-

Gmail maakt afleveren e-mails moeilijker

De ene e-mail belandt bij Gmail in de spamfolder, terwijl een identieke e-mail wel goed terecht komt. En dat terwijl niets veranderd is aan de nieuwsbrief en werkwijze. Gmail heeft de spelregels weer veranderd.

Vanaf medio februari is het afleveren van e-mail bij Gmail moeilijker geworden. De spelregels zijn aangepast, maar niemand weet precies wat deze zijn. Al spelend moeten we ontdekken waarom de ene e-mail door Gmail als spam wordt gemarkeerd, terwijl de andere e-mail zonder probleem kan worden afgeleverd.

Zoals het er nu uitziet beoordeelt Gmail niet alleen het gedrag van de verzender, maar wordt het gedrag van de ontvanger ook meegewogen in de beslissing waar een e-mail terecht komt. Zowel het individuele open- en klikgedrag als het gedrag van alle ontvangers van een mailing hebben invloed op de keuze in welke folder een e-mail te bekijken is in Gmail. Hiermee is Gmail de eerste die op deze manier gaat werken, maar er zullen er meer gaan volgen.

Gedrag
Het aantal spamklachten in combinatie met het aantal verwijderde en ongelezen e-mails heeft nu direct invloed op de waardering door Gmail. Dit geldt voor zowel huidige als toekomstige mailings. Het gedrag van ontvangers, zoals het lezen en klikken in een e-mail of het terughalen van als spam gemarkeerde e-mails, heeft invloed op de folder waarin jouw e-mail terecht komt in de toekomst en bij andere ontvangers.

Gmail kijkt sinds februari ook naar het gedrag van de verzender. Sinds de veranderingen hebben alle door jou verzonden e-mails effect op het afleverresultaat. Houd je wel rekening met e-mailadressen die in het verleden niet zijn bereikt en worden deze uitgesloten? Stuur je je nieuwsbrief altijd naar dezelfde groep, of wordt de groep ontvangers steeds op een andere manier samengesteld? Gebruik je altijd hetzelfde IP-adres voor een verzending? En benader je de groep niet-actieve ontvangers anders dan de actieve groep?

Oplossing
Voor de spamfilters van Gmail worden regelmatig de regels veranderd. Vaak zijn het kleine veranderingen met schijnbaar weinig impact, maar dit keer is de impact voor alle verzenders groot en moet echt anders gewerkt gaan worden.

Door aan een aantal randvoorwaarden te voldoen vergroot je de kansen om e-mail af te kunnen leveren.

Foutloos
Het is belangrijk dat een e-mail foutloos wordt opgemaakt. Het spreekt voor zich dat de HTML-code van een e-mail voldoet aan de standaard van de  W3C. Zorg er daarnaast voor dat geen vreemde en overbodige tags voorkomen in de code. Geef daarbij afbeeldingen alt-tags en stuur geen afbeeldingen mee, maar verwijs naar afbeeldingen online.

Opschoning
Juridisch kan Gmail niet controleren of is voldaan aan de wetgeving, maar zij kan wel volgen of bouncers en spammelders jouw e-mails blijven ontvangen. Het is daarom belangrijk om correct om te gaan met je database en verzendlijsten. Zorg voor duidelijke toestemming van ontvangers en verwerk afmeldingen en bouncers direct. Wek ook de juiste verwachtingen bij de ontvangers en zorg dat voor hen duidelijk is welke e-mails met welke frequentie zij kunnen verwachten.

Activering
Gmail houdt rekening met de mate van activiteit van de ontvangers. Indien een e-mail niet gelezen wordt, zal daar zeker een goede een reden voor zijn. Misschien verwachten ontvangers de e-mails wel, maar kunnen zij al uit de subjectline opmaken of de inhoud voor hun interessant is. Probeer ontvangers te activeren. Geef een reden om jouw e-mail te openen en te klikken. Want het openen en klikken wordt door Gmail gezien. Zorg daarom voor een actie door ontvangers. En als er echt geen interesse is, stop dan met hen te mailen.

Relevantie
Met relevante content haal je ontvangers over om de e-mail te openen en hierin te klikken. Pas een bericht aan op basis van een bekend profiel, waarbij relevante content zichtbaar wordt voor de ontvanger. Dit kan voortkomen uit eerder klikgedrag, maar ook uit bestelgedrag of actief aangegeven interesses. De herkenbaarheid van relevante artikelen en aanbiedingen zorgen ervoor je e-mail beter zal worden gelezen.

Techniek
Vanzelfsprekend hebben de gebruikte techniek en instellingen direct invloed op de folder waarin e-mails terechtkomen. Het is van belang dat een afzender herkend en geauthenticeerd wordt door de Gmail. Consistent gebruik van een afzender e-mailadres met de juiste technische instellingen verhoogt de kans om uit de spamfolder te raken.

De moraal
De spamfilters van Gmail veranderen continu, de regels worden strikt toegepast en kunnen op ieder moment veranderen. Probeer daarom de filters niet te omzeilen en ongevraagd je e-mail af te leveren, maar houd rekening met de individuele wensen en voorkeuren van ontvangers. Zorg ervoor dat je relevant bent en dat de inhoud van je e-mail aansluit op het gedag en de verwachting van de ontvangers. Houd je resultaten continu in de gaten en neem actie zodra deze gaan afwijken.

Zo kun je je aan de spelregels houden zonder precies te weten wat die zijn.

Deel dit bericht

7 Reacties

Frank

Ik heb naar aanleiding van dit artikel een analyse laten maken van de geopende e-mails per domein en zag dat dit bij sommige mails bij gmail veel lager is dan gemiddeld bij de andere domeinen.
Ik was me tot nu toe niet brwust van het probleem en ben blij te lezen dat ik gelukkig niet de enige ben met dit probleem.

Carolien

Dit is een probleem aan het worden binnen e-mailmarketing. Het hoogte(/diepte)punt hiervan ervoer ik laatst; een email van een andere Google dienst werd door Gmail als Spam gemarkeerd.

J.H.

Hoe meet je of een e-mail wordt afgeleverd in de ‘verkeerde’ mailbox bij Gmail? Een e-mail wordt dan toch gewoon afgeleverd en komt niet terug als een bouncer? Hoe kun je dan weten of dit vaker gebeurt, zeker als je het gedrag van de ontvanger ook nog mee gaat tellen bij het wel of niet plaatsen in de spambox?

John

Dit is voor een kleine zelfstandige dus gewoon niet meer te doen. Blijven straks echt alleen de grote bedrijven over?

Gmail gaat aan één punt voorbij. Gmail is verplicht voor de activering van android telefoons, maar verder gebruiken wij gmail zelf niet. Geen idee of er uberhaupt mails in onze gmail-mailboxen aanwezig is. Dat is dus ten nadele van email-marketeers.

Nu hebben wij alle telefoons op hetzelfde gmail-account aangemaakt, maar er zullen ook bedrijven zijn die voor elke telefoon een ander account hebben. In al die accounts wordt mail dus nooit gelezen.

Wij gebruiken gmail bewust niet omdat we niet aan de leiband van Google willen lopen, al is dat in de praktijk inmiddels wel heel lastig aan het worden. Het is net apple, ze dringen hun systeem gewoon aan je op. Toch vreemd dat MS destijds veroordeeld werd toen het alleen om een browser ging.

Ernst Muller

@J.H. Dat is een goeie vraag. Dit doe je door de e-mail statistieken van Gmail te leggen naast die van de andere e-mails. Kijk hierbij naar het aantal geopende e-mails en het aantal personen dat hierin klikt. Indien dit veel lagerligt dan vorige e-mails of dit sinds februari bij Gmail lager ligt dan bij overige domeinen betekent hoogst waarschijnlijk dat je een probleem hebt met het afleveren in de juiste mailbox. Je openratio daalt ten slotte ten opzicht van het aantal ‘afgeleverde’ e-mails.

Khalid

Dit is al langer het geval bij Gmail maar idd we merken dat klanten zelden op de hoogte zijn van veranderingen bij een ISP. Het hangt natuurlijk af van hoe vaak en naar wie wij mails sturen maar ik denk dat het opportuun is om elke campagne te meten (wat nog zeer weinig gedaan wordt) en de volgende hierop afstemmen. Dmv testen kan je dergelijke aanpassingen zeer snel omzeilen. Werken met een professionele tool biedt ook wat mogelijkheden naar Deliverability en tip: http://blog.emailvision.com/eng/engage-your-users-ensure-deliverability

Jasper

E-mail kan ook als spam worden geïdentificeerd als het afzenderadres (bv. voornaam.achternaam@organisatie.nl) door spammers wordt gebruikt om ongewenste e-mails te versturen.

Hoe los je dit probleem op?
Providers hebben methodes bedacht om dergelijk misbruik te voorkomen. Eén van die methodes is het zogenaamde Sender Policy Framework (afgekort SPF). Een andere methode is DomainKeys IM (afgekort DKIM). Door het implementeren van SPF en DKIM heb je minder kans om als spammer aangemerkt te worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond