Deel dit artikel
-

‘Einde aan groei Instagram’

De groei is eruit bij Instagram. Zegt het bedrijf Locowise op basis van 2500 bestudeerde profielen in de maand juli. De groei van het aantal volgers was slechts 0,34 procent, 77 procent lager dan in mei.

Instagram was de grote belofte op het gebied van sociale media, met een organisch bereik dat Facebook al niet meer kon bieden. 300 miljoen mensen gebruiken Instagram actief. Voor 32 procent van de Amerikaanse tieners is Instagram zelfs het belangrijkste sociale platform. Hier lagen voor adverteerders nog onbenutte kansen. Lagen, want de rek lijkt eruit.

De organische groei daalde volgens Locowise naar 1,48 procent, van 1,95 procent in april, en 0,34 procent in juli. Overigens nog altijd beter dan de 0,21 procent organische groei van Facebook, of de 0,19 procent groei van Twitter.

Ook het engagement holt achteruit. Die ging van 2,8 procent van alle volgers naar 2,12 procent in juli. Een daling van 19 procent. Beter overigens dan de 0,52 procent van Facebook.

Locowise geeft geen verklaring voor de terugloop, maar vindt de trend die al enige tijd meetbaar is zorgelijk. Het betekent dat adverteerders nog meer hun best moeten doen om hun doelgroepen te bereiken, zij erg goed naar de kwaliteit van de geboden content moeten kijken, en zij berichten op de juiste tijdstippen moeten plaatsen.

Nog wat cijfers: 92 procent van de ‘berichten’ op Instagram zijn foto’s en 97 procent van alle interacties zijn likes. Er wordt meer op foto’s dan op video’s gereageerd. Overigens zouden 24 miljoen Instagramgebruikers bots kunnen zijn.

Deel dit bericht

2 Reacties

Quinten

Is de zomervakantie niet de reden dat er minder groei en engagement is?
Vrij logisch dat er in de maand Juli meer mensen op vakantie zijn en er dus minder gebeurd op Instagram dan in bijvoorbeeld Mei..

Jan Libbenga (Emerce)

Die gedachte kwam ook even bij ons op, maar de neergaande lijn was al eerder ingezet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond