-

Wordt het een app, mobiele site of responsive website?

Photo Credit: Jorge Quinteros via Compfight cc

Je weet dat je bedrijf ‘iets’ moet met mobiel internet. Maar hoe pak je dat aan? Moet je een zogenaamde native-app laten ontwikkelen? Een web-app? Een mobiele site? Of een responsive website? Dit artikel helpt je bij het nemen van de juiste beslissing.

Scroll direct naar de beslisboom →

smarphones in metro
Photo Credit: Daniel Y. Go via Compfight cc

Je eerste stap is om alle buzzwoorden en hip jargon te vergeten en je te concentreren op de zakelijke doelstellingen van je bedrijf. Wat wil je bereiken bij gebruikers van smartphones en/of tablets? Wil je alleen maar de inhoud van je bestaande website geschikt maken voor smartphones en tablets? Of wil je juist een speciale dienst aanbieden voor gebruikers van smartphones en/of tablets?

Vier oplossingen

Afhankelijk van jouw zakelijke doelstellingen en de wensen en eisen die daaruit voortvloeien zul je uitkomen op één van de volgende vier oplossingen:

  • Native-app
  • Mobiele website of web-app
  • Standaard responsive website
  • Adaptive responsive website

Verderop vind je een beslisboom aan de hand waarvan je de voor jouw doelstellingen meest geschikte oplossing kunt vinden. Maar eerst hieronder wat nadere uitleg over de vier hierboven genoemde oplossingen.

Native-app

apps on smartphone
Photo Credit: Daniel Y. Go via Compfight cc

Native-apps zijn applicaties die speciaal zijn ontwikkeld voor een bepaald mobiel platform zoals iOS, Android, Windows Phone of BlackBerry. Je kunt ze vergelijken met de software die op je laptop of desktopcomputer draait. Je downloadt de applicatie via een appstore en vervolgens installeer je de applicatie op je smartphone. Er zijn gratis en betaalde apps. Op dit moment zijn volgens een onderzoek van Nielsen native-apps verantwoordelijk voor 87 procent van al het mobiele internetgebruik in de VS. Met andere woorden, momenteel zijn native-apps de standaard. Nadeel de apps is dat je voor elk platform een aparte app moet maken. Dat is bijzonder kostbaar en het beheren van de content kan heel omslachtig worden.

Mobiele website of web-app

Mobiele websites zijn websites die speciaal voor gebruik op smartphones en/of tablets zijn ontwikkeld. Ze werken met de standaardwebbrowsers en je hoeft ze dan ook niet als losse applicatie te installeren. Een veel voorkomende vorm van mobiele websites is de zogenaamde m.dot site. Dit is een website met een eigen internetadres (URL), bijvoorbeeld m.domeinnaam.nl, die specifiek is bedoeld voor smartphones en soms ook tablets. Vaak is het een uitgeklede versie van de hoofdwebsite met minder inhoud en minder functionaliteit.

Ook maken veel ontwikkelaars web-apps in plaats van native-apps, zodat ze maar één app hoeven te ontwikkelen die werkt op alle platforms. In zo’n geval leggen ontwikkelaars wel per platform een schilletje om zo’n web-app heen, zodat ze deze in een appstore aan te kunnen bieden als ware het een native-app. Nadeel van de losse mobiele site is het risico op ‘duplicate content’, wat slecht is voor je Googleranking. En het beheren van de content voor twee verschillende websites kan ook omslachtig zijn.

smartphone in hand

Photo Credit: Indigo Skies Photography via Compfight cc

Standaard responsive website

Een Responsive Website is een website die zodanig is ontworpen dat hij zichzelf aanpast aan elk denkbaar scherm. Van een kleine smartphone, via verschillende maten tablets en laptops met retinaschermen tot grote desktop schermen en Smart TV’s. En straks wellicht ook op je Google Glass en iWatch, op het dashboard van je auto, de display van je koelkast en wat ze allemaal nog meer gaan verzinnen. De inhoud en de opmaak passen zich aan op basis van de gedetecteerde schermgrootte. Dit geldt ook voor het resizen van je browser window.

Het grote voordeel van een responsive website is dat je maar één site hoeft te bouwen voor alle denkbare apparaten. Ook van apparaten die er nu nog niet eens zijn. Je hebt ook maar één CMS, wat het beheren van je content een stuk eenvoudiger maakt. Nadeel van veel standaard responsive websites is dat ze op langzame telefoons met trage verbindingen heel erg traag kunnen zijn.

Adaptive responsive website

Een adaptive responsive website is als het ware een responsive website plus. De site past zich niet alleen aan de schermgrootte aan, maar gebruikt ook scripts op de server om te herkennen welk apparaat de site bezoekt en/of bijvoorbeeld de schermresolutie (retina) en/of de snelheid van de internetverbinding, zodat de inhoud en de functionaliteit zich hieraan kan aanpassen. Hiermee kunnen bepaalde nadelen van responsive webdesign worden ondervangen. Bijvoorbeeld te lange laadtijden op smartphones met langzame verbindingen.

Bij een standaard responsive website laden smartphones over een 3G-verbinding dezelfde hoeveelheid data als een desktop op een razendsnelle glazvezelverbinding. De ervaring voor de mobiele gebruiker kan daardoor ondermaats zijn. Ook kan met gebruik van adaptive responsive design de gebruikerservaring van bezoekers met een smartphone heel dicht in de buurt komen van een native app. Naarmate HTML5, de taal van de mobiele webbrowsers, meer mogelijkheden van de telefoon kan benutten, zullen web-apps ook steeds meer op native apps kunnen lijken.

Beslisboom mobiele strategie

Gebruik de beslisboom hieronder om te bepalen welke oplossing voor jouw situatie de beste is. Let op: deze beslisboom is een hulpmiddel en kan geen vervanging zijn van professioneel advies op maat door een expert.

Beslisboom mobiele strategie

Terug naar boven ^

Deskundig advies

Deze beslisboom beperkt zich tot objectieve, meetbare gegevens. Uiteraard kunnen er nog veel meer subjectieve redenen zijn die je keuze bepalen. Zo kun je kiezen voor een app, omdat je die graag wilt distribueren via de app winkels van Apple, Google, Windows, BlackBerry, etc. Ook kun je bijvoorbeeld voor een standaard responsive design kiezen in plaats van een adaptive responsive design vanwege budgettaire beperkingen. Gebruik de beslisboom hierboven dan ook vooral als eerste filter. Neem altijd contact op met je internetbureau als je goed advies wilt over jouw mobiele strategie.

Deel dit bericht

5 Reacties

Tony de Bree

Goed overzicht. Denk dat het alle drie is. Veel mensen downloaden geen apps.

Een derde grote, vergeten categorie: mensen die wel een mobiele telefoon hebben maar geen Internet.

Tony
Twitter: @tonydebree

Lee Boonstra

Mooi artikel. Ik heb echter wel een aantal kanttekeningen.

“In zo’n geval leggen ontwikkelaars wel per platform een schilletje om zo’n web-app heen, zodat ze deze in een app store aan te kunnen bieden als ware het een native-app. Nadeel van de losse mobiele site is het risico op ‘duplicate content’, wat slecht is voor je Googleranking.”
– Dit hoeft niet per definitie zo te zijn. Web-app code schrijf je 1x. Wanneer je zo’n schilletje om zo’n web-app heen plaatst, (je maakt een native build) zit de front-end code (de interface) bij de download van de app ingebakken. – Content kan in de app geplaatst worden d.m.v. online web-services.- Deze web-services zijn niet toegankelijk voor search engines.
(de webservice “praat” met de app, en niet met een online html pagina)
Het voordeel van een techniek zoals deze, is dat je voor content wijzigingen geen nieuwe versie van de app in de app store hoeft te plaatsen.

Ik heb ook wat opmerkingen over het diagram.
1. Content / App available maken voor offline kan ook met de hedendaagse HTML5 web-app technieken. Data kan opgeslagen worden in de app. (Bijvoorbeeld met een WebSQL database, LocalStorage of App cache). Technieken waar de hedendaagse smartphones mee overweg kunnen.

2. Device API technieken zoals Camera, Contacts, Push/Pull etc…
Er zijn trucjes om deze te gebruiken in je webapplicatie. Ok, wel met zo’n schilletje eromheen. (Je build is native). Maar het is niet zo, dat als je bijv. de camera van de smartphone wil gebruiken, de keuze voor web-apps afvalt.

Voor wie geïnteresseerd is in mobiele web apps:
Bekijk eens de frameworks: Sencha Touch of PhoneGap.
http://www.sencha.com
http://www.phonegap.com

Gabrijel Gavranovic

Beste Lee,

De laatste alinea onder “Mobiele website of web-app” had denk ik beter overgekomen als de laatste zin als losse alinea was neergezet: Eric heeft het in de laatste zin over een mobiele site (een ‘m.dot site’ naast een andere website, te bekijken via een browser). In dat geval kan je juist wel last hebben van duplicate content. Als je het hebt over een app, die geïnstalleerd wordt en eventueel data via webservices ophaalt dan heb je helemaal gelijk.

En over je laatste twee punten:
1. Als we het hebben over een mobiele site die via een browser bekeken moet worden, dan zit je nog steeds met het probleem dat je wel eerst de site moet bezoeken en de ‘offline’ data moet ophalen voordat je het kan gebruiken. Als je het wel als een app aanbied (play/store) dan kun je inderdaad een hybride app gebaseerd op HTML5 maken. Maar dan ben je dus wel bezig met een echte app en mag je geen gebruik maken van servers-side talen (PHP, C#, etc). Daarbij zit je ook met een limiet van 5MB voor de technieken die je noemt (eigenlijk zelfs maar 2.5MB). Let wel: WebSQL is als standaard afgekeurd en wordt nu ook uitgefaseerd. De vervangende techniek (IndexedDB) is op dit moment nog niet goed ondersteund.

2. Wederom: als je het over een ‘m.dot’ site hebt dan heb je (nu nog) toch echt wel flinke bekerkingen in wat voor zaken je kan gebruiken van een apparaat. Je camera gebruiken met WebRTC? Je microfoon met Web Audio API? Screenshots m.b.v. canvas truukjes? Zou in theorie kunnen, maar de ondersteuning van deze protocollen is nog ver te zoeken en gewoonweg nog niet veilig toe te passen.

Punten 1&2 worden wel goed ondervangen door het schema, er wordt onderscheid gemaakt tussen een App en een ‘m.dot’ mobiele web-app. Een app kan prima in HTML5 opgezet worden, maar dan zul je dit ook echt puur in HTML5/CSS3 en JavaScript moeten doen en door middel van bijvoorbeeld een PhoneGap/Cordova schil de app aanbieden een een appstore.

@ggavranovic

Sense&Mobile

Hallo Emerce

Een erg interessant artikel. Het is zeer belangrijk voor bedrijven om mobiel te gaan de vraag voor hun is inderdaad hoe? Moeten ze een responsive design, App of mobiele website. Ik ben ervan overtuigd dat een Mobiele Website (Web App) de beste oplossing is voor een bedrijf. Het beste is om dit op een nieuw domein zoals http://www.m.bedrijf.nl te doen.

Een app is vaak erg duur en naar mijn mening ook niet effectief om nieuwe klanten te werven. Het proces is erg lang, Smartphone gebruikers moeten eerst naar de app store dan downloaden en hun wachtwoorden invoegen. Een Mobiele website is altijd live en direct beschikbaar. Voor bestaande klanten is een app erg leuk.

Mobiele websites horen inderdaad heel anders te zijn dan normale websites omdat smartphone gebruikers heel anders met internet omgaan dan pc gebruikers. Ze zoeken vaak snelle en korte informatie in plaats van lange teksten (bijvoorbeeld om te reserveren, bellen, adress te vinden of korte informatie). vandaar dat responsive naar mijn mening niet de beste oplossing is. Ook is het belangrijk dat je hoog scoort in google bij mobile searches. Google beloont websites die een mobiele website hebben met een hogere plek in mobile searches.

Groetjes Sense&Mobile
http://www.sensemobile.nl

Eric van Hall

@Sense&Mobile – Bedankt voor je reactie en dat je zo benadrukt hoe belangrijk het is voor bedrijven om mobiel te gaan. Alleen ben ik het niet eens met je stelling dat een losse mobiele site (m.dot) beter is voor SEO. Google geeft zelf aan dat Responsive Web Design daarvoor het beste is:

“Sites that use responsive web design, i.e. sites that serve all devices on the same set of URLs, with each URL serving the same HTML to all devices and using just CSS to change how the page is rendered on the device. This is Google’s recommended configuration.”

Zie het complete verhaal van Google hier:
http://googlewebmastercentral.blogspot.nl/2012/06/recommendations-for-building-smartphone.html

Ook denk ik dat het gevaarlijk is om ervan uit te gaan dat smartphonegebruikers uitsluitend op zoek zijn naar snelle en korte informatie. Smartphonegebruikers kijken gemiddeld langer naar online video’s dan desktop gebruikers. En 76% van de smartphonegebruikers bezoeken websites op hun smartphone gewoon thuis, op de bank voor de buis.

Ik zou smartphonegebruikers alleen anders behandelen dan de overige gebruikers als je heel zeker weet dat ze andere content willen zien.

Overigens kun je alles wat je met een m.dot site kunt bereiken, ook bereiken in de smartphone views bij responsive design. Zelfs de performance issues zijn oplosbaar. Zie mijn blogpost Responsive en progressive; zo maakt de voorhoede websites:
http://www.emerce.nl/opinie/rresponsive-en-progressive-zo-maakt-de-voorhoede-websites

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond