-

Vijf vragen over RFID in retail

Radio frequency identifcation (RFID), de technologie om van afstand informatie op te slaan en af te lezen, wordt breder opgepakt door retailers. Zo concludeert ChainLink in een onlangs verschenen studie. Reden is een grotere nauwkeurigheid over het voorraadbeheer en het verminderen van nee-verkopen. Vijf vragen over RFID in retail.

Wat zijn de voordelen van RFID voor inventarisbeheer?
Vergeleken met de traditionele, handmatige manier om barcodes te scannen, is RFID ongeveer 25 keer sneller. Een aantal retailers weet zelfs voorraadnauwkeurigheid van 99 procent te realiseren. Groot voordeel is dat je meteen kunt kunt zien wanneer de voorraad aangevuld moet worden. Daardoor kan het aantal nee-verkopen vaak met 15 tot 30 procent worden verminderd. Het onderzoek laat zien dat retailers die RFID breed inzetten, een omzettoename realiseren in de categorieën waar ze RFID ook op artikelniveau inzetten.

Zijn er meer redenen om RFID toe te passen?
Als gezegd wordt RFID nu nog vooral geïmplementeerd voor voorraadbeheer. Retailers geven daarnaast aan dat RFID in de toekomst gebruikt zou kunnen worden voor diefstalpreventie en bij de winkeluitgang. In de meeste gevallen gaat het om het gebruik van RFID voor diefstalpreventie in combinatie met RFID voor voorraadbeheer en het bijvulproces. RFID wordt ook steeds vaker ingezet voor webshop inventarissen.

De high-end kinderkledingretailer Coccinelle optimaliseert zijn voorraadnauwkeurigheid met RFID, waardoor het aantal webshop-annuleringen met meer dan 60 procent kon worden verlaagd. De gezamenlijke voorraad in de zes fysieke winkels van Coccinelle en in het distributiecentrum is tevens de voorraad voor de webshop. Door verschillen tussen de administratieve voorraad in het ERP-systeem en de daadwerkelijke voorraad kwam het in het verleden geregeld voor dat producten waren uitverkocht en klanten werden teleurgesteld. Om de klanttevredenheid te waarborgen en de voorraadnauwkeurigheid te verbeteren, heeft Coccinelle besloten om RFID-technologie in te voeren.

Waarmee wordt de meeste voorsprong geboekt?
Een veelvoorkomend struikelblok zijn artikelen met een snel rendement. Volgens het onderzoeksrapport (pdf) ligt voor veel retailers de focus op producten met ‘high mix complexity’, zoals mode-items, inkjet cartridges, bepaalde cosmetica, geuren en bepaalde sportartikelen. Al deze artikelen zijn er in veel verschillende variaties (maat, kleur en stijl) en retailers willen het liefst zoveel mogelijk varianten etaleren. Een hogere voorraadbeschikbaarheid op de winkelvloer (of in het distributiecentrum van de webwinkel) zorgt uiteindelijk voor een stijging in omzet.

Is RFID niet erg prijzig?
Inderdaad leek de technologie in het recente verleden weggelegd voor echt grote retailers als het Amerikaanse Macy’s of Walmart. Maar de prijs is in de loop der jaren fors naar beneden gegaan. De technologie is verder sterk verbeterd en veel betrouwbaarder geworden. Er zijn inmiddels software-applicaties beschikbaar die geïntegreerd kunnen worden in de IT-systemen van de retailer en die op winkelniveau erg gebruiksvriendelijk zijn. De technologie is verder ontwikkeld en er zijn meer ervaren implementatiepartners

Waar gaat het nog vaak mis?
Gebrek aan goed gedefinieerde gebruikerscases, aan ondersteuning bij de uitvoering en andere prioriteiten die voorrang kregen zijn soms redenen om RFID toch maar niet te implementeren of om uit te stellen. Over enige tijd is dat niet verstandig meer. Het voorraadbeheer dient zoveel mogelijk geautomatiseerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond