-

De geheimen van de call to action button

Hoe verhoog je de interesse voor jouw nieuwsbrief? Hoe zorg je dat de ontvanger daadwerkelijk doorklikt? Ik zet een aantal ‘psychologische succesfactoren’ op een rij. In dit eerste artikel focus ik op de ‘call to action button’.

En ja hoor, daar staat alweer een nieuwsbrief in je inbox, tussen al die andere e-mails. In minder dan een seconde bepaal je of je het nieuwsbericht opent. Binnen drie tot tien seconden bepaal je vervolgens of je verder doorklikt. Zo gaat het bij elke consument, dus ook bij jouw doelgroep.

Call to action button

Hoe verhoog je als zender nu de click through rate van je nieuwsbrief bij jouw doelgroep? Eén van de geheimen is een duidelijke call to action button (CTA). We zetten vandaag de vier belangrijkste aspecten van een goede CTA op een rij: contrast en kleur, plaats, vorm en bericht.

1. Meer succes dankzij contrast en kleur

Zorg ervoor dat de button duidelijk in zicht is en opvalt. Wanneer er geen contrast is, dan wordt de CTA button natuurlijk moeilijk vindbaar, en zal dus niet worden aangeklikt.

Kleuren hebben invloed op het gedrag van de consument, zo veel is duidelijk geworden in vele onderzoeken. Is één van de buttons in je nieuwsbrief belangrijker dan de andere, of staat deze voor een bepaald (bijvoorbeeld aankoop-)proces? Gebruik dan een specifieke kleur. Deze kleurenhiërarchie of -codering kan conversieverhogend zijn als er meerdere belangrijke buttons in je nieuwsbrief voorkomen, zoals: contact, bestel nu, etcetera.

Wordt het rood, geel, oranje of blauw?

Welke kleur je kiest voor de CTA heeft écht invloed. Uit een case study en onze praktijk is gebleken wat de psychologische kant is van verschillende kleuren bij een call to action button:

  • Oranje: de ‘perfecte’ call to action-kleur.
  • Rood: een klassieke call to action-kleur.
  • Geel: deze kleur vraagt om aandacht voor de call to action button.
  • Blauw: goede kleur voor ‘negatieve’ call to action buttons, hierdoor zal men hun keuze nog een keer overwegen.

Natuurlijk moeten deze kleuren binnen je design passen. Om erachter te komen wat werkt voor jouw design, kun je uiteraard altijd gebruik maken van de AB-testruns. Je stuurt dan twee verschillende versies naar twee significante testgroepen, en gebruikt de versie met de beste CTR voor de volledige campagne.

2. Meer succes dankzij goede plaatsing.

De call to action button heeft niet alleen contrast en kleur nodig, maar ook ruimte om goed en intuïtief in het oog te vallen. Zorg dus in elk geval dat de button genoeg ‘witruimte’ heeft, en niet te dicht op een inleidende tekst staat. Zie voorbeelden:

Er is genoeg witruimte gelaten tussen de button en de inleidende tekst
IconDock: Er is genoeg witruimte gelaten tussen de button en de inleidende tekst

Genoeg witruimte met daaronder een oranje CTA button
Mint: Genoeg witruimte met daaronder een oranje CTA button

Genoeg witruimte met daaronder een groene CTA button en daarnaast een ‘onbelangrijke’ button
FreshBooks: Genoeg witruimte met daaronder een groene CTA button en daarnaast een ‘onbelangrijke’ button.

3. Meer succes dankzij ronde vorm

De vorm van een CTA-button is net zo belangrijk als de hiervoor genoemde aspecten. Natuurlijk wil je dat de buttons goed meevloeien in het design. Er zijn echter drie goede punten waarom je het beste kunt kiezen voor een rechthoek met afgeronde hoeken.

  • Ronde hoeken wijzen naar binnen; je wil dat de boodschap wordt opgemerkt. Door de ronde hoeken kijkt men automatisch naar het midden van de button.
  • Strakke hoeken werken als een waarschuwing; scherpe punten worden dus altijd als iets negatiefs gezien. We zijn onbewust getraind om scherpe onderdelen als een bedreiging te zien.
  • Ronde hoeken kosten minder moeite; ogen hebben minder moeite met het bekijken van ronde hoeken. Uit onderzoek is gebleken dat ogen ‘moeite’ hebben om scherpe randen te bekijken.
4. Meer succes dankzij duidelijk bericht

Hoe kun je met berichten in CTA-buttons zorgen dat doorklikken sneller plaatsvindt? Een paar tips:

    • Gebruik simpele en directe taal; probeer zo duidelijk en kort mogelijk te zeggen wat je precies wil. Wanneer je wil dat men een product bestelt gebruik dan buttons als ‘bestellen’ of ‘bestel hier’ of ‘bestel nu’.
    • Maak gebruik van een groot, dik lettertype. De tekst in de button is het belangrijkste onderdeel. Maak gebruik van de ruimte en laat de tekst duidelijk eruit springen.
    • Maak gebruik van een eventuele subline; wanneer er ruimte is voor een eventuele subline is het altijd handig om deze erin te plaatsen. Beschrijf in het kort wat men kan verwachten bij het klikken van de button. Geef bij een ‘Probeer nu’ button aan hoe lang dit geldt en bij een ‘Vraag direct aan’ hoe snel men antwoord ontvangt.

Bron: call to action button | e-village.nl

Deel dit bericht

1 Reactie

H van Hasselt

Uit onderzoek is gebleken dat….. Welk onderzoek?.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond