-

Amazon zet kleine stappen richting inspiratie in winkel

Amazon werkt stilletjes aan een meer visuele winkelomgeving. Sinds het begin van deze zomer brengt het retailbedrijf de ‘Interesting Finds’-pagina actief onder de aandacht. De sectie doet denken aan visuele sociale media als Pinterest en Instagram.

Bijna niets is zo onveranderlijk als de grote lijnen van Amazons webwinkel. Functionaliteit en conversie hebben altijd voorop gestaan. Toch lijkt ook Amazon iets te willen bieden dat op een heuse winkelervaring lijkt. In navolging van de zeer visuele platformen van Pinterest en Instagram brengt het bedrijf nu op de homepage de ‘Interesting Finds’-pagina onder de aandacht. In plaats van direct kopen draait het er om rondsurfen en inspiratie.

My Mix-suggesties

De pagina komt voort uit een eerder experiment, luisterend naar de naam Amazon Stream. Op deze pagina treffen bezoekers een grid aan van productfoto’s. Met een druk op het hart-icoon wordt het product op een wensenlijst geplaatst. Bij opening van het item verschijnen er allerlei alternatieven of items die er sterk op lijken.

Helemaal nieuw is deze pagina overigens niet, maar tot op heden was deze altijd verstopt. Bovendien ontbraken er wat basisfuncties (zoals het goed kunnen filteren) en heeft Amazon er nog nauwelijks over gecommuniceerd. De pagina leek vooral een probeersel te zijn waarop met name mode-artikelen en andere visuele producten op een nieuwe manier onder de aandacht werden gebracht.

Behalve dat Amazon sinds Prime Day de functie op homepage aanprijst, is die nu ook uitgebreid. Het bedrijf heeft allerlei collecties samengesteld die uit meer productcategorieën komen dan mode alleen: audio, bar, hout, reizen, fotografie en verlichting zijn in de lijst te vinden. Ook nieuw is de ‘My Mix’-functie. Voor de samenstelling van deze stream kijkt het bedrijf naar de producten die door de gebruiker zelf zijn geliked en vult het aan met aanpalende producten uit heel andere secties.

Zoals techsite TechCrunch terecht opmerkt nadat het deze vernieuwing opmerkte, lijkt het een klein beetje op een persoonlijke winkel. Maar anders dan op de gewone Amazon-homepage zijn de productaanbevelingen niet voornamelijk gebaseerd op de eigen (aankoop)historie, maar wil het suggesties doen die elkaar continu afwisselen. Het is een letterlijk eindeloze pagina. Amazon heeft zich daarin goed laten inspireren door sociale media.

Winkel wil ook inspiratie bieden

Het bedrijf zegt deze stroom van producten ook niet te beïnvloeden. Hoewel menselijke curatie hier wel een belangrijke rol in speelt laat Amazon zich naar eigen zeggen niet leiden door merken die bijvoorbeeld extra onder de aandacht moeten komen. Het gaat ze om de persoonlijke relevantie: door de samenstelling meerdere keren per dag te veranderen ontstaat er ook urgentie. Wil iemand een product niet kwijtraken in het enorme aanbod dan moet diegene het wel liken. Omdat de samenstelling continu anders is blijft er voor klanten iets te ontdekken.

Amazon is zeker niet de enige die snapt dat online winkels óók inspiratie zouden moeten bieden. Eerder verscheen al op Emerce het artikel ‘Het nieuwe zoeken is vooral visueel’ waarin aan de hand van eBay en Pinterest duidelijk wordt dat een belangrijke doelgroep niet doelbewust een site opent, maar ideeën wil opdoen. eBay heeft net als Amazon zo’n groot aanbod dat bezoekers er door de bomen het bos niet meer zien. Met contentcuratie en een meer visuele zoekinterface maakt eBay het (in ieder geval op kleine schaal) mogelijk van het ene product bij het andere te belanden. Pinterest gaat daarin nog een stap verder: gebruikers kunnen delen van foto’s selecteren om vervolgens producten te vinden die daarmee overeenkomsten vertonen.

Ook onder retailers zelf zijn er soortgelijke initiatieven. Zalando is erg actief in het beginnen en overnemen van inspiratieplatforms. Zo kocht het al eens een ‘Tinder voor mode’-app en ontwikkelt het Fleek – een visuele app waarin onder meer met behulp van curatoren inspiratie biedt. Bol.com zet eveneens voorzichtige stappen op het vlak van visueel zoeken: zo is er in de beta-versie van de site een ‘360 view’ opgenomen. In het 360-gradenbeeld kunnen bezoekers meubelstukken in één omgeving bij elkaar zien en direct doorklikken naar de productpagina.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond