Deel dit artikel
-

Adobe: Mobilegeddon heeft wel degelijk invloed

Mobielonvriendelijke sites scoren wel degelijk lager in de zoekresultaten van Google. Dat zegt Adobe in zijn Digital Advertising & Social Intelligence Report, dat zich baseert op 900 miljard advertentie impressies. Het is voor het eerst dat de Adobe Digital Index (ADI) de invloed meet.

Mobielonvriendelijke sites verliezen gemiddeld tien procent aan mobiel verkeer per jaar. Het effect is sinds eind april, toen Google de nieuwe zoekalgoritmen lanceerde, alleen maar groter geworden.

Sinds 21 april neemt Google mobielvriendelijkheid mee als belangrijke ranking factor in de mobiele zoekresultaten. Gebruikers hoeven op deze mobielvriendelijke webpagina’s niet onnodig in te zoomen of te tappen, omdat de tekst op elk apparaat goed leesbaar is.

Vorige maand nog noemde Sander Koning van Traffic4U mobilegeddon bij Emerce een ‘storm in een glas water’. Hij citeerde enkele onderzoeken waaruit bleek dat voor een aantal gevallen toch wel degelijk impact te zien is in de posities van belangrijke zoektermen op mobiele apparaten en de niet-mobielvriendelijke sites een tegengestelde ontwikkeling lieten zien. Dramatisch was het effect nergens, en al helemaal niet voor Nederland.

Voor mobielonvriendelijke sites zijn de bevindingen van Adobe slecht nieuws: het bedrijf zegt dat sites die door het algoritme worden getroffen, moet investeren in betaalde zoekadvertenties om het webverkeer weer op gang te helpen. Op de lange termijn is dat echter geen oplossing. Voor deze partijen is de kost per blik duurder geworden en is de click through rate met 9 procent gedaald.

Volgens Adobe is Google zelf ook het slachtoffer van zijn beleid geworden, het noteerde een verlies van 3 procent in ‘consumentenacties’. Dit in tegenstelling tot Facebook. Dat maakte aanvankelijk de fout door wel vier displayadvertenties op een pagina te zetten, plus diverse andere in de tijdlijn van gebruikers. Dat aantal is nu sterk teruggebracht omdat mobiele bezoekers niet zoveel advertenties willen zien. Het aantal impressies is als gevolg hiervan weliswaar gedaald, maar het engagement is toegenomen. De click through rate is verdubbeld.

Adobe constateert ook dat gebruikers Facebook advertenties relevanter vinden dat Googles display advertenties, die vooral op YouTube zijn te zijn.

Het complete rapport is hier te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond