Deel dit artikel
-

Bol.com en Coolblue weg uit Kieskeurig.nl

Bol.com haalt honderdduizenden artikelen uit de index van Kieskeurig.nl en Coolblue wordt ertoe gedwongen zijn hele aanbod uit de prijsvergelijker van Sanoma te halen. Vanaf morgen krijgen webwinkels nieuwe reclameprijzen opgelegd, wat soms tot 50 procent hogere klikprijzen leidt.

Productvergelijker Kieskeurig.nl gaat vanaf morgen nieuwe tarieven hanteren. Voor verkopers van dure items, zoals televisies, telefoons of camera’s, kan dat een verhoging betekenen van bijna de helft. Voor sommigen kan dat fataal worden.

Voor bol.com is het een simpele rekensom, legt marketinbaas Michel Schaeffer uit. “Wij bekijken per artikel of de kosten opwegen tegen de baten. Bij een substantiële cpc-verhoging zal dit bij veel minder artikelen nog het geval zijn. Dit betekent dat wij vele honderdduizenden artikelen niet meer zullen tonen bij Kieskeurig.nl. Onze verwachting is dat veel meer partijen dit zullen doen, waardoor de toegevoegde waarde van Kieskeurig.nl voor klanten snel zal afnemen.”

Coolblue uit Rotterdam heeft een andere insteek. Het bedrijf verzet zich tegen het feit dat het eenzijdig nieuwe klikprijzen krijgt opgelegd. Het lopende contract is niet opgezegd een eventueel nieuw niet getekend en al helemaal niet uitgelegd. Het automatische gevolg is dat Coolblue vanaf morgen met geen enkele winkel meer op Sanoma’s vergelijker staat.

Manager Mirelle Bos van van Kieskeurig.nl: “Tot en met vandaag betalen webshops nog één cpc-prijs per productgroep, vanaf morgen is de klikprijs gebaseerd op de verkoopprijs van het product. Hierdoor worden we aantrekkelijker voor verkopers van goedkope producten en in een aantal gevallen, vooral bij duurdere producten, gaat de cpc omhoog.”

Bos: “We hebben onderzoek gedaan naar onze marktwaarde. Voor de kwaliteit die we leveren zijn we goedkoop. De tarieven zijn vanaf morgen marktconform.”

De manager Comparison van Sanoma houdt rekening met het risico dat een deel van de winkeliers actie onderneemt. Zij zullen minder artikelen via Kieskeurig gaan aanbieden. “Dat risico lopen we inderdaad. Iedereen gaat reageren op de nieuwe tarieven en zijn aanbod erop optimaliseren. Er ontstaat een heel nieuw speelveld waarin nog meer wordt gestuurd op marketingrendement. Retailers zullen nog beter gaan kijken welke producten ze via welk kanaal aanbieden. Dat is een trend die je in de volle breedte van de markt ziet, dus ook bij wie ons gebruikt.”

Een ingewijde die goed op de hoogte is van de performanceprijzen van webshops: “Voor veel webwinkeliers betekent dit een kostenstijging van dertig tot vijftig procent in een tijd dat ze stuk voor stuk omvallen.” Zij werken nu al met dermate dunne winstmarges dat een stijging van de toch al aanzienlijke reclamekosten niet meer overbrugbaar zijn.
Foto: amira_a (cc)

Deel dit bericht

9 Reacties

Gert

Deze kosten worden uiteindelijk verwerkt in de kostprijs van het product. De consument is derhalve op termijn de dupe. Gewoon niet meer kijken op kieskeurig.nl Er zijn andere en betere vergelijkingsites.

Daan

Grappig zeg, Sanoma waant zich in een soort van Google positie; “Wij bepalen de regels, adverteerders betalen toch wel”. Goed om te zien dat ze met deze misplaatste vorm van inhaligheid zichzelf nu de das om doen. Er is namelijk ook geen enkele toelichting waarom deze (toch al hoge) cpc nog verder verhoogt moet worden.

van Deurzen

Dit valt me idd zwaar tegen van Kieskeurig en mevr. Bos. Van dit soort acties hoop ik eigenlijk altijd dat ze zware klappen krijgen. Kieskeurig verdient best aardig met wat ze aan tarieven hadden en met meer volume zou de prijs juist omlaag moeten en niet omhoog. En al zeker geen 50%. Ook erg onverstandig met de Google Shopping vergelijken ernaast… Kieskeurig has a deathwish?

Sibren

@Gert, Juist een prijsvergelijkingssite maakt het extra lastig om dit soort kostenstijgingen in de prijs te verwerken, want op deze en andere prijsvergelijkers gaat alles (voornamelijk) om de laagste prijs. De BTW verhoging van 2 jaar terug heeft ook geen hogere prijzen tot gevolg gehad voor heel veel producten.

Tunis

Zijn er mensen/bedrijven die gezamenlijk met ons een nieuwe vergelijker wil beginnen? Ik heb een TOP domeinnaam die meer dan 18 jaar oud is die perfect is voor het realiseren van een vergelijker. Ik zie kansen nu Kieskeurig en Beslist.nl de laatste tijd rare fratsen uithalen.

Interesse, stuur een reactie naar Emerce en wellicht kunnen ze ons met elkaar in contact brengen.

Remo

Alsof BOL.com zo vrijgevig is. Zij rekenen ook een percentage van de omzet aan de handelaren op het platform. Dat is dus niet anders dan dat kieskeurig wil.

Hans

@Tunis, Ik wil wel een vergelijkingssite beginnen!Je kan me hier bereiken: nl.linkedin.com/in/hansgaarlandt

John Kern

capellewest

Koop zowiezo niet via kieskeurig of beslist.
Bestellen doe ik altijd via hun eigen officiële website.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond