-

Vernieuwende productweergave: een blik op Fitbit en Adidas

Het gros van de productpagina’s ziet er hetzelfde uit. Toch zijn er online ook inspirerender voorbeelden te vinden, vindt ook Marcel Zagwijn – Lead Designer bij Bikkelhart. Dat laat hij zien aan de hand van twee voorbeelden: Fitbit en Adidas.

Wie de productpagina van de chargeHR bezoekt – één van Fitbits slimme armbanden – zal snel opmerken dat de productbeleving en het -gevoel centraal staan. ‘Vooral de opbouw van de pagina draagt hieraan bij. Die is slim en prettig.’ Voor het ontwerp van de pagina is gebruikgemaakt van de zogenaamde Myer Briggs Type Indicator. Dit al tientallen jaren oude model gaat kort gezegd uit van een aantal typen mensen met een eigen manier van beslissen. Snel versus langzaam, en op basis van feiten versus gevoel.

Schermafbeelding 2016-07-20 om 15.53.25

‘Eerst wordt de snelle bezoeker geserviced. Dat is nodig, want zo iemand is ook weer snel afgeleid. Deze bezoeker krijgt snelle content geserveerd: productvideo’s en de belangrijkste kenmerken.’ Hoe verder de bezoeker vervolgens omlaag scrollt, hoe meer verdieping er wordt geboden. ‘Dat doet Fitbit door de productvoordelen uit te lichten, specificaties te tonen en een optie te bieden om producten te vergelijken. Dit is dan weer content waar vooral de langzame bezoeker behoefte aan heeft. Het is helemaal niet erg dat die content zo laag op de pagina is gepositioneerd. De langzame bezoeker is van nature meer geneigd te scrollen.’

Schermafbeelding 2016-07-20 om 15.56.24

De productpagina toont verder visueel de armband, de productnaam en de waardepropositie. ‘Die geven de bezoeker direct de context waarin het product is te gebruiken. Bij de productkenmerken word je direct duidelijk hoe de armband werkt, welke uitvoeringen beschikbaar zijn en is het bijna alsof je de Fitbit al om de pols draagt. Erg goed is dat er naast de belangrijkste call-to-action – de knop naar de verkooppunten- een secundaire is geplaatst.’ Die CTA nodigt namelijk uit een productvideo te bekijken. 

Verder wordt er volgens Zagwijn slim omgegaan met de beperkte ruimte in de mobiele versie van de site. ‘Er wordt gewerkt met een anker navigatie waardoor de bezoeker snel de gewenste informatie kan vinden en openen. De informatie is ingedikt en compact, hierdoor is eindeloos scrollen niet nodig. Voor de echt verdiepende informatie een ‘toon meer’ optie toegevoegd.’

Wel laat Fitbit veel liggen door niet aan te sturen op conversie, zegt hij. ‘Fitbit verkoopt de producten namelijk ook zelf, maar dat is helemaal niet duidelijk. Zowel op de productpagina’s in de winkel zelf kom ik ook nergens reviews tegen van klanten. Terwijl dat toch één van de beste manieren is om de spontane bezoeker te stimuleren een aankoop te doen.’

Adidas

Verrassend, maar het tweede bedrijf dat er volgens Zagwijn in slaagt de producten goed weer te geven is Adidas. Verrassend omdat de winkel er uitziet als één uit duizenden. ‘Inderdaad. Op het eerste oog vrij standaard. Productfotografie links, rechts de beoordeling, prijs, kleur en maat. Aan de onderzijde vind je de productinformatie met een ‘Anderen bekeken ook’ als social proof.’ Maar scroll eens omlaag, zegt hij. Daar vind je het vernieuwende.

Schermafbeelding 2016-07-20 om 16.01.42

Eén van die elementen is het blok ‘Deel hoe je het draagt’. De bezoeker vindt hier foto’s van klanten die het kledingstuk al hebben aangeschaft. ‘Je wordt zelf ook uitgedaagd je eigen foto in te sturen. Met dit blok zorgt Adidas voor engagement met de doelgroep. Nog verder op de pagina vind je nog een productvideo. Die geeft net weer een wat beter beeld van hoe de tanktop zit en valt tijdens het sporten.’

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Feit blijft wel dat over het algemeen slechts een klein percentage bezoekers scrollt. Het overgrote deel ziet die waardevolle info niet. Er wordt ook nergens een hint gegeven dat die content er is, zo merkt Zagwijn op. ‘Zeker de snelle bezoeker valt het niet op. Terwijl deze content juist voor hen belangrijk is. Adidas kan de productvideo daarom beter bij de productfotografie plaatsen. Tenzij bezoekers bovenaan de pagina al converteren natuurlijk. Maar die kans is klein.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond