-

Column: alle technologie kan falen

Een van de drukste online winkeldagen in Amerika is net geweest: Cyber Monday, de maandag na Thanksgiving Day. Had u als retailer op de Amerikaanse markt problemen gehad met de performance van uw website? Dan heeft u veel omzet moeten missen. Infrastructuur wordt voor bedrijven van levensbelang, maar 100 procent uptime bestaat niet.

Voorheen was e-commerce ondersteunend, en geleidelijk aan zie je dat juist winkels ondersteunend worden aan de e-commerce. Aanwezigheid op het web wordt belangrijker dan print of de winkel. De wereld is aan het omdraaien en retailers merken dat ze het roer om moeten gooien en zichzelf opnieuw uitvinden: hoe verdien ik nu mijn geld? Wat heb ik daarvoor nodig?

Blind kunnen vertrouwen op infrastructuur

Als hostingspecialist merken we dat we met steeds meer CFO’s aan tafel zitten, niet alleen maar met CEO’s en CTO’s. De business moet namelijk blijven draaien. Daarvoor heb je een stabiele infrastructuur nodig. Nu is de term ‘cloud computing’ de afgelopen acht jaar voor allerlei toepassingen gebruikt en ook misbruikt. Het omvat niet alleen data en applicaties, maar ook je gehele infrastructuur. Voor mij gaat cloud computing om het loslaten van je IT-infrastructuur en dat je die durft toe te vertrouwen aan een groter geheel, onafhankelijk van public of private. Je wil er op kunnen vertrouwen dat de infrastructuur blijft draaien, zodat je kan gaan denken vanuit applicaties en toepassingen voor de consumenten. Je toegevoegde waarde. Developers denken vanuit de code: dat is een hele andere mindset dan hosters hebben. Die mindset kun je pas omarmen als je blind kan vertrouwen op je infrastructuur.

Alle technologie kan falen

Er zijn partijen die 100 procent uptime bieden. En daar geloof ik dus niet in: alle technologie kan falen. Ook bij Amazon, dat een goede reputatie heeft hoog te houden. In de twintig jaar dat ze bestaan, is er nog geen enkele credit card breach geweest. En toch moet je er vanuit gaan dat elk component en elke regio van Amazon kan falen.

Een goede hoster is een hoster die al lang bestaat. Elke partij krijgt vroeg of laat problemen. Dat is niet erg, zolang je elke keer een structurele oplossing bedenkt om een probleem op te lossen. Ik zie veel nieuwe partijen starten met hosting, want cloud is tegenwoordig hot. Maar als nieuwe speler moet je nog al die zaken tegenkomen die fout kunnen gaan: kinderziektes, consistency van de backups, onvolledige procedures en trainingen… Hosting is daarom voor mij de aaneenschakeling van structurele oplossingen. Als je dan 100 procent uptime biedt, en je hebt toch een probleem, dan heb je direct een SLA breach. Nee, het werkt voor engineers juist beter als ze bij een nieuw probleem er juist aan kunnen werken om de SLA breach te voorkomen.

Op alle scenario’s voorbereid

Gezien het groeiende levensbelang van infrastructuur voor de business moet een SLA juist realistische verwachtingen scheppen. Wees er daarom van bewust dat alle technologie kan falen. Er is geen echte 100 procent uptime mogelijk. Met die mindset bent u pas echt op alle scenario’s voorbereid als retailer. Zoals een enorme groei in uw webverkeer net voor Kerstmis.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond