Deel dit artikel
-

Kieskeurig.nl loopt leeg, adverteerders massaal weg

Het nieuwe prijsbeleid van Kieskeurig.nl zet zoveel kwaad bloed onder webwinkels dat ze zich op grote schaal uit de zoekindex terugtrekken. Tientallen grote webwinkels zijn, net als bol.com en Coolblue, vanaf vandaag niet meer vindbaar in de productvergelijker.

Vandaag wordt het nieuwe prijsbeleid van Kieskeurig.nl van kracht. Voor webshops die goedkope producten verkopen, is dat goed nieuws, want de vergelijker wordt betaalbaarder. Voor verkopers van duurdere artikelen, zoals fototoestellen en -accessoires, televisies, wasmachines en andere elektronica betekent dit een kostenstijging van tussen de twintig en vijftig procent.

Behalve de prijsverhoging op zich schiet ook de wijze waarop deze is bekendgemaakt veel winkeliers in het verkeerde keelgat. Het nieuwe prijsbeleid wordt eenzijdig opgelegd zonder enige formele aankondiging of mogelijkheid tot overleg.

Harold Konijnenberg van Foto Konijnenberg: “Kieskeurig geeft ons een redelijk goede conversie, maar met de nieuwe prijzen kan het gewoon niet meer uit. Ik kan geen winst meer maken en dus trek ik me ervan terug met producten van – zeg – meer dan honderd euro verkoopprijs. Kieskeurig communiceert niet met ons, dus wij hebben hen hier ook niet over geïnformeerd.”

De ondernemer staat niet alleen. Integendeel. De vergelijkingssite van Sanoma heeft met zijn optreden zoveel kwaad bloed gezet dat tientallen winkeliers zich vandaag niet meer op de vergelijker laten zien. Honderdduizenden producten zullen niet meer te vinden zijn.

De actie wordt breed ondersteund, zo blijkt uit een inventarisatie door Emerce. De webwinkels die werken met de inkoopcombinaties Ringfoto en Europafoto trekken zich vandaag ook onaangekondigd terug, als statement tegen te hoge prijzen en de wijze waarop die zijn opgelegd. Leden van de inkoopcombinaties die meedoen aan de harde protestactie:

Ringfoto

  • Foto Konijnenberg
  • Kamera Express
  • Cameracompleet
  • Foto Tuerlings
  • Foto Semeins
  • NEBO
  • Foto-Groep
  • Cameratop100

Europafoto

  • Cameranu
  • Cameratools
  • Cameraland
  • Verschoore
  • Camerawarehouse
  • FotoBooms
  • Foto de Vakman

Konijnenberg: “Dit zijn de grotere spelers. De verwachting is dat de kleinere leden van beide organisaties ook gaan volgen.”

Maar het zijn niet alleen de fotowinkels die een gat slaan in de index van Nederlands grootste productvergelijker. Ook onderstaande winkels zetten hun productfeeds uit bij datafeedspecialist Shop2market:

  • Wehkamp.nl
  • Redcoon
  • dixons
  • MyCom
  • PlatteTVdiscounter.nl
  • Alternate
  • Megapool
  • de Harendse Smid
  • Elektrokoopjes
  • 4Launch
  • Bax-shop
  • Conrad
  • Bobshop
  • Internetshop.nl
  • Scheer & foppen
  • Create2fit (o.a. plasma-discounter)
  • Modern.nl
  • Mikro Electro

Giel Hoogstraten van HiM Retail (Megapool.nl, Elektrokoopjes.nl, Harensesmid.nl en Mikro.nl): “Wij zullen het assortiment dat wij naar Kieskeurig doorsturen sterk beperken. Deze actie ondernemen we voor al onze webshops in Nederland en België.” In de prakijk komt dat erop neer dat alle producten waarop geen winst meer wordt gemaakt, “dat zijn er veel”, niet meer vindbaar zijn. Kieskeurig is door hun prijsstijging minder volledig, hierdoor daalt de waarde van Kieskeurig voor de consument. Zonde.”, aldus de marketingmanager uit Oss.

Het nieuwe prijsbeleid van Kieskeurig houdt in dat winkeliers een klikprijs betalen die is gebaseerd op de verkoopprijs van een product. Die prijs betaalt een adverteerder, zijnde de webwinkelier, op het moment dat een consument vanaf de vergelijkingssite naar een webwinkel klikt.

De nieuwe tarieven:

Foto: Sasha Maksymenko (cc)

Deel dit bericht

33 Reacties

M. Roelofs

De achtergrondreden is vrij eenvoudig, vergelijkers / aggregators zijn niet meer dan een wasmachine. Google traffic d’r in, traffic d’r uit.

En zij worden steeds sterker beconcurreerd door google zelf, dit in combinatie met stijgende prijzen voor traffic maakt het lastig om traffic binnen te krijgen.

Zie hier het einde van een business model.

Jeroen

Vergelijkers zullen meer en meer service moeten leveren om idd niet slechts een doorgeefluik te zijn van Google verkeer. Maar die extra service kost wel geld en dat moet dus weer ergens vandaan komen… Maar ik denk niet dat het juist is om de CPC afhankelijk te maken van de verkoopprijs. De verkoopprijs van een product heeft namelijk niets te maken met de marge die op een product zit. Vaak zijn het juist de kleinere producten (snoeren, kabels, accessoires, ed.) waar de marge op wordt gemaakt. En bij producten zoals printers en nespresso-apparaten op de ‘navullingen’.
Hoe beter een vergelijker converteert, des te meer CPC ze kunnen vragen. En Kieskeurig converteert gewoon al jaren goed en dat ze jaarlijks haar kliktarieven aanpast lijkt me niet meer dan gezond. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat aflopen!

Ruud List

Tja, wat nu…. welke keurige keuze moet kieskeurig nu maken om als medium weer keurig gekozen te worden 🙂

Niels Willems

Vergelijkers proberen natuurlijk wel waarde toe te voegen door consumenten te helpen bij het kiezen van producten. Waar vroeger het bij elkaar brengen van het aanbod, specificaties en prijzen (oude businessmodel) al een klus was moet het nu gezocht worden naar nieuwe wegen om dienstbaar te zijn voor consumenten. Als je waterkoker vandaag stuk gaat kun je kiezen uit 400 nieuwe. Veel consumenten denken dan toch: “ehh …., help”. Die basis voor het businessmodel is niet ten einde.

Mark

Het is natuurlijk onzin dat adverteren in prijsvergelijkers te duur is. Dit soort CPC tarieven hanteert Google met Adwords ook. De strategie van Bol.com, Coolblue e.d. om groot in te kopen en met (kennelijk te) lage prijzen iedereen de markt uit te drukken keert zich nu keihard tegen zichzelf. Dit is de kans voor kleinere webshops omdat deze nu via prijsvergelijkers flink omzet van de grote webshops kunnen weghalen. Tenminste als deze werkelijk stoppen want daar geloof ik helemaal niets van. Het gaat immers niet om winst maken maar om te cashen tijdens een beursgang (Zalando). Emerce doet goed mee om het dreigement om te stoppen kracht bij te zetten. Het was journalistiek interessanter geweest om de tarieven van prijsvergelijkers even te vergelijken met andere online advertentie media in plaats van de grote webwinkeliers klakkeloos na te praten.

Dennis

Laten we eerlijk zijn, als review site functioneerde het toch al nauwelijks meer. Van heel veel producten is geen userreview te vinden. Dat vond ik persoonlijk juist het onderscheidend vermogen. Prijsvergelijk sites zijn er al voldoende.

Misha Scholte

Buiten de wijziging in de prijsbepaling vind ik het ook wat vreemd dat volgens Harold Konijnenberg de mensen bij Kieskeurig hier niet voldoende over gecommuniceerd hebben. Dit is een essentieel onderdeel van een prijsvergelijker. Daar communiceer je liever veel te veel, dan veel te weinig over.

Stel dat de leegloop blijft en Kieskeurig het onderspit delft, dan ben ik benieuwd naar het effect op de markt voor de vergelijkers. Is door de auteur te achterhalen hoeveel het daadwerkelijke verlies qua winkels is? Een “leegloop” bekt lekker, maar is het 10%, 20% etc?

Nils

Het is niet alleen de prijswijziging op zich, maar de hele manier van communiceren van Kieskeurig die veel webwinkeliers in het verkeerde keelgat is geschoten. En dit is niet de eerste keer dat Kieskeurig dingen oplegt i.p.v. een dialoog aangaat met z’n klanten.

@Mark; ik denk dat de kleine webshops zich helemaal rot schrikken van hun eerste rekening van Kieskeurig, vooral omdat er nauwelijks een cap op de kliks van 1 IP adres zit bij Kieskeurig. Dus dat wordt dure omzet voor ze!

Tunis

Wat een schapen gedrag van de adverteerders. Over enkele weken is iedereen weer met alle producten zichtbaar op Kieskeurig. Heerlijk al die “gratis” reclame voor Kieskeurig.

Bert

Ketelmuziek van de webwinkels. Kieskeurig was eigenlijk al sinds de oprichting te laag in de klikprijs, zeker gezien de hoge conversie van het relatief goede verkeer. Verkeer van een vergelijker met veel content is nu eenmaal waardevoller dan van een clickfarm-achtige site (en daarmee is het businessmodel nog niet ten einde, @Maarten).
Het is niet ondenkbaar dat Kieskeurig krukkig heeft gecommuniceerd en niet heeft voorzien in een aantal belangrijke maatregelen. Maar uiteindelijk telt voor elke webwinkel maar één ding: heeft ie verdiend bij het sluiten van de markt?
Kieskeurig heeft gewoon verkeer dat bestaat uit klanten met koopintentie. Het is de vraag welke winkels die klanten nu gaan bedienen.
Ben benieuwd naar het commentaar van Kieskeurig, Erwin.

Wilco

Het is zo dat de performance van kieskeurig.nl goed is op hardware, maar het toevoegen van additionele services afgelopen jaren is geen vrijbrief voor prijsdictaat naar de partners toe. Sterker nog, het is maar de vraag of deze added services een spinsel is van marketeers om een functie te herdefiniëren, ofdat die echt een roep uit de markt is geweest om een model meer toekomst te geven. Het profileren als een onafhankelijk overzichtelijk vergelijkmedium is het succes van dit platform. Wellicht “huisje bij schuurtje houden” een vorm met betere en meer kosten effectieve exploitatie. Bezoeker weet weer wat ie krijgt, retailer weer waarvoor hij betaald. Het genereren van traffic naar Kieskeurig.nl minder Google afhankelijk maken. Immers naast partners…zijn de webwinkels nu ook de concurrent van het platform waarbij we de prijzen opdrijven en van Google een lachende derde maken. Back to Basic kan zomaar de vernieuwing zijn waarmee het succes vele malen groter wordt en retailers niet proberen te vluchten in alternatieven uit kosten-…maar ook zeker strategische overwegingen. Alles heeft immers z’n grenzen, dat is dan nu wel duidelijk.

Marco Schuurman

Eens met Niels! Een goede, complete vergelijker heeft altijd toegevoegde waarde. Immers lang niet alle shops hebben hetzelfde aanbod, prijs of bieden goede inhoudelijk content. Beslist.nl en ook steeds meer Kieskeurig.nl gaan vol in de breedte zonder kwaliteit, minder specificaties, meer en meer producten. Zo verschuiven ze steeds meer richting het oriënteren (even jurkjes kijken (klikken!) bij Beslist.nl) i.v.m. echt de koopgerichte bezoeker bedienen en aansturen op een kwalitatieve clickout, daar past een prijsverhoging dan ook niet bij.

Bovengenoemde tv en witgoed shops zijn dan ook bij ons gewoon aangesloten via een gezonde mix van CPC (per productgroep) en CPS (merendeel).

Overigens ben ik wel benieuwd wanneer deze shops er écht vanaf gaan, de meeste staan nog gewoon online.

Chris

Waar is de hoor en wederhoor van Emerce? Reactie van Kieskeurig vragen hoort bij journalistieke basis principes.

Mark

@Nils daar heeft iedereen dan toch last van?

Kleiner is trouwens een relatief begrip. Ik ken veel goed renderende webshops met een omzet van rond de 500.000 tot 1 miljoen per jaar en dus niet in de Twinkle top 100 staan omdat ze hiervoor te klein zijn. Die kunnen prima een extra klik van hetzelfde IP adres aan. Dat gebeurd in Google immers ook.

Romano

Kieskeurig geeft aan dat de nieuwe cpc “marktconform” zijn. Misschien heb ik niet goed opgelet op school, maar wat ik geleerd heb is wat marktconformheid betreft het tarief wat men bereid is te betalen voor een product of dienst.
Wat je hieruit kan concluderen is dat de webshops kieskeurig niet voldoende waardevol vinden om daar het bedrag dat kieskeurig wil ontvangen, voor te betalen. Dan kan Kieskeurig het nog wel als marktconform zien, maar de markt zelf, niet.

Waar is trouwens de tijd gebleven dat vergelijkers onafhankelijk waren en niet “omgekocht” werden door adverteerders. Dat de kwaliteit van een product gelde in plaats van de prijs, waar bij je kon selecteren op wat je zocht i.p.v. het merk? Ik denk dat er terug moet worden gegaan naar de basis: producten met elkaar vergelijken op bepaalde filters en als er dan toch een verdienmodel achter moet hangen, op basis van de daadwerkelijke koop.

Jan-Willem Bobbink

Ben persoonlijk erg benieuwd hoe Kieskeurig met deze kritiek om zal gaan. Zo te zien toch een grote groep ondernemers tegen de schenen geschopt.

Martin

Wat is er eigenlijk zo verkeerd aan een CPC afhankelijk maken van de hoogte van de consumentenprijs? Uiteindelijk rekent de andere helft van de wereld (zoals Beslist en Vergelijk) toch ook af op CPS, Cost-Per-Sale, een percentage van de consumentenprijs. 4% van 1000 Euro is in Euro’s toch ook meer dan 4% van 100 Euro…

Arjen

@martin: Omdat er op een HDMI kabel van 2 tientjes meestal meer marge zit dan op een TV van een paar honderd euro.

erik

Kieskeurig stuurt een hoop bezoekers naar je website en vraagt daar relatief weinig geld voor. Ik ken webshops die met een paar duizend euro investering meer dan een ton omzet maken.
Die grote jongens die nu allemaal weglopen zullen eind oktober flink wat (winstgevende) omzet mislopen. De achterblijvers op kieskeurig zullen hun omzet zien stijgen. En gezien de relatief lage clickprijzen is dit ook nog rendabele omzet.
Ik ben benieuwd wie dit machtsspelletje gaat winnen. Wat ik voorspel, is dat kieskeurig gewoon een hoop nieuwe klanten krijgt, die bereid zijn om meer te betalen en de grote jongens die marktaandeel kwijtraken en lagere marges maken. Ik hoop dat kieskeurig zich niet laat gek maken en gewoon vasthoudt aan z’n beleid. Het productaanbod wordt nu flink uitgedund, maar ze krijgen daar op lange termijn een hoop diversiteit voor terug – tegen hogere tarieven.

Henk

Het is daarnaast ook niet alleen de CPC die gewijzigd is. Ze hebben namelijk de instapkosten per shop van 500 euro teruggebracht naar 150 euro. Alle shops die al 500 euro hebben neergelegd per aansluiting, krijgen geen compensatie. Voelt gewoon niet goed. Vandaag ook onze Productfeed grondig aangepakt.

Maarten

Eerst Beslist.nl die op een vergelijkbare éénzijdige manier een behoorlijke tariefwijzing heeft doorgevoerd en dan Kieskeurig.nl er achteraan. In al dat geweld lijkt de lachende derde vooralsnog Vergelijk.nl te zijn die in ieder geval webwinkels nog niet heeft afgeschrokken en recent veel in het nieuws is met hun nieuwe klantgerichte aanpak.

John

Ik weet niet hoor, maar ik zie op dit moment (1/10/2014 22:02 uur) nog vele (zo niet alle) van de bovengenoemde winkels her-en-der op kieskeurig. Storm in glas water?

bas

Ze updaten de feeds gewoon niet heb ik gehoord John. Op die manier houdt je dus de shops online, maar dat kan niet lang want op een gegeven moment kloppen voorraad en prijs niet meer.

Jeroen Bos

Verandering is altijd lastig. Daarom is het voor webshops belangrijk om exact te weten wat een sale per kanaal kost. Kieskeurig is al jaren een stuk goedkoper dan andere vergelijkers. Iedere leverancier is vrij in het aanpassen van prijzen van zijn diensten als hun contracten dit toelaten. Voor elk zichzelf respecterend bedrijf is het dus van belang om verkeer zoveel mogelijk via SEO binnen te krijgen en het betaalde verkeer zodanig te spreiden dat bij wegval er geen enorm gat in de omzet wordt geslagen. Als je wed op slechts een paar paarden is het risico ook hoger. Regeren is vooruit zien.

Valli

Slimme zet van Kieskeurig, budgetschieters en discounters waren er niet te vinden omdat het te duur was. Gemiddeld orderbedrag voor deze bedrijven is onder de 49,99 daarop is 11 cent per klik niet veel. Morgen maar even bellen, genoeg kansen…

Arjen Jongeling

Haha, die foto van de oproerpolitie!

CowboyTim

Allemaal CPC onder een euro. En dan is het nog een hete lead ook. Wat zeuren ze nou? Dit kun je nooit bereiken in Google alleen. En daar is de CPC denk ik ook veel hoger. Ik had hogere CPC prijzen verwacht eerlijk gezegd.

Caatje

Eigenlijk is kieskeurig.nl totaal niet kieskeurig. Ze vermelden er alleen producten die doormiddel an klikken gesponsord worden, dwz dat grotere bedrijven hieraan mee kunnen doen en deze de kleine ondernemers die meestal toch goedkoper zijn niet vermelden. Dit is niet kieskeurig maar kies voor grotere bedrijven ipv kleine ondernemingen die helaas straks allemaal moeten verdwijnen door de grotere

JanP

Sluit mij geheel bij Caatje aan.
De kosten per klik lijken bij de vergelijkingssites niet zo hoog, totdat je de factuur krijgt van duizenden euro’s.
Ik weet uit eigen ervaring, dat het bij het gros van de leads niet tot een echte koop komt. Mensen klikken er al op om het produkt uitgebreider op de site van de aanbieder te kunnen bekijken.
Onafhankelijk zijn ze al helemaal niet, wie betaalt bepaald.
Alleen weggelegd voor de grote jongens, die hierdoor de markt beheersen. Vaak zijn er kleinere aanbieders die een betere prijs en beter aanbod hebben maar deze hebben niet dergelijke grote marketingbudgetten en zijn hierdoor onvindbaar voor de consument.

Vogel

Wel jammer want er waren volgens mij ook plannen de boel in Europa lees Frankrijk uit te rollen. Remko Nugteren is daar volgens mij een paar jaar geleden mee begonnen. Wellicht dat dat business model wel blijft bestaan. Het is heel simpel, clubs als Sanoma en bijvoorbeeld de Telegraaf besteden te veel tijd aan initiatieven met een houdbaarheid datum die wel eens kan verlopen zoals nu blijkt. M. Roelofs die hier ergens boven reageert weet daar alles van met het project speurders.nl waar hij voor werkte destijds bij de TMG.

geer.

Ik ben heel erg opgelucht dat kieskeurig flink op zijn nummer wordt gezet, voor mij is het een site voor prijsafspraken en dat terwijl dat O.A. in Nederland verboden is.
Ik moest voor een aankoop van c.a.4000.00 Euro betalen, op een andere site betaalde ik 1050.00 Euro minder dus vind ik dat persoonlijk op afzetterij lijken.
Ik weet dat heel veel mensen dat met mij eens zijn.
Dit moest even van mijn hart.

Mvgr. Geer.

Anoniem

Wat een oplichters!
Wij als een klein bedrijf staan ook kieskeurig. Factuur van oktober ontvangen, 9760 euro ex.
Voorheen was dat gemiddeld 2600 euro ex per maand.

Vervolgens heeft Bol.com een prijsafspraak met kieskeurig gemaakt. Zij staan nu wel op kieskeurig.
Vanaf vandaag ook Coolblue. Ze hebben een heel leuke deal gesloten. Maar als wij als een kleine webshop ook om die deal vragen bij kieskeurig, wordt doodleuk verteld dat wij niet genoeg betalen om een deal te kunnen sluiten met ze.

Puur oplichterij dus.

kloppers

KIESKEURIG HEEFT NOG STEEDS HET ZELFDE BELEID: DE ZELFDE HOGE EN UNANIEME PRIJZEN. ONBEGRIJPELIJK, DIT RUIKT NAAR VERLAKKERIJ. NIETS KOPEN DAAR, KOST JE ALLEEN EXTRA GELD

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond