Deel dit artikel
-

Adrime ontwikkelt full screen videoadvertentie

Het Amsterdamse bedrijf Adrime heeft maandag een nieuw type video-advertentie gelanceerd. Dat ziet er voor een sitebezoeker uit als een normale advertentie waarin video wordt afgespeeld, maar met één muisklik kan de banner worden vergroot en wordt het volledige beeldscherm gevuld.

Sony Pictures is de eerste adverteerder die er gebruik van maakt. Vanaf deze week is de bioscooptrailer van Spider-Man 3 in het nieuwe formaat te zien op een groot aantal websites.

“Online adverteren met gebruik van video was tot nu toe heel complex,”zegt verkoopdirecteur David de Jong van Adrime. “Videobeelden moesten tot voor kort geschikt gemaakt worden voor een klein formaat en voldoen aan specifieke technische eisen. En dan was het vaak nog maar afwachten of gebruikers de juiste spelers en instellingen hadden om het daadwerkelijk te kunnen zien. Met die complexiteit hebben we afgerekend. Adverteerders kunnen bestaand videomateriaal gebruiken zonder ingewikkelde bewerkingen.“

De technologie is volledig gebaseerd op Flash en kan volgens De Jong praktisch op elke computer in één keer probleemloos worden afgespeeld. Volgens hem is het systeem voor adverteerders ook aan de ‘achterkant’ heel eenvoudig gemaakt.

Adrime ontwikkelt al enige tijd Advanced Rich Media technology voor adverteerders. Eigenlijk zijn het een soort sjablonen die voor campagnes kunnen worden toegepast. Vorig jaar lanceerde het bedrijf samen met De Telegraaf al eens de Hockeystick, die werd ingezet voor een campagne van de Postcode Loterij.

Deel dit bericht

6 Reacties

Edouard

De methodiek en CMS mogen dan misschien wel nieuw zijn maar het fullscreen video adverteren is dat niet. Fullscreen video banners (en dan ook echt fullscreen (geen enkel venster meer) deden we een maand of 10 geleden ook al bij De Telegraaf. Prison Break, 24 en WTC, waren de titels en naast fullscreen waren de banners ook voorzien van een viral en mail harvesting concept.lekker puh

Bastiaan

Jammer dat Adrime pronkt met andermans veren. Klipmart heeft dit al jaren geleden gedaan. Net als het persbericht dat ze een nieuw product genaamd de hockeystick lanceerden dat PCM al als product sinds 2005 hanteerde. Laten we hopen dat volgende persberichten van deze "Diekstra" organisatie beter worden onderzocht.

M Roelofs

Trouwens, de STER en IP doen dit (niemand verder vertellen) volgens mij ook al jaren!

David de Jong

Inderdaad Edouard, Bastiaan en Maarten, full screen video is niet volledig nieuw, in feite kan je binnen specifieke producten als de Zoomin player al full screen je video en/of stream bekijken. Toch zal ik in willen gaan op jullie reacties, daar het systeem dat wij ontwikkeld hebben wel een aanvulling is, en als vernieuwend gezien kan worden. Allereerst ontwikkelen wij als Adrime generieke systemen, dat wil zeggen dat je niet meer vast zit aan een specifiek opgebouwde website of player, waar je immers zelf de vrijheid voor hebt om allerlei exotische posities voor te ontwikkelen. Je kan al onze formaten feitelijk vanuit een simpele pixel (of banner, rect etc.) starten. Een mediabureau of exploitant zal dus zonder kopzorgen een Run of Network kunnen verkopen, en weten dat hetgeen gekocht cq verkocht is overal werkt. Dat gezegd zal ik wat toelichting willen geven over de Full Screen video ad. De techniek waar wij gebruik van maken is Flash, wat op het grootste deel van de computers gestalleerd staat. Dit zorgt ervoor dat een uiting zonder verdere plug-ins (zoals Windows Media player, Quicktime etc.) te bekijken is. Een bezoeker hoeft dus niets te installeren. Dit zorgt er bij de exploitant weer voor dat er meer inventory voor handen is, je hoeft immers geen groepen (Apple, Linux, Firefox etc.) uit te sluiten. Ook hebben wij het voor de creatieve partijen een stuk gemakkelijker gemaakt, zij hoeven geen scripting meer uit te voeren, en zich geen zorgen te maken over het functioneren van hun uiting. Eens gemaakt met onze Adrime Components, en ze weten dat het gaat werken.  Zoals duidelijk mogen worden gaat het dus niet zo zeer alleen om het full screen video formaat, maar ook om de gehele opzet en uitvoering hiervan (van creatie tot presentatie). Het is dus absoluut niet zo dat we met iemands anders veren willen pronken. Hoewel ik kan begrijpen dat het zo over zal kunnen komen als de achterliggende motivatie voor deze lancering niet helder is. Edouard, Bastiaan en Maarten. In ieder geval bedankt voor jullie reacties, het heeft ons ook de ogen geopend over onze berichtgeving. Als jullie het op prijs stellen zal ik jullie Adrime?s volgende producten van te voren voorleggen.  David de JongSales Director Adrime

Arie

David, Als je door de Macromedia hype heen prikt zie je dat de versie van Flash die nodig is voor full-screen video net zo'n penetratie graad heeft als Windows Media Player of iTunes.  Namelijk Flash 9, net zo goed een plug-in als Windows Media of QuickTime. Met name bij bedrijven zie je nog veel Flash 7 (geen video) of 8 (niet fullscreen).  Tal van aanbieders bieden full-screen flash video, dit is een standaard optie van Flash 9. Windows Media, QuickTime en Realplayer kunnen al sinds jaar en dag fullscreen worden gestart. Dus het is nogal mager om je product daar aan op te hangen. In de praktijk is het te adviseren om video's in 2 of zelfs 3 formaten aan te bieden: FLV, WMV, MP4 zijn de norm tegenwoordig. Alleen met meerdere formaten bied je het grootste bereik! RAM mag je vergeten, niemand gebruikt Realvideo meer. Gelukkig maar.  

Edouard

Beste David, Ik was even vergeten te reageren. Bedankt voor je mooie verhaal.Zoals ik ook al in de eerste zin van mijn post opmerkte, zal jullie CMS, of whatever platform vast wel heel mooi zijn. Wat betreft Flash, Quicktime, etc, etc, neem eens een kijkje op http://www.eyeblaster.com, of google op howto's in Dart.  Wat betreft je uitnodiging"Quote: Als jullie het op prijs stellen zal ik jullie Adrime's volgende producten van te voren voorleggen."Altijd goed! komt u maar door.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond