-

Behoefte aan online privacy goed voor zoekmachinemarkt

Zoekmachine DuckDuckGo floreert dankzij de recente ontwikkelingen op het gebied van online privacy (PRISM, Wikileaks). Sinds de wereld weet dat de Amerikaanse NSA meeleest op internet (begin juni) is het aantal zoekaanvragen via DuckDuckGo gestegen met twee miljoen per dag. De reden? DuckDuckGo verzamelt geen persoonlijke informatie en bewaart geen zoekgeschiedenis.

Volgens internetmarketinganalist Andrew Lazaunikas is de markt klaar voor alternatieve zoekmachines die privacy garanderen, zoals DuckDuckGo en StartPage.com. In een enquête uit 2012 door Pew International en het American Life Project, werden tweeduizend Amerikaanse volwassenen gevraagd of zoekmachines persoonlijke informatie mochten gebruiken om de zoekresultaten te verbeteren. Vijfenzestig procent vond van niet. En toch gebruikt 83 procent van datzelfde publiek Google als primaire search engine (Yahoo kwam tweede met zes procent).

instantanswers

DuckDuckGo vindt echter dat het bewaren van persoonlijke informatie niet nodig is voor het goed werken van een zoekmachine. Waarom moeten zoekopdrachten en IP-adres gedeeld worden met de bezochte sites (search leakage)? Willen mensen echt dat Google precies weet waar ze online zijn geweest omdat de zoekhistorie getraceerd kan worden (search history)? Oprichter Gabriel Weinberg denkt niet dat het nodig is, omdat mensen zoeken op bepaalde woorden, niet op persoonlijke voorkeur. Hij denkt zelfs dat de meeste vragen beantwoord kunnen worden zonder een site te bezoeken en ontwikkelde daarom ‘instant answers’. Icoontjes geven bij de resultaten de bron aan en wie wil kan doorklikken. Verrassend vaak is dit echter niet nodig.

Bronnen
De zoekmachine gebruikt een ‘bot’ om data te verzamelen en raadpleegt daarnaast nog honderden bronnen als Wikipedia, Bing en Yahoo. “Voor iedere zoekopdracht bestaat een verticale zoekmachine die betere antwoorden geeft dan een algemene zoekmachine. Ons langetermijndoel is om informatie uit de beste bron te tonen, liefst in de vorm van een ‘instant answer’.”

Wie hoog wil scoren in DuckDuckGo ranking, doet er goed aan de FAQ-pagina’s open te stellen voor hun ‘bot’. Wat ook helpt zijn vermeldingen in betrouwbare bronnen, social sites en informatieve sites. Lazaunikas: “Ook voor deze zoekmachine geldt dat ‘great content’ het beste werkt voor een hoge ranking.”

Pizza
Lazaunikas vindt DuckDuckGo vooral een sympathiek alternatief dat aandacht verdient. “Als ik wil weten wat de beste pizzaboer of autohandelaar is bij mijn in de buurt, zijn de resultaten beter via Google en Bing omdat ik direct de recensies kan lezen. Maar nu weet Google dat ik trek had in pizza, terwijl ik een nieuwe auto overweeg en word ik de komende maand overladen met auto-advertenties.” Hij zegt de volgende keer DuckDuckGo te gebruiken en voegt zelf zijn locatie wel toe in de zoekopdracht. “The trade-off is worth it.”

Sneeuwbal
De kans is overigens klein dat deze nieuwkomer Google binnenkort van de troon stoot. Met drie miljoen zoekaanvragen per dag is DuckDuckGo mijlenver verwijderd van de ruim vijf miljard van Google. Weinberg zegt zelf: “Google is synoniem met zoeken en daarom is het moeilijk concurreren. Google heeft een zeer sterke positie met Chrome, Android en iOS (…). Veel gebruikers beginnen zich echter zorgen te maken over privacy en persoonlijke gegevens en proberen daarom DuckDuckGo.”

En wie weet hoe snel het gaat. Als de online sneeuwbal eenmaal aan het rollen gaat, kan het zoekmachinelandschap zomaar veranderen. AltaVista, anyone?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond