-

Adverteren op TikTok: Inzichten uit de eerste ervaringen

TikTok: jong, snel en steeds populairder, ook in Nederland. Adverteren op TikTok staat in Nederland nog in de kinderschoenen, maar er is veel potentiëel. Op basis van onze eerste campagnes zetten we onze inzichten op een rij.

De populariteit van TikTok – voorheen musical.ly – is de afgelopen tijd enorm toegenomen. Volgens RTL-nieuws wordt TikTok voor het eerst dagelijks zelfs vaker gebruikt dan Facebook. Ook blijkt uit onderzoek van Newcom dat het aantal Nederlanders tussen de 15 en 19 jaar dat dagelijks op TikTok kijkt is vervijfvoudigd in een jaar tijd. Het wordt dus tijd om dit medium serieus te gaan nemen als marketeer. Maar hoe werkt het nou precies en wat kun je ermee? Alle informatie op een rij.

Hoe zat het ook alweer?

Ongetwijfeld bekend, maar voor de zekerheid nog even snel samengevat: video’s op TikTok hebben een duur van 15 tot 60 seconden. De video’s kunnen worden geliked en er kunnen op het platform ook berichten worden verstuurd. Maar vooral de video’s zijn erg populair en worden ook vaak weer op andere kanalen, zoals Instagram en Facebook, gedeeld.

Bedrijven op TikTok

Vanwege de jonge doelgroep is het voor veel merken interessant om aanwezig te zijn op TikTok. Door met korte, grappige en relevante video’s zichtbaar te zijn onder je doelgroep liggen hier duidelijke mogelijkheden om deze aan je merk te binden.

Eén methode om dit te doen is door middel van het inkopen van advertenties. Ook deze zijn in de vorm van video’s zodat ze goed aansluiten bij het kanaal. Je kunt je eigen muziek onder de video zetten of een keuze maken uit de audio-bibliotheek van TikTok.

Helaas is het in Nederland nog niet mogelijk om zelf een bedrijfsaccount aan te maken om te adverteren. Het adverteren gebeurt tot nu toe via bepaalde bureaus die deze toegang al wel hebben. De verwachting is dat het aanmaken van een bedrijfsaccount binnenkort ook mogelijk wordt in Nederland.

Eerste resultaten

Inmiddels hebben wij op TikTok een aantal campagnes uitgerold voor verschillende klanten en dus wat ervaringen uit de praktijk. De doelen van campagnes op TikTok zijn vaal vergelijkbaar met andere kanalen: wij hebben bijvoorbeeld voor gewerkt aan doelen rondom conversie en zichtbaarheid. De resultaten van deze campagnes waren wisselend. We delen hier de inzichten van onze testen.

Lage cost per click maar ook lage conversieratio

Opvallend is dat de cost per click erg laag ligt (tussen de € 0,06 en € 0,15), maar dat de kwaliteit van het verkeer dat uit de campagnes voortkomt nog niet is wat we op andere kanalen zien. Verkeer uit TikTok blijft gemiddeld korter op de website en toont een lagere conversieratio dan vergelijkbare sociale mediakanalen als Facebook, Instagram en Pinterest.

De lagere conversieratio is te verklaren doordat er binnen TikTok momenteel enkel nog op een impressie- of clickdoelstelling gestuurd kan worden en niet op een conversiedoelstelling, zoals we op andere kanalen vaak zien.

Jong en veel vrouwen

Tot nu toe hebben we een aantal campagnes via TikTok ingezet, met wisselende resultaten. Voor de Hogeschool Utrecht draaiden we een campagne met een traffic-doelstelling gericht op potentiële studenten. Doordat we ons hier per definitie op een relatief jonge doelgroep richten is TikTok een geschikt kanaal dat hier goed bij aansluit.

De bereikcijfers geven ook een goed beeld van hoe de doelgroep op TikTok eruitziet. In deze campagne lag 75% van het bereik tussen de leeftijdscategorie 18-24 en 25% tussen de leeftijdscategorie 13-17. Daarnaast zagen we dat we relatief veel vrouwen bereiken. Twee derde van alle impressies zijn uitgeserveerd onder vrouwen. Binnen deze campagne hebben we ook getest met twee soorten video’s, een algemene video over de Hogeschool Utrecht en een video die de online open dagen promoot. Vanuit de campagne zijn vervolgens ook wat aanmeldingen voor deze online open dagen gekomen, terwijl dit geen primaire doelstelling was.

Niet alléén voor jongeren

Dat we op TikTok niet alleen jongeren kunnen bereiken laat de campagne van New York Pizza zien. In die campagne hadden we de targeting ingesteld op 18+. We zagen dat we hier een prima bereik kunnen realiseren onder de verschillende leeftijdscategorieën. In totaal hebben we 62% van de impressies uitgeleverd in de categorie 18-24, 18% in de categorie 25-35, 13% in de categorie 35-44 en nog een klein deel in de categorie 45+.

De nadelen van adverteren op TikTok

Een van de nadelen van adverteren op TikTok die we zien is dat er nog weinig controle is over de advertenties die je op TikTok kunt draaien. Het is niet mogelijk om je eigen advertentie-account te maken en je bent afhankelijk van partijen die partners zijn van TikTok. Hierdoor merk je dat het wat langer duurt om een campagne live te krijgen en het wat lastiger is om snel te schakelen als er een kleine wijziging gedaan moet worden.

Een ander nadeel zijn de mogelijkheden die TikTok nu te bieden heeft op het gebied van targeting en optimalisatie. Zo is het qua targeting binnen Nederland enkel mogelijk om heel Nederland te targeten en bijvoorbeeld niet een bepaalde provincie of regio te selecteren.

Daarnaast zijn de targeting-mogelijkheden qua doelgroepen ook vrij beperkt. Er kan enkel getarget worden op interesses die heel breed zijn, zoals “food & beverages”, “games” of “pets”. Daar komt nog bij dat je qua optimalisatie ook vrij beperkt bent. Er zijn namelijk weinig doelstellingen beschikbaar om op te sturen. Sturen op video-views, zoals we gewend zijn van andere sociale mediakanalen, kan bijvoorbeeld niet.

De voordelen

Naast nadelen zien we ook veel voordelen aan het adverteren op TikTok. Zo kun je nu profiteren van relatief goedkope veilingprijzen op een snelgroeiend kanaal. Door de lage CPM- en CPC-tarieven kun je voor weinig budget een hoog bereik generen en veel traffic naar je website realiseren.

Daarnaast is TikTok ook een goed kanaal om jonge doelgroepen te bereiken. Nu het aandeel jongeren op kanalen als Facebook steeds meer afneemt is deze doelgroep nu juist goed te bereiken op TikTok. Daarnaast kan het adverteren ook helpen om je organische bereik op TikTok te laten groeien. Organische video’s kunnen gemakkelijk doorgezet worden als advertentie en dat helpt om organisch beter zichtbaar te worden binnen het algoritme van TikTok.

Over de auteurs: Ingmar van der Helm is Senior online marketing consultant en Rosanne van Schaik is Online marketing consultant bij Netprofiler.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Josefien - Ha marketing

Leuk artikel!

Heel interessant om te lezen hoe TikTok adverteren zo snel stijgt!

Groetjes,

Josefien van http://www.ha-marketing.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond