0
14,9K
Channel: B2B Digital

Wat is Master Data Management (MDM) en hoe benut je het potentieel?

In de wereldwijde economie van de 21e eeuw maakt data het verschil bij het creëren van geweldige ervaringen of slecht uitgevoerde bedrijfsprocessen. De noodzaak om één bron van waarheid te creëren, te beheren en te leveren, is de drijvende kracht achter digitale transformatie van veel organisaties. Een duidelijke datamanagement-strategie is het fundament van een optimale klant- en productbeleving.

Gartner Research ontdekte dat organisaties van mening zijn dat slechte datakwaliteit verantwoordelijk is voor gemiddeld vijftien miljoen dollar per jaar aan verliezen. En aangezien informatieomgevingen steeds complexer worden, zal dit waarschijnlijk verder verslechteren. Vooral organisaties met meerdere locaties en business units in verschillende regio’s met veel producten, klanten, leveranciers en medewerkers staan ​​onvermijdelijk voor de uitdaging hun data onder de knie te krijgen. Want hoe goed je een bedrijf ook runt, de bedrijfswaarde wordt vernietigd door een slechte datakwaliteit. Lees in deze whitepaper wat de voordelen van een MDM-systeem zijn bij het verbeteren van de datakwaliteit en het stroomlijnen van je datamanagement-processen.

Master data: het fundament van een moderne bedrijfsstrategie

Tegenwoordig is data hét fundament van elke moderne bedrijfsstrategie. Bedrijven verzamelen klantgegevens via loyaliteitsprogramma’s, verkopen en enquêtes. Productgegevens en data zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in (online) retail. Master data zijn alle verschillende soorten gegevens die door je organisatie stromen. Deze data kan bestaan uit klantgegevens en productgegevens, maar ook uit informatie over werknemers, leveranciers, materialen, recepten, activa en locaties. Volgens onderzoek van de Aberdeen Group kan 45 procent van de bedrijven hun master data niet effectief lokaliseren, en dat creëert uitdagingen met impact op het bedrijfsleven. Denk hierbij aan:

  • De data is verspreid over verschillende gegevenssilo’s met dubbele versies of die onvolledig zijn.
  • Inconsistente en onvolledige gegevens die door het hele bedrijf worden gebruikt en naar verschillende kanalen worden gepusht.
  • Gegevensfouten die het gevolg zijn van handmatige invoer en bronnen van lage kwaliteit.
  • Verlies van vertrouwen in gegevens, niet wetende welke elementen van uw gegevens verouderd of onjuist zijn.
Wat is Master Data Management (MDM)?

Je hebt de term ‘master data management (MDM)’ vast wel eens voorbij horen komen. Maar wat houdt dit precies in? Deze whitepaper hanteert de volgende definitie: Master Data Management (MDM) is het kernproces om master data te definiëren, beheren, categoriseren, synchroniseren en verrijken volgens de zakelijke behoeften.

MDM centraliseert alle kritieke gegevens in een centrale repository om een ​​enkele referentiebron te bieden. Door identificatie, koppeling en samenvoeging van informatie over alle gegevensbronnen wordt data geïdentificeerd, verzameld, getransformeerd en gerepareerd. Op deze manier voedt MDM bedrijfsinitiatieven en -processen met nauwkeurige, consistente en up-to-date gegevens door de hele organisatie.

De belangrijkste voordelen van master data management (MDM)

Als je een businesscase voor MDM wilt maken is het essentieel om MDM-functies te vertalen naar concrete voordelen. Wat is de impact van het centraal integreren, delen en beheren van alle data binnen je organisatie? De whitepaper beschrijft een aantal voordelen van MDM. Enkele voorbeelden zijn:

  • Omzetgroei: Richt je product-, service- en zakelijke inspanningen op de activiteiten die de verkoop verhogen.
  • Creëer bedrijfswaarde: Verbeter de klantervaring door gegevensinzichten te gebruiken om je bedrijfsprestaties te verbeteren.
  • Optimaliseer je bedrijfsprocessen: Verbeter de operationele efficiëntie door organisatorische en operationele gegevens af te stemmen op de workflows.
Het toepassingsbereik van MDM

Van de koopgeschiedenis van je klanten tot productbeschikbaarheid en interactie met leveranciers, master data is essentieel voor transacties en relaties. MDM werkt probleemoplossend, verhoogt de kwaliteit van je data en creëert concurrentievoordeel.

Daarnaast zorgt MDM voor een centrale bron van waarheid met zorgvuldig beheerde en gedefinieerde product- en leveranciersgegevens. Dit voorkomt (cruciale) fouten. Ook krijg je beter inzicht in de wensen en behoeften van je klanten.

Wanneer productverpakkingen foutieve informatie bevatten of wanneer interactiemomenten asynchroon zijn, is dit nadeling voor de klantrelatie. Maar als de productgegevens correct zijn, zorgt dit voor vertrouwen. Ook voelt de klant zich begrepen tijdens elke interactie met jouw organisatie. Zo bouw je hechte klantrelaties op. MDM stelt je in staat om via het juiste kanaal de juiste data op het juiste moment voor de juiste persoon te gebruiken.

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Roy Machielsen