-

Review: drie moderne social media management tools

Content marketing is vijftig procent content creatie en vijftig procent social media-management. Want wat voor zin heeft het om waardevolle content te creëren wanneer bijna niemand die kan vinden? Wij gebruiken drie moderne social media management tools om onze boodschap uit te dragen: Buffer, Oktopost en Nimble.

Bufferapp

Veel mensen die beginnen met content marketing zijn zogenaamde binge posters. Je kent ze vast wel. Op een dag zie je de ene na de ander post voorbijkomen en daarna is het weken stil.

‘Binge posting’

Ben jij zo iemand, lees dan vooral verder want de tool ‘Bufferapp’ helpt je om deze binge postings om te zetten naar een constante, regelmatige stroom van nuttige informatie voor je relaties. Regelmaat in je berichten is namelijk van groot belang om een band te onderhouden met je volgers. Liever elke dag een of twee berichten dan een keer per week tien achter elkaar.

Bufferapp heeft extenties voor Chrome, Firefox en Safari, waarmee je met één klik een interessante link kunt delen met je netwerk. Het mooie is dat je als rechtgeaarde binge poster achter elkaar een hele trits linkjes, foto’s en video’s kunt bufferen (vandaar de naam).

Ook als je geen binger bent, maar een grazer: iemand die de hele dag door interessante linkjes verzamelt, is Buffer een prima oplossing. Want het tijdstip waarop jij tegenkomt, is lang niet altijd het geschikte moment om je vondst te delen met je netwerk.

Ideale tijden

Met Buffer post je bingend of grazend al het moois dat je vindt naar Buffer. En Buffer publiceert jouw vondsten daarna volgens een schema dat je van tevoren hebt ingericht. Op die manier kun je met een uurtje surfen over het web een maand aan social media-updates klaarzetten op de voor jouw volgers meest ideale tijden. Zelf hoeft er dan niet meer naar om te kijken.

Bufferapp screenshot

Daarbij houdt Buffer statistieken bij, zodat je kunt zien welke posts het beste presteren. Buffer heeft ook tientallen integraties met andere online diensten, als IFTT, Zapier en WordPress, zodat je het posten van content ook vergaand kunt automatiseren.

Prijs

Gratis voor één gebruiker met één account van elk social media platform: Twitter, Facebook, Linkedin, Google+ en App.net. Maximaal tien gebufferde berichten per platform. En tien dollar per maand voor het Awesome account: met twaalf social media accounts, ongelimiteerde buffers, meer mogelijkheden om je posts te plannen en twee gebruikers. Buffer biedt ook business accounts vanaf 50 dollar per maand.

Oktopost

Als het enorme potentieel van Linkedin groepen wilt ontsluiten, is Oktopost de perfecte tool om je veel tijd te besparen.

Oktopost screenshot

Linkedin groepen

Je mag lid worden van maximaal vijftig Linkedin-groepen. Veel Nederlandse Linkedin-groepen hebben (tien)duizenden leden. Daarbij zijn Linkedin groepen meestal heel duidelijk gericht op bepaalde interesses. Zodoende zijn deze groepen zeer geschikt om heel direct je doelgroep te benaderen. Maar let wel op, want het zomaar posten van promotionele berichten in Linkedin groepen werkt averechts. Groepsleden en zeker groepsmanagers zijn ultragevoelig voor spam. En wanneer je een geautomatiseerd systeem gebruikt om in tientallen groepen te posten, loop je snel het risico dat je wordt geweerd.

Oktopost is uitermate geschikt om op een verstandige manier en toch heel efficiënt te posten in Linkedin-groepen. Oktopost stelt je namelijk in staat om voor elke doelgroep aparte tags te maken, zodat je jouw berichten toch heel gericht kunt posten in de daarvoor geschikte groepen. Bouw een band op met de leden van een groep door regelmatig discussies te starten die geen reclame zijn voor je eigen website, blogpost of andere online uiting.

Goede reputatie

Als je op die manier eenmaal een goede reputatie hebt opgebouwd in een Linkedin-groep, kun je ook zo nu en dan een discussie starten met een link erin naar je eigen website of blogpost. Zeker als het onderwerp en de manier waarop je de post formuleert aanzet tot een waardevolle uitwisseling van gedachten tussen de groepsleden.

Daarnaast kan Oktopost eigenlijk hetzelfde als Buffer, aangezien je per sociaal netwerk aparte updates kunt inplannen in een kalender. Een voordeel van Oktopost is dat de opzet van de tool je welhaast dwingt om voor elk sociaal netwerk je berichten aan te passen. Dat is wat meer werk, maar het is wel veel beter. Buffer werkt wat dat betreft makkelijker, maar de verleiding is er groter om dezelfde post naar Twitter, Facebook, Linkedin en Google+ te sturen.

Er is wel meer overlap tussen Buffer en Oktopost, want ook Buffer stelt je in staat om te posten naar Linkedin groepen. Echter, de mogelijkheden die Oktopost daarvoor biedt gaan een stuk verder dan Buffer.

Prijs

Oktopost is gratis voor 1 gebruiker, vijf social media profielen en vijf Linkedin-groepen. Betaalde pakketten beginnen bij 49 dollar per maand. Alle betaalde pakketten mag je 30 dagen gratis uitproberen.

Nimble

Hoe zou het zijn als je met je muis een naam op een webpagina zou kunnen selecteren en via je rechtermuisknop binnen een paar seconden een berg aan informatie over die persoon van het web zou kunnen halen en gelijk bewaren als contact? Met Nimble kan het. Zie de video hieronder:


Bij Mediaweb hebben we de afgelopen jaren al een aantal CRM-pakketten uitgeprobeerd. Sinds een paar maanden gebruiken we Nimble. Nimble is als een spin in het web van je connecties. Het draait volledig in de cloud en via tal van API’s is het verbonden met vrijwel alles dat er toe doet online: Linkedin, Facebook, Twitter, Google+, Gmail, Outlook. Deze sterke integratie met social media, e-mail, agenda’s en contacten databases maakt Nimble bijzonder krachtig.

Nimble screenshot

Je kunt eenvoudig je contacten uit Outlook of Google contacten koppelen. Zodra je een nieuw contact aanmaakt, gaat Nimble direct op zoek naar de profielen van dat contact in Linkedin, Twitter, Facebook, Google+, Foursquare en Angels List. Binnen een paar seconden heb je zo al een schat aan informatie verzameld over een nieuw contact. Je kunt de contactinformatie vervolgens eenvoudig zelf aanvullen met telefoon- en adresgegevens.

Lead nurturing

Nimble heeft integraties met tal van online diensten, waaronder Google Apps, Mailchimp, Zapier, Wufoo, Hootsuite, Aweber, Salesforce, Hubspot, Magento en Evernote. Nimble is daarmee zeer geschikt voor lead nurturing. Zo kun je automatiseren dat een nieuwe inschrijver op je mailing list automatisch in Nimble wordt geïmporteerd. Hetzelfde geldt voor nieuwe contacten in Google, Outlook, Linkedin en Twitter.

Een krachtige functie van Nimble zijn de ‘tags’. Dit zijn trefwoorden die je aan contacten kunt koppelen. Zo koppelen wij aan elke inschrijver op onze mailing list de tag mailinglist. Andere tags die wij gebruiken zijn bijvoorbeeld Linkedin-Group-Manager, influence, suspect, ‘prospect’ en client. Je kunt op die manier kleinere mailings aan maximaal 30 contacten snel vanuit Nimble gepersonaliseerd versturen naar bepaalde deelgroepen.

Het mooie van Nimble is dat het al je interacties met derden niet alleen automatisch bijhoudt, maar ook al je eerdere correspondentie importeert. Dus in Nimble kun je direct nadat je het hebt ingericht al zien dat je met een bepaalde prospect vorig jaar maart via Linkedin contact hebt gelegd.

De berichtenuitwisseling binnen Linkedin importeert Nimble automatisch. En als je vervolgens via gewone e-mail met het inmiddels klant geworden contact verder correspondeert, importeert Nimle ook die conversaties automatisch. Evenals alles wat dat contact post op Twitter, Linkedin, Facebook en Google+. Nimble zorgt er dus niet alleen voor dat je voortaan veel beter met je contacten kunt omgaan, maar ook dat je de data die je al hebt verzameld veel beter kunt gebruiken.

Deals

Je kunt eenvoudig meerdere contacten aan een bedrijf koppelen en aan een bedrijf kun je ‘deals’ koppelen. Een deal is bijvoorbeeld een offerte die je hebt uitgebracht. Het opvolgen van offertes wordt zo heel overzichtelijk.

Nimble helpt je ook om op een goede manier je relaties te onderhouden. Nimble herkent belangrijke contacten en helpt je om op de juiste manier betrokken te blijven bij de mensen die voor jou en/of je organisatie belangrijk zijn.

Prijs

Nimble kost 15 dollar per maand per gebruiker en je mag het gratis 14 dagen uitproberen.

Alternatieven

Er zijn natuurlijk ook een aantal alternatieve tools die wij niet gebruiken, maar die wellicht het overwegen waard zijn:

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond