Deel dit artikel
-

Tilburg wordt iBeacon stad

Tilburg breidt het iBeacon experiment dat afgelopen zomer begon op de Tilburgse Kermis verder uit. Ruim honderd winkeliers en horecabedrijven gaan live met mobiele marketing op locatie.

Het project wordt gedragen door het Tilburgse bedrijf 100% Lokaal, dat in Tilburg een eigen communicatieplatform heeft ingericht. Initiatiefnemer is oud professioneel voetballer Robert Hoofs die begon bij Willem II en voor RKC in de hoofdklasse speelde, en na zijn voetballoopbaan in de retail verzeild raakte.

Voor de achterliggende techniek en software klopte hij aan bij het in Sneek gevestigde Lightcurb. Zij verzorgen de apps en de cloud manager.

Beacons zijn kleine bakens die binnen een straal van 100 meter een signaal uitzenden naar smartphones of tablets. Binnen die straal kunnen bedrijven vervolgens gerichte boodschappen naar klanten sturen.

100&Lokaal stelt dat de inzet van beacons de relatie tussen merk en shoppers sterk kan verbeteren en het winkelbezoek een impuls kan geven. Retailers kunnen tegen betaling een volledig pakket afnemen, inclusief de hardware.

De technologie werd afgelopen zomer al gedemonstreerd op de Kermis in Tilburg. En dat krijgt waarschijnlijk een vervolg, zegt Hoofs tegen Emerce.

Voor het retailplatform in Tilburg heeft Hoofs contracten gesloten met MediaMarkt, Gianotten, Texaco, Specsavers, Mitra en Albert Heijn.

Hoofs is ook bezig om het concept in andere Brabantse steden uit te rollen, onder meer in Breda, Oorschot en Etten Leur. Eind volgend jaar hoopt hij 1000 tot 1500 ondernemers te hebben aangesloten. “We zoeken nog verkopers in de rest van het land”, zegt Hoofs. “Zzp’s die op commissiebasis kunnen werken.”

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Gijs Molsbergen

Ik ben wel benieuwd hoe de gemeente hiernaar kijkt wat betreft privacy. Kunnen bewoners in Tilburg zich afmelden van deze dienst, als een soort AdBlocker voor iBeacons? En welke gegevens slaan de iBeacons en winkeliers op?

Het klinkt natuurlijk erg mooi voor mafketels en winkel-eigenaren, maar wat levert de winkelier er qua privacy voor in?
Jammer dat hier geen aandacht aan besteed wordt in dit artikel…

Gijs Molsbergen

Mijn auto-correctie maakte van het woord ‘marketeers’ het woord ‘mafketels’, :p excuus daarvoor

Adrian

Ik vind het een geweldig initiatief! De juridische implicaties zijn minimaal mits er goed naar Wbp wordt gekeken:

Juridische knelpunten tracking-technieken

De passieve technieken zijn juridisch gezien het meest problematisch omdat de klant nauwelijks
zijn keuze kan uitoefenen om wel of niet te worden ‘gevolgd’ door de winkelier.
Ook is het de vraag of de klant voldoende duidelijk geïnformeerd kan worden over de gegevensverwerking.
De actieve technieken kunnen juridisch gezien verenigbaar zijn met de privacywetgeving, zolang
een klant de controle houdt over zijn gegevens, toestemming kan geven (bijvoorbeeld bij profilering)
en desgewenst de gegevensverwerking kan stoppen (opt-out) en zich kan afmelden van eventuele
gepersonaliseerde diensten. Daarnaast dienen de overige privacyprincipes in acht te worden
genomen, zoals databeveiliging, en dienen de gegevens niet langer dan nodig te worden bewaard.

Allemaal overbrugbaar zolang dus een opt out optie wordt gegeven en de data niet langer dan nodig wordt opgeslagen.

Ik ben zelf bezig met andere toepassingen voor de beacon technologie, hierin kunnen andere branches zeker hun voordeel uit halen.

Dennis van den Broek

@Gijs: Gijs, de iBeacons kunnen alleen communicatie opzetten met devices (telefoons of tablets) waar vooraf een specifieke App op is geïnstalleerd. Dus de privacy zal aldaar gewaarborgd moeten worden. iBeacons kunnen dus geen echte interactie aangaan met devices die die App (in dit geval die van 100% lokaal) al op hun device hebben staan.

Coen Göebel

Supertof om te lezen dat het Tilburgse bedrijfsleven serieus aan de gang kan met het inzetten van (i)beacon-technologie, ben erg benieuwd naar de resultaten en blijf graag op de hoogte. Mijns inziens kan een dergelijke aanpak namelijk ook van grote meerwaarde kan zijn voor niet commerciële organisaties, denk bijvoorbeeld aan overheidsinstellingen zoals gemeenten (zeer locatie relevante product- en dienstverlening inclusief bijbehorende communicatie). Overigens kan de titel van het artikel wel subtieler, alleen het Tilburgse MKB gaat voor de iBeacon.. niet de gehele stad 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond