-

Consument wil online controle

Van zorgen om privacy en een hang naar online anonimiteit focust de consument zich nu steeds meer op het verbergen of veranderen van zijn online footprint. 57 procent van de consumenten zegt zelf te willen kiezen hoe lang gedeelde info online blijft staan. Controle, dat is wat de online consument wil.

75 procent van de consumenten verwacht van bedrijven de optie om zelf online info te kunnen deleten. Een nadelige trend voor de digitale advertentiemarkt. Maar het biedt ook nieuwe kansen: maar liefst 80 procent van de consumenten zegt geïnteresseerd te zijn in services die je digitale identiteit kunnen beheren. En slechts achttien procent gebruikt momenteel een dergelijke dienst die online informatie beheert.

Dit blijkt uit onderzoek van Microsoft in het rapport Digital Trends 2015. Ruim 13.000 consumenten in dertien verschillende landen werden ondervraagd.

Nieuwe, passende producten voorstellen

Controle willen hebben betekent echter niet dat de consument niet wil delen. 39 procent van de consumenten wereldwijd vindt het prima dat een bedrijf persoonlijke data traceert en analyseert. De consument werkt daar zelfs graag aan mee. Het percentage consumenten dat nog nooit gebruik heeft gemaakt van een tracking-app of –device daalde in een jaar tijd flink van 38 procent naar 25 procent.

quote ms

Data gebruiken om je leven te optimaliseren. Dat ziet de consument wel zitten. Maar hoewel meer consumenten ‘trackers’ gedownload hebben het afgelopen jaar, gebruikt slechts een derde daarvan het ook echt om zijn performance te verbeteren. Sterker nog, 46 procent zegt de data of app helemaal niet of weinig te gebruiken. Kortom, de consument blijft op zoek naar manieren om data effectief te kunnen gebruiken.

quote 2 msVan bedrijven hebben consumenten wereldwijd een hoge verwachting. 48 procent van de consumenten vindt het simpelweg vanzelfsprekend dat een merk zijn gebruikers van binnen en buiten kent. En nieuwe producten of diensten voorstelt, passend bij zijn specifieke behoeften.

Relevantie is daarbij belangrijk voor de consument. 64 procent van de respondenten zegt daarom geïnteresseerd te zijn in een (toekomstige) technologie die automatisch content of berichten voor hen filtert. Een percentage dat maar liefst met acht procent is toegenomen in vergelijking met vorig jaar.

Persoonlijke data ruilen voor beloningen

De consument gaat dus steeds meer inzien dat online data van waarde is. En dat hij daarmee iets terug kan krijgen. Een op de vijf consumenten maakt momenteel gebruik van diensten die een beloning geven in ruil voor persoonlijke data. Nog eens 28 procent zegt daar bovendien in geïnteresseerd te zijn.

Natuurlijk zijn er verschillen te zien in leeftijd. Onder de 35 jaar zegt maar liefst 61 procent van de consumenten gewend te zijn aan het verruilen van data voor onder andere geld of kortingen. Maar ook de 50-plussers doen meer aan ruilhandel dan je wellicht zult denken: een ruime 45 procent van hen doet hieraan. Maar echt voordeel behalen uit digitale data, daarvan is de consument er wereldwijd van overtuigd dat het nu nog vooral de merken zelf zijn die dat voor elkaar krijgen.

Meer highlights:
  • Een ‘one size fits all’-aanpak werkt allang niet meer bij de consument van nu.
  • 47 procent van de consumenten verwacht dat een merk zich open stelt en gebruikers de kans geeft nieuwe producten te creëren met gebruikmaking van het originele design en features.
  • 52 procent gaat ervan uit dat bedrijven precies weten wat voor hen het juiste moment is voor communicatie.
  • Consumenten maken het liefst geen onderscheid meer tussen offline en online.
  • 49 procent is daarom meer geneigd in zee te gaan met digitale belevingen die echt aanvoelen en naadloos aansluiten bij hun fysieke wereld.

grafiek 2 ms

Het volledige rapport kan hier gedownload worden.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond