-

ASADRA: een eigen modeontwerper voor al je prêt-à-porter

Vandaag de dag hebben eerlijke en bewuste producten of diensten een streepje voor. McDonalds verkoopt verantwoorde salades, H&M etaleert een faire modecollectie. In die sector is nog meer ontwikkeling mogelijk, meent Adrian Silenieks, medeoprichter van ASADRA. “Het is storytelling met mode. Zoals Spotify werkt in de muziekwereld, zo werkt ASADRA in de modewereld.”

Hoe zou je ASADRA omschrijven in een tweet?

ASADRA verbindt zelfstandige, enthousiaste en inspirerende modeontwerpers met bewuste consumenten.”

Wat houdt ASADRA in?

“ASADRA lijkt op het eerste gezicht een gewone online-modemarktplaats. Maar in plaats van het gebruikelijke filteren dat leidt tot perfecte kledingstukken, leveren wij vooral een ervaring. De collectie van ASADRA is ontworpen door modeontwerpers die met elk van hun ontwerpen een persoonlijk verhaal vertellen. Bijvoorbeeld over de herkomst van het materiaal, over de aanleiding van het ontwerp of over zichzelf.”

Waarom zou je voor ASADRA kiezen als consument? En wie is deze consument?

“Wie wij aan willen trekken, zijn milieubewuste dertigers in de hele wereld. Ze geven om een leefbare planeet en hebben een bovengemiddeld inkomen. Ons assortiment neigt dan ook naar de high class-kant. Onze doelgroep is constant op zoek naar inspiratie; wat ze niet kunnen vinden bij de gebruikelijke e-commerce winkels, vinden ze wel bij ASADRA.”

Hoe werkt het ASADRA-platform?

“Zoals Spotify. Bij ASADRA kies je in plaats van muziek een aantal favoriete kledingstukken op het platform, waarna je meteen verschillende suggesties krijgt aangeboden op basis van de garderobe in de stijl die je koos. Zo komt het gevoel van verbondenheid met de modeontwerpers tot stand.”

Welk probleem lost ASADRA op?

“Aan de ene kant zien we consumenten die snakken naar bewust gekozen mode én persoonlijke stijl, aan de andere kant moeten talloze talentvolle modeontwerpers opboksen tegen de grote merken. ASADRA vormt de verbinding. We helpen de ontwerpers om hun ontwerpen voordelig maar stijlvol te positioneren zonder dat ze in hun eentje hoeven te concurreren tegen gevestigde merken. Hoewel de vraag naar persoonlijke ervaringen op alle fronten stijgt, zijn modewebwinkels nauwelijks veranderd. De doorsneewinkel komt via geslacht, kleur, kledingstuk, prijs of maat uiteindelijk uit bij het gewenste product. ASADRA maakt vooral enthousiast, door prachtige ontwerpen, en het zorgt ervoor dat je als consument zelf de touwtjes in handen hebt.”

Kun je een voorbeeld geven van deze hogere verwachtingen?

“Naast het verlangen naar persoonlijke ervaringen, willen consumenten weten wat ze kopen. Dat voedsel en energie het welzijn van onze omgeving beïnvloeden, is bekend. Tegenwoordig komt de negatieve impact van de mode-industrie op het milieu steeds meer aan het licht. In de wereld is het de op een-na-grootste bron van vervuiling. Dat geeft genoeg redenen ter verbetering.”

Over wat voor modeontwerpers praten we? En hoe ga je een partnerschap met ze aan?

“We hebben het over duizenden high class-designers die wereldwijd worstelen met de verkoop van hun collectie. Zij zijn de basis van de kwaliteit die we beloven en we doen hun marketing. Een belangrijk criterium is de storytelling. Dus: wat is het verhaal achter het ontwerp? Daarnaast moeten de ontwerpers doortrokken zijn van milieu, mens en maatschappij. Vinden ze winst maken belangrijker dan de aard en achtergrond van hun product? Dan is er geen match met ASADRA. Momenteel werken wij samen met zestig internationale modeontwerpers uit landen als de VS, Zweden, Oostenrijk en Nederland.”

Kun je een voorbeeld geven van persoonlijke verhalen?

“Neem bijvoorbeeld onze modeontwerpster Ivana Tomic. Op ons platform vertellen we haar verhaal: dat ze graag werkt met edgy en luxeproducten en haar ontwerpen graag eenvoudig houdt. Dat ze in het buitenland met eigen ogen zag hoe de modesector het milieu belast. Dat ze een alleskunner is  die kan fotograferen, produceren, stylen. Elk van haar creaties is een verhaal op zich, met een rustige uitstraling in deze snel veranderende wereld.”

Wie zijn concurrenten van ASADRA?

“In de modesector gaat het er bijzonder competitief aan toe en veranderingen volgen elkaar in hoog tempo op. Onze grootste concurrenten zijn Farfetch, Net-a-Porter en Rebel. In plaats van op een breed segment vestigen zij zich op een niche. Dan zijn er nog bedrijven zoals Zalando, die eveneens streven naar persoonlijkheid, maar op een compleet andere manier.”

Waarin onderscheidt ASADRA zich?

“Naast de kwaliteit van de collectie en de persoonlijke ervaring zit het onderscheid ‘m in het gedeelde winst-model. Dat werkt zo: als je op ASADRA op een product tikt of klikt, dan zie je socialmediaknoppen om het product te delen. Schaft iemand in je netwerk het product vervolgens aan, dan ontvang je vijf procent van de verkoopprijs. Dat kun je vrij besteden in onze winkel of je neemt het op. Met deze influencer strategy promoten we ASADRA en krijgen we als vanzelf meer bezoekers en hits.”

Hoe ziet jullie verdienmodel eruit?

“Heel eenvoudig. De winst die we ontvangen bij de verkoop van een product, delen we met onze modeontwerpers en eventueel de consument. Wij rekenen geen voorafgaande kosten voor de modeontwerpers, alleen als zij kwalitatief steken laten vallen, bijvoorbeeld bij een productiefoutje in het ontwerp. De teller gaat voor de designer pas lopen op het moment dat producten via ASADRA verkocht worden. Zij of hij betaalt dan een bepaald percentage van de verkoopprijs voor de kosten. Zij hoeven geen maandelijkse kosten voor de verkoop van hun collectie op ons platform aan ons te betalen. We merken dat dat modeontwerpers aantrekt. Via fashion networkers – modeprofessionals die een groot netwerk hebben – werken we aan nog meer bekendheid.”

Wie heeft er al in ASADRA geïnvesteerd?

“Tot nu toe zijn we voornamelijk financieel gesteund door onze vrienden en familie. Het is ons doel om honderdduizend euro te incasseren, waarvoor we actief op zoek zijn naar nieuwe investeerders. Enige haast hebben we wel, want we willen ASADRA finetunen. De eerste stap was de ICT een stevige impuls geven, de tweede is een sterke marketing- en communicatiestrategie formuleren bij de officiële lancering later deze maand”

Waar ben je op dit moment mee bezig?

“ASADRA is al sinds augustus online, maar wordt eind november pas officieel gelanceerd. We doen tests met de analyse van de personalisatie en over de bepaling van de klanttevredenheid. In de lancering willen we veel publiciteit trekken. Wat ik daarover kan verklappen, is dat we eind deze maand campagne voeren over taboes in de modewereld. Daarin vertellen we zelf een verhaal, dat duidelijk maakt waar ASADRA voor staat, welk probleem we willen oplossen en wat ons plan is.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“We hebben twee plannen: een integratie met fulfillment van Amazon en samenwerking met professionele fotografen. Met Amazon geven we modeontwerpers een distributiesysteem. Daarnaast willen we natuurlijk groeien via de strategie die we bedachten: via influencers. En dat kunnen dus zowel consumenten als modekoningen zijn. Met meer partners kunnen we een grotere collectie ontwerpen bieden, wat de interesse van meer consumenten interesseert. Zo moet de boom steeds dikker worden.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Lotte van Vemde. ASADRA was deelnemer aan de AIA 2016 in de categorie Seamless Shopping. Bekijk alle winnaars op www.innovation-awards.nl.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond