-

SciSports: veertien camera’s op het veld, negentigduizend voetballers, één potentiescore

Hoe goed is Lionel Messi precies, wat is nu de allerbeste formatie en welke voetballer is het beste in aanvallen? SciSports weet het. De data-intelligentie biedt klanten de laatste inzichten op het voetbalveld. Antonie Berkel – projectmanager bij SciSports – vertelt ons hoe het werkt.

Antonie, hoe zou je SciSports omschrijven in één tweet?

“SciSports creëert data-intelligentie in het professionele voetbal en helpt daarmee clubs bij het maken van miljoenenbeslissingen.”

Wat doet SciSports precies?

“Er is momenteel al veel ruwe data beschikbaar rondom voetbalwedstrijden, maar hier wordt nog weinig mee gedaan. Daar komen wij kijken. Met wiskundige modellen transformeren we deze data in intelligentie – binnen onze tak Data Intelligence – en bieden het de klant aan in de vorm van advies – Data Scouting.”

In welke behoefte voorziet SciSports met deze intelligentie?

“Data-intelligentie is het verwerken van data naar waardevolle inzichten door gebruik te maken van wiskundige modellen. Het maakt het gebruik van data makkelijker, efficiënter en waardevoller. Voetbal is een sport waarin miljarden omgaat. SciSports zorgt ervoor dat de data makkelijk te interpreteren en waardevol is, zodat ook in de voetballerij belangrijke beslissingen worden ondersteund door data.”

Hoe kom je aan de data?

“Vaak zijn al veel gegevens aanwezig bij onze klanten. We vullen dit aan door data te gebruiken van partners of externe partijen, of in de toekomst met onze eigen producten, zoals BallJames. Onze SciSkill Index past al data-intelligentie toe op dit soort informatie.”

BallJames?

“Gegevens van een speler aan de bal – zoals passes, dribbels en tackles – zijn er volop. Wij zijn ook geïnteresseerd in de off-the-ball-data en bijvoorbeeld de schotkracht en spronghoogte. Daarnaast zien we dat bestaande informatie momenteel niet accuraat is, door het vele mensenwerk dat eraan te pas komt. BallJames is een volledig geautomatiseerde data-generatie-engine die realtime data genereert. Op dit moment doen we een pilot met BallJames in het Polman Stadion van Heracles.”

Hoe werkt dat?

“Met BallJames maken we met veertien 2D-camera’s een soort MRI-scan van het voetbalstadion. Door de beelden te combineren met onze capturing reality technology-software, vormen we een 3D-model. Vervolgens kunnen we alle gegevens die we willen hebben uit het model halen. Doordat we vanuit elke hoek naar een speler kijken, kunnen we een accuratesse van 99,99% garanderen ten opzichte van de realiteit. We kunnen veel meer datasoorten verzamelen dan de reguliere typen.”

Waar komt de naam vandaan?

“De grondlegger van de sport analytics heet Bill James, dus het is een knipoog naar hem toe. Ball verwijst louter naar voetbal: het zijn de veertien camera’s die onze capturing reality technology mogelijk maken.”

En wat houdt de SciSkill Index in?

“De SciSkill Index is onze database waarin gegevens over ruim negentigduizend voetbalspelers opgeslagen zijn. Vervolgens wordt er een cijfer per individuele speler berekend op basis van honderd variabelen. Het cijfer is een potentie-score die aangeeft hoe goed een speler op het moment is en kan worden. Zo kunnen klanten zoeken op bepaalde criteria om een speler te vinden die voor hen waardevol kan zijn.”

Hoe wordt zo’n score dan berekend?

“Er wordt naar allerlei verschillende variabelen gekeken, van aantal goals en snelheid tot verwachtingen over zijn groei. Davy Klaassen heeft op dit moment bijvoorbeeld een SciSkill-score van 93,7, maar zijn potentie ligt op 123,5. Davinson Sánchez ligt lager, met een SciSkill van 77,2, maar wordt verwacht uiteindelijk beter te worden dan Klaassen, door een potentie-score van 138. De hoogste score van de hele index is van Lionel Messi, met een score van 154.”

Staan deze scores los van status of huidige club?

“Absoluut. De SciSkill Index is geheel onafhankelijk. Spelers worden geheel losstaand van nationaliteit, club of status beoordeeld. Er wordt daarbij rekening gehouden met hoe goed zijn tegenstander is op het moment van data-verzameling. Vervolgens kunnen onze Data Scouts extra informatie vergaren, zoals de mentale toestand en karakter van een speler of in welke formaties hij veel ervaring heeft. Die analyse leidt tot het uiteindelijke advies aan klanten.”

Wie zijn je klanten?

“Oorspronkelijk werken we met voetbalclubs. Maar we bieden onze analyses ook aan bij bijvoorbeeld voetbalbonden, individuele spelers en spelersmakelaars. Het zijn tot nu toe alleen klanten in het professionele voetbal. Hobbyclubs zouden baat kunnen hebben bij onze analyses, alleen kunnen zij vaak de data nog niet leveren.”

Waarvoor kloppen klanten bij je aan?

“Vooral om de SciSkill Index te gebruiken en voor analyses om potentiële spelers te vinden, scouting dus. En voor individuele speler-analyses, progressietrainingen, teamanalyses en zelfs hele verslagen per land. Individuele spelers vragen ons weleens om informatie over een aankomende tegenstander.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Voor een individueel project, stellen we een eenmalige factuur op. Wil de klant een vast contract, dan betalen ze in de vorm van een abonnement: vaak een bepaald bedrag per jaar voor een aantal aanvragen. Een onbeperkt contract is ook mogelijk, waarbij de klant een vast bedrag betaalt om continu een Data Scout tot zijn beschikking te hebben. Wil je alleen toegang tot de SciSkill Index, dan betaal je een maandelijks bedrag. In het geval van de BallJames-technologie rekenen we een eenmalige installatie-fee, waarna klanten een maandelijks bedrag betalen voor de data die eruit voortkomen.”

Heeft SciSports concurrentie?

“Voor sportdata-generatie zijn partijen als WyScout en InStat concurrenten. Zij genereren data en presenteren dit in een dashboard. Wij gaan echter een stapje verder en richten ons op wat een klant kan doen met de verkregen data. Om dat onderscheid te kunnen maken, werken we regelmatig samen met onze ‘concurrenten’ door gegevens van hen af te nemen.”

Hoe is SciSports begonnen?

“Het is allemaal begonnen met scouting. De twee oprichters van SciSports – Giels Brouwer en Anatoliy Babic – hebben ieder hun eigen specialisatie binnen het bedrijf. Giels is CEO en visionair, Anatoliy werkt als mathlete bij de Data Intelligence-afdeling. Giels kwam op het idee tijdens een bachelor-opdracht en kende Anatoliy als huisgenoot en dispuutlid. Anatoliy is het wiskundige brein, hij keek vervolgens hoe ze hier iets mee konden. Sinds 2013 is SciSports officieel actief en momenteel werken we met een team van vijftig man.”

Hoe gaat SciSports nog uitbreiden?

“Er is nog veel potentie voor SciSports om in de toekomst uit te breiden. Denk hierbij aan andere sporten, internationaal en hobbyclubs. We zijn druk bezig om BallJames in meer stadions te lanceren. Maar de technologie achter SciSports is zo breed inzetbaar, dat ook Fantasy Football-games, de gokindustrie, sportuitzendingen in Virtual Reality, wedstrijdanimaties en zelfs medische doeleinden rondom blessures mogelijk zijn.”

Begin deze maand won SciSports de Most Innovative Sports Startup in the World of Sports van de Hype Foundation. Wat heeft je dat gebracht?

Uiteraard is het geweldig om dit soort prijzen in de wacht te slepen. Het toont dat je op de goede weg bent en dat er erkenning is vanuit de voetballerij voor het werk dat je aan het doen bent. Dit soort prijzen – zoals de Most Innovative Sports Startup of de Accenture Innovation Awards – maken het makkelijker om bij de juiste partijen binnen te komen en het geeft natuurlijk een enorme boost aan iedereen die een bijdrage levert aan SciSports.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Nikki MennenBekijk hier de AIA-winnaars van 2016.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond