-

Apple Search Ads in Nederland: hoe gebruik je het?

Sinds korte tijd is Apple Search Ads ook in Nederland beschikbaar. Hoewel deze nieuwe manier van adverteren nog in de kinderschoenen staat zien we veel potentie om je online marketingstrategie uit te breiden en volop te profiteren van de kansen die dit met zich mee brengt. Zoals met elk nieuw product zijn wij van Reprise druk aan het testen wat de mogelijkheden zijn, hoe we dit het beste kunnen inzetten en hoe we hier de beste resultaten uit kunnen halen voor onze klanten. Voor het opzetten van onze eerste accounts hebben we veel contact met onze collega’s in Londen gehad. Van hen hebben we hun eerste learnings en best practices kunnen overnemen. Om jullie nu ook op weg te helpen delen we dan ook graag onze eerste bevindingen en resultaten met jullie.

Wat is Apple Search Ads?

Apple Search Ads biedt de mogelijkheid om IOS-apps te promoten in de App Store door gebruikers in de Apple App Store te targeten met advertenties. Door te adverteren kun je ervoor zorgen dat je app bovenaan de zoekresultaten van de Apple App Store komt te staan. Apple Search Ads sluit naadloos aan, daar waar een UAC in Google Ads het laat afweten. Want hoewel een UAC heel goed is in het targeten van Androidapplicaties, is het vaak nog alles behalve ideaal voor iOS.

Met Apple Search Ads kun je als marketeer je doelgroep targeten in de Apple App store wanneer deze actief op zoek zijn naar een applicatie, en dit loont. Volgens Apple gebruikt zo’n zeventig procent van haar bezoekers de zoekmachine om een applicatie te vinden en besluit 65% van de bezoekers direct de applicatie na het zoeken te downloaden. Daarnaast kan paid search ook belangrijk zijn voor je organische zoekresultaten. Het algoritme van Apple gebruikt het aantal downloads om het belang en populariteit van een app te bepalen. Veel downloads via de betaalde advertenties kunnen dus ook een kickstart geven aan de organische zoekresultaten van je applicatie.

Hoe werkt Apple Search Ads?

Apple Search Ads werkt, net als andere Search Engine Advertisement platformen, op basis van zoekwoorden. Je kunt specifieke zoekwoorden targeten waarna je betaalt als iemand op je advertentie tapt (of ‘klikt’ zoals andere platformen dat noemen). Het grote voordeel hiervan is dat je je uitgaven zelf in de hand hebt en pas betaald wanneer iemand interesse in je applicatie toont.

Naast het gebruiken van zoekwoorden kun je ook je applicatie automatisch laten targeten. In dit geval kijkt Apple naar de content in de applicatie en op de landingspagina van de Apple App Store. De algoritmes van Apple bepalen aan de hand van deze content welke zoekwoorden interessant zijn en wanneer een advertentie wordt getoond. Daarnaast geeft deze functie ook inzicht in de zoekwoorden die advertenties hebben getriggerd. Deze kun je daarna ook uitsluiten zodat je grip op de targeting van je campagne kunt houden.

Bij het opzetten van een nieuw account kun je kiezen uit de ‘Basic’ en ‘Advanced’ optie. De Basic optie geeft je de mogelijkheid het adverteren zoveel mogelijk te automatiseren en uit handen te geven. Met de ‘Advanced’ optie kun je bij het opzetten van je account zelf je targeting, advertenties en biedingen kiezen waardoor je veel meer controle over het gehele proces hebt. Voor dit stuk gaan wij uit van de ‘Advanced targeting’.

Hoe kan ik het beste beginnen?

Om te beginnen zul je je applicatie moeten koppelen aan je Apple Search Ads account. 

Het targeten van zoekwoorden gaat door middel van exacte en brede zoekwoorden. Exacte zoekwoorden targeten enkel het specifieke zoekwoord die je wilt gebruiken. Spelfouten en enkelvoud/meervoud zullen daarom ook toegevoegd moeten worden. Met targeten op brede zoekwoorden worden naast meervoud en verschillende manieren van spelling ook synoniemen en dicht verwante zoekwoorden meegenomen. Apple Search Ads kijkt dus meer naar de zoekintentie van de gebruiker dan enkel het zoekwoord zelf.

Naast het gebruik van zoekwoorden kun je ook gebruik maken van targeting op demografische variabelen zoals sekse, leeftijd en geografische locatie. Daarnaast kun je ook verschillende typen gebruikers targeten zoals ‘nieuwe gebruikers’, ‘bestaande gebruikers’ en ‘gebruikers van je andere apps’.

De advertenties die in de zoekresultaten worden getoond worden door Apple Search Ads automatisch gecreëerd. Dit gebeurt op basis van de content en afbeeldingen/video’s op je Apple Store product pagina. Het is nog niet mogelijk zelf afbeeldingen, video’s of tekstadvertenties toe te voegen aan je campagne, zonder dat deze op de product pagina van je app staan. Het is mogelijk zowel afbeeldingen en video’s als advertentieteksten te gebruiken.

Een goede manier om je eerste account in te richten is om één of meerdere campagnes met enkel exacte zoekwoorden te gebruiken. Deze zou je kunnen opdelen in bijvoorbeeld ‘Brand’, ‘Competitor’ en ‘Generic’. Daarnaast zet je een ‘Discovery’ campagne op waarin je brede zoekwoorden en Search Match (Apple’s automatische targeting) inzet. In de eerste maanden na livegang monitor je de Discovery campagne en voeg je goed converterende zoekwoorden toe aan de exacte campagnes. Deze zoekwoorden sluit je vervolgens uit in de Discovery campagne. Op deze manier krijg je steeds meer grip op de targeting binnen je account en kun je je campagnes continue blijven uitbreiden.

Eerste resultaten 

Op basis van de eerste data van onze accounts kunnen we stellen dat de resultaten nog erg wisselvallig zijn. Niet geheel onverwacht aangezien concurrentie en onderwerpen een belangrijke variabele zijn voor het zoekverkeer, kosten en installaties. De onderstaande data kan dan ook gebruikt worden als richtlijn en niet als benchmark voor heel Apple Search Ads.

 

TTR 5% – 7%
CPT € 0,40 – € 1,40 
CPA € 0,70  – € 5,- 

 

Het gemiddelde van een aantal campagnes

Conclusie

Apple Search Ads sluit naadloos aan, daar waar een UAC in Google Ads het laat afweten. Want hoewel een UAC heel goed is in het targeten van Androidapplicaties, is het vaak nog allesbehalve ideaal voor iOS. Apple Search Ads is een mooie toevoeging om meer app- installaties te realiseren. Naast de installaties is het altijd de vraag wat de daadwerkelijke meerwaarde is van je appgebruikers. Hiervoor moet je de app altijd goed doormeten en de waarde van je download en gebruiker inzichtelijk krijgen. 

Deze blog werd geschreven door Frank Benschop, Product Manager Search Advertising bij Reprise in samenwerking met Peter Dohle, SEA Consultant bij Reprise.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond