Deel dit artikel
-

Mobiele marketing sterk in opkomst, apps verliezen aan populariteit

Mobiele marketing is sterk in opkomst onder Nederlandse adverteerders. Ruim driekwart zet inmiddels mobiele websites, QR-codes of apps in. Dat blijkt uit de Mobile Marketing Monitor 2015 van MediaScience, uitgevoerd in samenwerking met Adformatie onder de top-1000 adverteerders. 

De meerderheid van de respondenten verwacht dat het gebruik van mobiele marketing nog zal toenemen. Dat geldt ook voor de budgetten die nu nog relatief bescheiden zijn: 60 procent van de adverteerders besteedde het afgelopen jaar meer aan mobiele marketing dan in 2014. Bij bijna één op de tien adverteerders nam het budget toe met meer dan de helft.

Ook het komend jaar investeren adverteerders meer in mobiele marketing. De meeste adverteerders kiezen hierbij voor mobiele websites.

Apps verloren aan populariteit: nog maar 81,4 procent van de adverteerders maakte daar het afgelopen jaar gebruik van. Het komende jaar willen adverteerders vooral mobile coupons en bluetooth/beacons gaan inzetten.

Circa driekwart van de adverteerders blijft ook in de toekomst prioriteit geven aan de smartphone, boven tablet of wearables.

Adverteerders waarderen de effectiviteit van mobile marketing met een 3,5 (op een 5-puntsschaal). Dat is één procentpunt hoger dan de 3,4 van vorig jaar. Het aantal (zeer) tevreden adverteerders steeg het afgelopen jaar naar 52,3 procent, terwijl het aantal ontevreden adverteerders afnam tot 6,2 procent.

Effectiviteit/return on investment staat nog steeds bovenaan de lijst obstakels voor de inzet van mobile marketing, gevolgd door een onduidelijk bereik en de prijs. Andere belangrijke obstakels zijn gebrek aan kennis en creativiteit, te weinig budget en het ontbreken van standaardformaten en gespecialiseerde bureaus.

De Mobile Marketing Monitor werd dit jaar voor de vierde keer uitgevoerd. De volledige versie is hier te downloaden.

Deel dit bericht

1 Reactie

TvdH

Van die Top 1000 Adverteerders deden er slechts 85 mee aan dit onderzoek.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond