Deel dit artikel
-

ING wil adverteerders inzicht bieden in klantgedrag (update)

ING wil bedrijven inzicht gaan geven in het betalingsgedrag van klanten om hun op maat gesneden advertenties te kunnen aanbieden. De bank heeft daarvoor een speciaal Big data-team geformeerd, dat de gegevens uit het betalingsverkeer moet analyseren. Dat zegt directeur Particulieren Hans Hagenaars van ING in een gesprek met het FD.

Hagenaars zegt dit jaar nog van start te willen gaan met een proef met enkele duizenden ING-klanten. Daarna kan het worden uitgerold naar de circa 4,2 miljoen klanten die bij ING bankieren.

De bank kan bijvoorbeeld zien of een klant in verhouding tot anderen in zijn wijk meer betaalt voor energie of telefonie en kan een aanbieding van een andere leverancier doen. Een tuincentrum wil graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hagenaars: ‘Als het extra fees gaat opleveren, zullen we dat niet nalaten. Maar als het nodig is voor acceptatie in de samenleving kan het ook zijn dat we er geen stuiver aan gaan verdienen. Die afweging moeten we maken.’

De bank heeft al met een aantal adverteerders gesproken om te kijken of er interesse is voor systeem. ‘Die interesse is er’, zegt Hagenaars bij BNR Radio.

Blijkbaar voelt Hagenaars nu al feilloos aan dat advertenties (in apps en op de website) tot privacydiscussies gaan leiden. Hij weet dat er lawaai over zal worden gemaakt. ‘We moeten dan ook ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij accepteert. Ook al is er technisch meer mogelijk.’

ING heeft vanochtend zijn privacybeleid nader toegelicht: “ING zal nooit individueel herleidbare klantdata doorgeven aan derden en klanten kunnen erop vertrouwen dat ING uitsluitend gebruik maakt van hun persoonsgegevens wanneer dat ook is toegestaan. We zullen hierin altijd compliant handelen, in overeenstemming met de wetgeving en onze business principles.”

“Bij de proef zal nauwgezet aan alle privacyvoorwaarden worden voldaan en kunnen klanten alleen meedoen als ze expliciet toestemming geven voor het analyseren van hun betaalgegevens. ING benadrukt dat zij bij het gebruik van Big Data altijd vanuit het klantbelang zal handelen. De focus ligt op het vergroten van de tevredenheid van onze klanten en het waarborgen van hun privacy. Klanten moeten altijd ervaren hoe ING met hun gegevens omgaat: op vertrouwde wijze.”

Deel dit bericht

21 Reacties

Kees

Ben ik blij dat ik niet bij de ING zit – het advertentie model is veel gebruikt in digital omdat dat de manier is om gratis diensten over het algemeen te financieren. Maar om dit ook toe te passen op betaalde diensten en dan nog van een bank. Ik wens Hans veel succes met het invoeren … maar denk dat het idee een kort leven zal hebben.

Jeroen

Misschien is dit interview bedoeld als proefballon, om te kijken hoe erop wordt gereageerd. Ik vrees dat we nog voor het einde van de dag een reactie krijgen van de Consumentenbond.

De vergelijking met Google gaat helemaal niet op, omdat Google tenminste nog gratis diensten levert, en de ING klant zelfs geen rente meer krijgt op zijn reguliere bankrekening.

arjan

Zo net mijn rekening opgezegd en al mijn spaargeld op een andere bank gezet die mijn data hopelijk niet gaat verkopen. Slechte zet ING. ..ik hoop dat iedereen wegloopt bij jullie en dit een wijze les is voor andere banken. Privé data is niet te koop

Manuela

Het is een kwestie van tijd voordat andere banken en organisaties het voorbeeld van ING zullen volgen. ING snapt blijkbaar heel goed dat privacy de komende jaren aan kracht zal inboeten en dat dit een onomkeerbaar proces is.

Interesto

DIT IS ZOOOOOOOO FOUT!

Ik zit bij de ING, maar het wordt tijd om op te stappen. De toenmalige postbank was goedkoop, maar dat kun je van de ING al lang niet meer zeggen!

Het is al een bank van niets. Als je de ‘bankwinkel’ binnen gaat, dan doet de medewerker niets anders dan telebankieren. Vraag je iets specifieks, moeten ze zelf met de helpdesk bellen!

Met google kun je ook anoniem inloggen. Met een bank niet.

FOUT!

Paul

Ik ben verre van conservatief als het gaat om benutting van technologie. Maar ehhhh . . . dit gaat me toch te ver. Dag ING!

Laurens

Dit is echt eng. Even uitzoeken of andere banken dit niet ook van plan zijn, zo niet dan denk ik dat ik nu na 20 jaar van bank ga veranderen.

Gert

Wat een onderbuikreacties hier. Ongetwijfeld van mensen die hun hele hebben en houden zes keer per dag op Facebook en Twitter zetten. Let wel: ik zeg niet dat dit een goeie actie is, maar ING doet dit alleen met klanten die toestemming geven. Bovendien zullen andere banken heus niet achterblijven.

Gijs Vroom

Zojuist op de radio. Men wil geen inzicht verschaffen in de betalingsgegevens, maar adverteerders in staat stellen om op basis van criteria binnen de ING online bankieren omgeving te adverteren. Adverteerder krijgt dus de data van rekeninghouders niet in handen.

Jan Libbenga (redactie Emerce)

De grote juridische vraag is of ING alle data van klanten gaat analyseren, doch alleen de gegevens van opt-in klanten doorgeeft, of alleen de klantdata van opt-in klanten analyseert. En in hoeverre dat is toegestaan.

Gijs Vroom

Tevens Hagenaars op BNR vanochtend: alleen data van klanten die toestemming geven wordt gebruikt voor de targetting.
Uiteraard zullen ze intern van alles analyseren, maar ING zegt dat voor het gericht adverteren alleen de data wordt gebruikt van de klanten die hiermee akkoord zijn gegaan.

Arjan

Welke idioot gaat hier nou toestemming voorgeven? Tenzij je dus iedereen activeert en men zich dus zelf moet “uitschrijven” . Als ik op een bank website kom, wil ik dingen regelen ivm mijn eigen verzekering/rekening ed, en zit ik absoluut niet te wachten op advertenties. Een bank website moet schoon zijn en blijven.
Als de bank extra geld wilt verdienen moeten ze dat doen zoals ze horen te doen, met investeringen en leningen en niet met het spammen van hun eigen gebruikers met irritante ads.

Hugo

Dit gaat echt te ver. Elke bedrijf wil natuurlijk graag in jou portemonnee kijken. ING had gewoon failliet moeten gaan.

C. Valli

Ben blij dat ik (Ook) niet bij ING zit, ze willen dus geld gaan verdienen op de rug van de klant. Terwijl ze niet eens een storingsvrij betalingsverkeer kunnen regelen.

Ken veel mensen die bij ING zitten, ze hebben allemaal 1 reden omdat ze zo goedkoop zijn…

C. Valli

Toevoeging op de BNR, mensen gaan er massaal toestemming voorgeven als zij daardoor geen kosten meer hebben bij de bank. Heel slim heel slim!

Boomsma

De tijd is nu echt rijp om de banken buiten spel te zetten met Bitcoin. Zelf anoniem vrijwel kosteloos geld overmaken over de hele wereld zonder dat er een bankier tussen zit!

TreesBomen

Hoe idioot moet het nog worden??????
Ik raad de mensen die een betaalrekening bij de ING hebben
inclusief mezelf aan: om zo min mogelijk met hun ING pinpas te betalen. Alleen op deze manier kunnen wij de ING dwingen om een dergelijke belachelijke actie te stoppen.
SCHANDALIG ING Blijf van onze privé gegeven af

Martin

De ING meneer die vertelt dat de pilot enthousiaste klanten opleverde heeft kennelijk ook al IQ gegevens van de onderzoeksgroep in bezit. OF dit is een soort onderzoek a la ADAC. Na 45 jaar wegwezen.

“Alleen als je toestemming geeft, ja. We zeggen het toch, je kunt ons vertrouwen” . Maar banken hebben elk jaar van het laatste decennium gezorgd voor grote schandalen. Al eens bedacht hoe en door wie dat gefinancierd wordt? Getver

Paul

Na de faux pas van gisteren zal meneer Hagenaars inmiddels wel ander werk doen, mag ik aannemen.

Rudi

Ik vind het een uitermate goed en slim idee van ING. Je hebt de data al. Nu nog een systeem erbij waarbij adverteerders a la Google en Marktplaats kunnen bieden op een advertentieplaats. Ik doe mee ook als is het alleen al omdat er meer concurrentie komt op dat gebied.

Ik vind het een beetje hypocriet van heel NL dat een Nederlands bedrijf het niet mag doen en iedereen over zich heen krijgt, terwijl we dagelijks onze data doorgeven aan bedrijven in Amerika als Facebook, Google en Twitter.
Wees blij dat er ook NL bedrijf is dat zo slim om iets op te zetten. Heb je kritiek op de ING, zeg dan ook je twitter-account op en je Facebook-account. En gebruik als zoekmachine dan https://startpage.com (ook made in NL).

Als laatste. Je kan ook altijd er voor kiezen dat je ING-account er niet voor wordt gebruikt.

Robert

De ING is voorloper in wat er straks sowieso zal gaan gebeuren. Custom made locatie gericht adverteren komt er zeker aan. En als we eenmaal aan het systeem gewend zijn komt het een ieder alleen maar ten goede. Waar je ook loopt kan je zelf bepalen of je informatie wilt uit de omgeving waar je zich bevindt. Op het moment dat je om die informatie vraagt krijg je alleen de voordelen allen op maat gesneden in jou interesses. Iedereen heeft een mobiel en 80% een smartphone. Apps die ten dienste komen te staan van personen op afroep worden succesvol. Deze informatie stromingen die de ING wil filteren komen een ieder ten goede op het moment diegene daar gebruik van wilt maken. En diegene die dat niet wilt, maakt daar gewoon geen gebruik van. Easy as that. Het is allemaal niet meer zo spannend. Of denken de mensen die naar een andere bank overstappen dat die bank zich wel aan de privacy gaat houden? En al helemaal als de wet dit toestaat dus die bank het ook mag doen? Als je niet wilt dat je persoons gegevens gaan zwerven zal je alle digitale accounts van wat dan ook moeten blokkeren en je smartphone de deur uit moeten doen en idd je geld thuis in een oude sok moeten bewaren.:)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond