-

‘Online en 3D productconfigurator meer dan een marketingtooltje’

Al jaren zijn er technieken beschikbaar om een visuele productconfigurator op te nemen in de productpagina. Maar die technieken kennen wat betreft schaalbaarheid een hoop beperkingen. Dat zorgt ervoor dat ‘productconfiguratie’ nog niet de rol heeft die het zou kunnen vervullen. ‘Het is namelijk niet alleen een marketingtooltje, maar kan van strategische waarde zijn voor een bedrijf’.

Dat zegt althans Roel Pollen, oprichter van 3Dimerce – een bedrijf dat ‘fotorealistische productconfiguratoren’ ontwikkelt. Begin deze maand lanceerde het voor meubelfabrikant Leolux een configurator op basis van een nieuwe, uit de gamingindustrie geleende, methode.

mab_shirt-configurator_3d_03

Tot een fotorealistische productweergave kom je op een aantal manieren, legt Pollen uit. Een van de eerste en nog steeds veelgebruikte methoden is om op basis van fotografie alle kleur en materiaalvarianten op de foto’s te ‘mappen’. Een soort automatische Photoshopbewerking op de server. Klikt een bezoeker één van de tachtig beschikbare stoffen van een stoel aan, dan wisselt het systeem dynamisch de materiaalkleur. ‘Heeft het product ook vormveranderingen of complexe materialen dan loop je met fotografie volledig vast.’

‘Als vanzelf kom je dan uit bij 3D visualisatie. Een product ‘knip’ je op in onderdelen, alle denkbare combinaties stapel je in een model van gelaagde en gestapelde beelden. Ieder te configureren element is een los plaatje en opgestapeld vormt dit een productvariant. Is het product zeer complex dan loop je hiermee ook tegen technische beperkingen aan’, zegt Pollen. Bij een beddenfabrikant bestond de configurator uit meer dan 160 duizend laagjes. ‘Met name de schaalbaarheid laat dan te wensen over. Wil je de beeldverhouding veranderen dan moet je alles opnieuw doen, voor een tweede aanzicht geldt hetzelfde. Dat is echt een nadeel.’

Materialen gedigitaliseerd, tot in wel vijf lagen

3Dimerce bouwde daarom aan een platform op basis van een ‘game engine’, de motor achter een computerspel. Ieder product staat als het ware in een fictieve of virtuele fotostudio op de server. Op afroep – als de gebruiker een bepaalde configuratie aanklikt – worden in ‘nagenoeg fotorealistische kwaliteit’ afbeeldingen gegenereerd en ‘teruggegeven aan de front-end’. Omdat materialen tegenwoordig ook gescand kunnen worden met een speciale materiaalscanner, zijn die eveneens gedigitaliseerd tot in wel vijf lagen. ‘Diepte, glans en ruwheid van een materiaal kun je vandaag de dag overbrengen op een scherm in iedere gewenste belichting.’

Concreet betekent dit dat het vooraf stapelen niet meer nodig is. Er wordt real-time een JPEG samengesteld. Voor meubelfabrikant Leolux zijn op dit manier achttien productseries in een configurator gestopt. Die zijn er volgens Pollen in 20 biljoen mogelijke configuraties, waarvan iedere variant binnen 800 milliseconden op het scherm is te zien.

‘Vaak nog een marketingtooltje voor erbij’

Omarmen meer bedrijven dit soort technologie dan wordt de ‘productconfigurator’ eindelijk een ‘wezenlijk onderdeel van de strategie’. Die potentie heeft het namelijk, denkt hij. Nu is het vaak nog een marketingtooltje terwijl het voor heel veel bedrijven van wezenlijker belang is dan zij doorhebben. Bedrijven verkopen namelijk al tientallen jaren configureerbare producten – van meubel, auto tot keuken. Omdat er nu technologie voor handen is waarmee je real time werkt, kun je de systemen ook koppelen aan tools die meten. Hoe struinen mensen door het aanbod, welke opties klikken ze aan? ’Dat is belangrijke marketinginformatie. De configurator is ook te koppelen aan belangrijke interne systemen en processen.’

Vanuit bedrijfseconomisch perspectief lijkt het dus een logische stap. Maar heeft de consument er ook behoefte aan? ‘Productconfiguratie speelt in mijn ogen in op de generieke trends van meer personalisatie en onderscheidend vermogen. Daarnaast denk ik dat het de consument een bepaalde bevestiging geeft als je ziet wat je geleverd krijgt.’ Uiteindelijk zal de grootste groep gewoon blijven kiezen voor de standaard producten, denkt ook Pollen. ‘Maar een configurator helpt je ook bij het bepalen van wat je vooral niet wil.’

Nog meer dan nu het geval is, wordt de productconfigurator – ongeacht de gekozen techniek – een onderdeel van de koopervaring. ‘Nu staat zo’n configurator vaak nog los van de website of andere touchpoints.’ Bij Bugaboo zie je volgens Pollen hoe het ook kan. Daar is de configuratie volledig geïntegreerd.

‘Een volgende stap is de omnichannel-benadering. Wandel je als klant een showroom binnen dan moet je daar verder kunnen gaan waar je thuis gebleven was. De kunst is natuurlijk om dit alles intuïtief te houden. We zoeken daarom regelmatig de samenwerking op met digitale bureaus. Die weten als geen ander hoe je dit strategisch en met de juiste interface in kunt passen in een customer journey.’ Je moet immers voorkomen dat het teveel wordt. Het moet niet te pas en te onpas worden ingezet, maar een strategisch middel blijven.

bugaboo_3dimerce_01

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond