-

In-app berichten verdrievoudigen retention rates

Iedere smartphone staat inmiddels zo goed als volgepropt met de meest uiteenlopende apps. Hoe zorg je ervoor dat jouw app niet slechts een van de vele ongebruikte icons op het scherm wordt? Door de inzet van in-app berichten. Het kan de retention rates maar liefst verdrievoudigen.

Dit jaar alleen al zullen 196,2 mljoen Amerikaanse mobiele device-gebruikers van 14 jaar en ouder minstens één app installeren. De meeste apps verdwijnen na verloop van tijd op de achtergrond en worden niet meer gebruikt.

Maar in-app berichten kunnen daar een einde aan maken, aldus Localytics. Het Amerikaanse onderzoeksbureau zette de cijfers op een rijtje.

Waarde van app duidelijk maken

Apps die gebruik maken van in-app berichten worden 27 procent vaker ingezet dan apps die daar geen gebruik van maken. Gemiddeld wordt een app zonder in-app berichten per maand 10,4 keer gebruikt. Apps met in-app berichten worden gemiddeld 13,2 keer ingezet.

De reden? In-app berichten kunnen een gebruiker helpen de juiste stap in een app te maken of als incentive werken. Het helpt kortom om de waarde van een app duidelijk te maken, en dat maakt dat gebruikers terug willen komen.

Loyale gebruikers kweken

In-app berichten zorgen dus tegelijkertijd voor loyale gebruikers. Gebruikers die na verloop van tijd terug blijven komen. Zo is de retention rate van apps zonder in-app berichten na drie maanden geslonken tot 13 procent. Terwijl in-app berichten ervoor zorgen dat 46 procent van de gebruikers de app na drie maanden nog gebruikt. Het zorgt dus voor een 3,5 keer hogere retention rate.

localytics

Hogere conversie rates krijgen

Natuurlijk is ook bij het gebruik van in-app berichten relevantie key. Je wilt immers niet dat je bericht als spam ervaren wordt. Gemiddeld genomen is de click through rate (CTR) van een in-app bericht 28 procent. Maar wordt het bericht direct gelinkt aan een bepaalde actie van consumenten in de app, dan is de CTR twee keer hoger. Hetzelfde geldt voor conversie rates. Gekoppeld aan een actie schiet die rate maar liefst vier keer omhoog.

Bepaalde app-categorieën laten zelfs hogere CTR-rates zien met in-app berichten. Zo zorgen de berichten in fotografie-apps voor de grootste verhoging in CTR-rates: +19 procent. Sportapps (+14 procent) volgen op de tweede plaats, terwijl financiële apps (+8 procent) de top 3 af maken.

localytics2

De companyblog over het onderzoek van Localytics is hier te lezen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond