-

Innovatiecenter dé oplossing voor geworstel met digitale innovatie

Bedrijven blijven worstelen met innovatie nu traditionele R&D-modellen niet meer lijken te voldoen. De eens zo betrouwbare en vastomlijnde routes naar innovatie zijn doodlopende wegen geworden. De oplossing? Innovatiecenters.

De uitdaging van het ‘digitale Darwinisme’ blijkt voor veel bedrijven en R&D-teams in het algemeen een lastige. Innovatie was nooit eerder zo belangrijk en tegelijkertijd zo moeilijk. Disruptie is alomtegenwoordig en digitaalvaardige concurrenten bedreigen de meer gevestigde bedrijven.

Daarom wordt steeds vaker gezocht naar mogelijkheden om fysieke innovatiecentra te openen in grote internationale technologiehubs zoals Silicon Valley.

Het voordeel? Beter gebruik kunnen maken van het bestaande ecosysteem van startups, venture capitalists, accelerators, leveranciers en academische instellingen, aldus Altimeter Group en Capgemini Consulting.

plaatje cap2

Samen deden Altimeter Group en Capgemini Consulting onderzoek naar de inspanningen van innovatiecenters van de 200 grootste ondernemingen ter wereld in vijf sectoren: automotive, telecommunicatie, financiële dienstverlening, consumentengoederen & retail. Daarnaast werden interviews afgenomen met leidinggevenden, verantwoordelijk voor innovatie bij grote bedrijven.

Silicon Valley is hot

Wat blijkt? 31 procent van de bedrijven heeft inmiddels een innovatiecenter opgezet. Grote, internationale technologiehubs zijn de favoriete locaties: 60 procent van de bedrijven heeft een centrum opgezet in Silicon Valley. Maar ook andere hubs zijn in opkomst. De top tien van steden in het onderzoek vertegenwoordigen slechts 33 procent van alle innovatiecenters.

Top 5 steden met innovatiecenters

  1. Silicon Valley (53)
  2. Londen (10)
  3. Parijs (9)
  4. Singapore (7)
  5. Tokyo (6)

De VS en Europa hebben het grootste aandeel met 29 procent van alle innovatiecenters op de voet gevolgd door Azië met 25 procent. Productiebedrijven vormen de meest innovatieve kopgroep met 58 procent. Financiële dienstverleners zitten op 28 procent ondanks het feit dat zij wellicht de meeste druk voelen van digitale disruptie.

Innovatiecenters zorgen voor het genereren en implementeren van nieuwe ideeën, het aantrekken van nieuw talent, het verhogen van de werknemersbetrokkenheid en versterken van de samenwerking met start ups. De vier belangrijkste typen innovatiecenters zijn In-house Innovation Labs, University Residence, Community Anchor en Innovation Outposts.

De belangrijkste onderzoeksgebieden? Technologieën als mobility (63 procent) en big data/analytics (51 procent). Minder volwassen technologieën zoals 3D printen (5 procent), virtual reality (13 procent) en robotics (13 procent), hebben minder prioriteit qua onderzoek.

Dé succesfactoren

Een innovatie succesvol laten zijn is niet gemakkelijk. In sommige sectoren faalt meer dan 85 procent van de nieuwe producten en is 90 procent van de bedrijven te traag in de lancering van nieuwe producten of diensten.

Capgemini en Altimeter noemen in het rapport verschillende aanbevelingen om het succes van een innovatiecenter te vergroten:

  • Definieer een duidelijk doel.
  • Creëer een sterk governancemodel met support vanuit senior leidinggevend kader om innovaties organisatiebreed te implementeren.
  • Zorg voor een juiste focus – niet te visionair maar ook niet te dichtbij de huidige operatie of business.
  • Betrek de business units erbij en voorkom een ivoren toren-situatie.
  • Creëer een cross-functioneel team dat streeft naar gestructureerde en ongestructureerde onderzoeksgebieden.
  • Zorg voor een bepaalde financiële vrijheid maar weet ook wanneer de stekker eruit moet.
  • Zorg voor brede variatie aan partners uit het innovatie-ecosysteem en selecteer ze met gezond verstand.

Het volledige onderzoek The Innovation Game: Why and How Businesses are Investing in Innovation Centers van Altimeter Group en Capgemini Consulting is hier te downloaden.

plaatje cap

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond