvoorbeeld in ruil voor een langere levertijd.

Trend 5: Minder kijkers, meer kopers

Klanten komen steeds gerichter naar de winkel. Ze weten wat ze willen kopen. In de VS resulteerde dit in opmerkelijke cijfers. Namelijk dat jaar over jaar van 2012 op 2013 het aantal bezoekers van winkels tijdens het feestdagen koopseizoen aanzienlijk was gedaald, maar de totale omzet toch steeg. Met andere woorden. Winkels krijgen minder kijkers, maar meer kopers.

Actiepunten: Bereid je verkoopmedewerkers voor op goed geïnformeerde klanten die doelgericht komen kopen. Denk daarbij aan bijverkoop mogelijkheden. Vergeet niet om e-mailadressen te verzamelen om de relatie online voort te zetten.

Trend 6: Steeds mobieler

De smartphone is het belangrijkste hulpmiddel dat mensen gebruiken bij hun aankopen. Onderzoek van Google wijst uit dat 75 procent van de mensen in het bezit van een smartphone dit jaar van plan zijn deze te gebruiken voor hun Sinterklaas- en Kerst aankopen. Dit biedt, zoals we vorige week al schreven, grote kansen voor retailers.

Gebruik smartphones binnen winkels

Bron: Google/Google Shopper Marketing Agency Council/M/A/R/C, “Mobile In-Store Research,” April 2013.

Waar consumenten vroeger voor informatie over producten grotendeels afhankelijk waren van verkoopmedewerkers, komen ze nu goed geïnformeerd in de winkel en gebruiken ze hun smartphone als ultieme winkelassistent. Een derde van alle klanten gebruikt liever hun smartphone om informatie te vinden over producten dan dat ze met een verkoopmedewerker praten.

Maar liefst 46 procent van de consumenten die hun smartphone in de winkel gebruiken deden in 2013 uiteindelijk toch een aankoop. Een flinke stijging ten opzichte van 2011.

Actiepunten: Zorg ervoor dat je website of webshop geschikt is voor smartphones. Leer het mobiele gedrag van je klanten te begrijpen. Voorzie vervolgens de shoppers van hulpvaardige informatie die ze op hun smartphone kunnen raadplegen.

Afbeelding: M R / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond