-

Het onbenutte potentieel van Facebook

Mede door de sterke opkomst van ‘nieuwe’ social media als Instagram, Whatsapp, Snapchat en Pinterest vragen steeds meer marketeers zich af of Facebook er nog wel toe doet. De kracht van dit sociale netwerk is echter nog steeds ongeëvenaard – zeker als je effectief gebruik maakt van alle nieuwe videomogelijkheden.

Facebook is niet langer de ‘cool kid on the block’, en jongeren wijken uit naar andere social media. Zowel voor merken als small business heeft het netwerk echter nog steeds voldoende te bieden – mits je effectief gebruik maakt van de vele nieuwe mogelijkheden die het netwerk het afgelopen jaar ontwikkelde. Video is daarbij een essentiële factor.

Inmiddels consumeren gebruikers meer dan 100 miljoen uur video per dag, en verwacht Facebook de newsfeed in twee jaar tijd bijna volledig uit video zal bestaan. Het is zelfs begonnen met het testen van een video-only-newsfeed. Zo anticipeert het steeds nadrukkelijker op een hoofdrol voor video in social content marketing.

De volgende tips zijn bestemd voor de merken en adverteerders die daar optimaal gebruik van willen maken:

Houd het kort

Onderzoek gedaan door Spike in 2015 toonde aan de 90 procent van de meest gedeelde video’s gemiddeld 1 minuut was. Tasty, het meest succesvolle video content format van Buzzfeed, is zelfs niet langer een ‘snackable’ 24 seconden. Voor hieronder weergegeven video voor Microsoft DX is een kort fragment uit een complete video gehaald en voorzien van een titel en call to action.

Test hoeveel van je community het geluid aan zet

Logisch dat mensen in de trein liever niet de rest van de coupe trakteren op het geluid van twee auto’s die op elkaar botsen. Facebook-gebruikers kijken daarom vaak naar video zonder geluid. Sinds februari is de metric Sound-on vs. Sound-off te vinden in page insights.

Voeg ondertiteling toe

Zoals hiervoor beschreven kijken veel Facebook gebruikers hun filmpjes zonder geluid. In plaats van een voice over is het daarom handig ondertiteling toe te voegen. Dit kun je doen door SRT bestanden native te laden in video (handig bij het internationale klanten). Of beter nog: de ondertitels hard coden in je video. SRT is namelijk alleen zichtbaar op desktop en niet op mobile (toch het grootste deel van de Facebook gebruikers)

Denk bij video ook eens na over live

Facebook Live zaagt sinds kort aan de poten van Periscope. Metrics op dit moment zijn beperkt. Het aantal kijkers en ‘Live Broadcast Audience’ (aantal unieke gebruikers dat de stream heeft bekeken) is echter wel al te achterhalen.

Maak gebruik van de mogelijkheden van het Canvas

Door het gebruik van de Canvas kun je via verschillende video’s een groter verhaal vertellen, maar ook kleine animaties toevoegen die het veel levendiger maken. Zoals de collectebus in deze video voor de Hartstichting.

Maak je video vierkant

Recent onderzoek door BuzzFeed constateerde dat drie op de vier van de meest gedeelde video’s ‘in een vierkant’ worden weergegeven. De reden is eenvoudig: de kijkers hebben geen zin om voor een korte video hun telefoon te moeten kantelen om de video fullscreen te bekijken. Ander voordeel is dat ze ook direct geschikt zijn voor bijvoorbeeld Instagram – mits je de video natuurlijk niet langer dan 15 seconden hebt gemaakt. Zie bijvoorbeeld de hieronder weergegeven video van Chio.

Voeg een call to action toe aan het eind van je video

Ga naar de ‘Edit Video’ optie en kies de ‘Call to Action’ tab. Daar kun je een button selecteren die aan het eind van je video wordt toegevoegd. Handig om aan de url UTM tagging toe te voegen dan kun je het eenvoudig terugvinden in Google Analytics.

En last, maar zeker niet least:

Verdiep je in de mogelijkheden om een audience op te bouwen

Met behulp van de resulterende interactie kun je via jouw video’s audiences opbouwen op Facebook Door deze afhankelijk van de engagement-rate te splitsen zet je een eerste stap naar het succesvoller en efficiënter opvolgen met aanvullende content. De platte manier is om vervolgens retargeting toe te passen en te sturen op sales.

Maar het is ook een prima strategie om te converteren naar leads, of traffic te sturen naar een eigen domein waar meer informatie en achtergrond over de campagne of het onderwerp te vinden is. Die eerste video view is misschien wel het eerste contact binnen de hele buyers cycle.

Dit vraagt dus ook om een geïntegreerde strategie en dynamischere manier van content creatie. Waarbij je in bredere zin moet nadenken over wat je waar en wanneer wilt vertellen. Iets waar je dus ook bij het ontwikkelen van een campagne over na kunt denken.

Deel dit bericht

4 Reacties

bert

Grootste potentieel van FB is dat je met iedereen die je maar wilt kunt communiceren. Iets waar een paar jaar geleden LinkedIn leuk voor leek, mits je de buidel trok voor dure InMails, maar in FB werkt het echt. Ongelofelijk wat hiermee kan!

G

.

Gunter

Ook een leuke … duidelijk aangeven hoelang de video duurt.
Dit zorgt ook dat mensen sneller gaan kijken naar je video!
Meer conversie-tips gevonden op deze site http://bit.ly/1ojdqHl

Siebe

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond