Is het al tijd om over te stappen op Magento 2?

Alweer twee jaar geleden was daar de officiële release van Magento 2. Een nieuw platform waar duidelijk de learnings, die Magento in de jaren heeft opgedaan met de eerste versie van het platform, waren meegenomen. Sneller, stabieler, schaalbaarder en beter qua core code. Een stap waarmee de gang werd ingezet om een hoger segment te gaan bedienen. 

Magento is duidelijk een bedrijf dat erg snel is gegroeid en met de komst van Magento 2 een volwassen wereldspeler is geworden. Merchants en concurrenten konden er al niet meer om heen, met de stappen die Magento als bedrijf heeft gezet sinds de komst van Magento 2 is het helemaal duidelijk. Magento is “here to stay” en doet nu ook in het hogere segment mee. En voor wie mijn opmerking in één van mijn vorige artikelen heeft gemist: “iedereen die nu nog roept dat Magento 2 er niet klaar voor is, heeft geen idee waar die het over heeft en verbloemt zijn/haar onkunde.”

Marktbeweging

Door de upmarketbeweging van Magento zullen er mijns inziens ook ‘kleinere’ merchants of merchants met minder budget Magento gaan verlaten. Hier duikt de concurrentie natuurlijk slim op in, daar hebben we growth hacking toch voor uitgevonden? De vraag zal dus zijn of Magento marktleider zal blijven in alle segmenten. De sterkste groei is te zien in het B2B segment en de grotere merchants die de meerwaarde van Magento in zien.

We zien duidelijk dat er een groeiend aantal grotere merchants op de achtergrond bezig is met de plannen om de stap naar Magento 2 te maken of daadwerkelijk al in vergevorderd stadium zijn in de migratie van 1 naar 2 en dit aangrijpen als een verbeterslag.

Vlak daarbij vooral de nieuwe toetreders op Magento niet uit. Met de komst van Magento 2 is er, zoals al eerder aangegeven, een flink aantal grotere merchants die Magento omarmen. Dit mede door de komst van de nieuwe digitale producten zoals ik eerder al beschreef.

3rd party extensies

In een eerder artikel schreef ik al dat vooral derde partijen zich snel meer zouden moeten gaan richten op Magento 2. Hiermee doel ik op o.a. PSP’s, logistieke partijen en ESP’s. Helaas is hier maar beperkt gehoor aan gegeven en zie ik nog te vaak dat op basis van de verkeerde inschatting of uitgangspunten wordt gekozen voor halve of niet goed werkende oplossingen. Daar hebben we met zijn allen nu echt ‘last’ van. Collega’s uit de branche klagen steen en been over het gebrek aan goed werkende 3rd party extensies. Daarom opnieuw de oproep aan alle partijen die graag willen aanhaken op het succes van Magento 2: “Zorg ervoor dat je alle mogelijke opties aan diensten beschikbaar maakt voor Magento 2 en doe het gisteren!”

Developers

Waarom lopen scholen toch altijd zo ver achter op de praktijk? Hier hadden we al last van in onze branche, dit wordt nu nog duidelijker. Beginnende developers kunnen gewoon niet snel genoeg meekomen in Magento 2, dus moet je zoeken naar developers met meer PHP-ervaring. Alleen hangt er rondom PHP dan weer een verkeerd beeld dat het niet de taal is voor die-hardtechneuten, waar dit natuurlijk niet terecht is. Daarnaast kijken techneuten nog op een verkeerde manier naar Magento, ze zien het als een CMS waar qua programmeren niet voldoende uitdaging in zou zitten. Maar Magento 2 is een uitdagend pakket en elk zichzelf respecterend bureau zorgt voor een beleving op maat en breidt Magento uit, op basis van de wensen van de merchant en diens gebruikers. Dit laatste zorgt ervoor dat het gros van de werkzaamheden bestaat uit uitdagende opdrachten en breinbrekende integraties met allerhande pakketten.

Bureaus

We zien dat er meerdere bureaus tot het inzicht komen dat Magento stappen aan het maken is naar het hogere segment. Voor veel van deze bureau’s betekent dit overstappen naar andere oplossingen die er beschikbaar zijn in de markt. Niet alleen omdat ze het type klant er niet voor hebben, zeker ook omdat de technische afdelingen moeite schijnen te hebben met de adoptie van Magento 2. Bedrijven als Guapa die op tijd zijn ingestapt, plukken daar nu de vruchten van.

Zoals eerder aangegeven doen de concurrerende e-commerce-oplossingen erg hun best om mee te profiteren van de opgaande beweging van Magento. Daarnaast hebben ook de grotere leveranciers in de gaten wat Magento te bieden heeft en hoe ze groeien in het B2B en hogere segment.

Er is veel belangstelling voor Magento 2. Superleuk om te zien dat de markt volop in beweging is en er voldoende vertrouwen is in de economie waardoor men durft te investeren in nieuwe innovaties. Soms is het wel even wennen als je jarenlang in Magento 1 hebt gewerkt. Maar wanneer  je over die eerste drempel heen bent en je ziet wat het ook jouw bedrijf en mensen aan voordelen biedt is het een no brainer.

Mocht jij je als merchant nog afvragen wanneer het juiste moment is voor een overstap naar Magento 2? Begin dan alvast met de selectie van een gerenommeerde partner die een bewezen trackrecord heeft in Magento 2, vraag dit voor de zekerheid ook even bij Magento zelf na. De meeste officiële Magentopartners plannen al behoorlijk ver vooruit en daarom zou je er goed aan doen om alvast afspraken te maken voor 2018 en 2019 om je ervan te verzekeren dat je in of voor 2020 de stap hebt gemaakt. Daarnaast is het nu al zo dat de nieuwste functionaliteiten alleen beschikbaar komen in Magento 2 en Magento 1 in de basis ongewijzigd blijft en (zoals het nu lijkt) een end of support heeft tot en met 2020.

4 Reacties

Bedankt voor het delen Mathijs.
Als jij of iemand anders van Guapa eens wilt helpen bij Fontys om de toekomstige developers niet achter te laten lopen, laat het vooral weten! 🙂

De vraag is of Magento marktleider zal blijven? Die kan ik wel voor je beantwoorden: Magento is al GEEN MARKTLEIDER meer. In alle segmenten top 10K, top 100K, top 1mio etc. is WooCommerce de marktleider. 😉

Zie gelinkte website voor onderbouwing.

Draaien na migratie nu 2 maanden in multishop magento 2 en zijn best tevreden. Toch veel bugs en plugins die niet lekker werken en aangepast moeten worden met de benodigde kosten.

@Pauline, zeker willen wij dat. Bel even naar kantoor en vraag naar Daniël voor het maken van een afspraak.

@Jasper, dank voor je waardevolle toevoeging 😉 Wanneer kom je eens een kop koffie drinken?

@Emiel, leuk dat je bevestigd dat Magento2 een goede aanvulling is voor jullie business. Jammer dat jullie partner alles “bugs” in Magento noemen. Ben wel benieuwd met wie jullie zaken doen..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug