-

Bereid je voor op een toekomst zonder cookies met een CDP

Cookies zijn op weg naar de uitgang en dat kan stevige gevolgen hebben voor je business. Een Customer Data Platform kan de impact van alle anti-cookiemaatregelen beperken. 

Er zijn grote veranderingen gaande binnen de cookiewereld. Al sinds enkele jaren zijn browsers, zoals Safari en Firefox, in staat toepassingen van cookies te blokkeren. Recentelijk heeft Google aangekondigd dezelfde beperkingen voor 2022 als standaard in te voeren. De gevolgen hiervan voor online marketing zijn aanzienlijk.

Ieder digitaal bedrijf zal hierdoor namelijk worden beperkt in het gebruik van advertentie doelgroepen, retargeting en resultaatmeting van campagnes. Ook Analytics, website personalisatie en A/B testen zullen onder deze wijzigingen anders functioneren. Gelukkig biedt een Customer Data Platform (CDP) de oplossing om jouw organisatie hier het best op voor te bereiden en de impact grotendeels te beperken. In deze blog leggen we uit hoe dat werkt. 

Privacy

Sinds 2012 is in Nederland de Telecommunicatiewet (ook wel Cookiewet) van kracht, waarmee het verplicht is om websitebezoekers te informeren over welke cookies er worden geplaatst en waar deze voor dienen. Sinds die tijd zijn de aanbieders van de grote browsers bezig om het privacy-risico stapje voor stapje aan te pakken en te dichten. 

Niet alle cookies verdwijnen

Het is niet zo dat hierdoor alle cookies verdwijnen. Browsers zullen het gebruik van cookies voor privacy onvriendelijke doeleinden alleen reduceren. Bijvoorbeeld door te beperken wie er toegang heeft tot de cookies op jouw apparaat. Zo houdt de website die toegang tot de cookies die zij zelf hebben geplaatst, de  first party cookies. Op die manier kan je eerdere login worden bewaard en je winkelmand nog steeds worden getoond.

De veranderingen hebben vooral grote gevolgen voor third party cookies. Deze cookies kunnen worden gebruikt om personen te herkennen op andere websites. Na invoering van de beperkingen kunnen andere partijen niet meer zomaar eigen cookies plaatsen bij een bezoeker van jouw website. Een bekend voorbeeld hiervan is de toepassing voor retargeting en conversiemeting door bijvoorbeeld Facebook, Google of Criteo. 

Beperk de impact met een CDP

De impact van deze strengere regels omtrent cookies kun je beperken door gebruik te maken van een Customer Data Platform. In een CDP bouw je voor iedere websitebezoeker een 360 graden profiel op. Daarin wordt data verzameld uit alle bezoeken aan je website. Deze data wordt veilig opgeslagen en blijft eigendom van je bedrijf. 

Vanuit het CDP ben je vervolgens gekoppeld aan een groot aantal externe marketing tools voor bijvoorbeeld advertising, e-mailmarketing en Analytics. Door vanuit één centrale databron een koppeling te maken profiteer je van twee belangrijke voordelen in een wereld zonder cookies. 

1: Data terugplaatsen

Omdat alle (historische) klantdata in je eigen database is opgeslagen ontstaat de mogelijkheid om bij ieder bezoek data terug te plaatsen, zowel op een website als in de gekoppelde kanalen waarvan de cookie is verlopen of verwijderd. Zodra je CDP de bezoeker herkent, kan de data die al bekend is direct worden doorgestuurd. Op deze manier blijven je doelgroepen in de advertentieplatformen actueel. 

2: Serverside Synchronisatie

Natuurlijk zitten ook de grote advertentieplatforms niet stil. Facebook heeft bijvoorbeeld de Conversions API gelanceerd. Dit maakt het mogelijk om een directe server-to-server koppeling te leggen met Facebook. Bij een bezoek aan een website deelt Facebook een identificatienummer dat wordt opgeslagen in het CDP. Vervolgens kan via de Conversions API event informatie worden verstuurd naar Facebook. 

Het praktisch voordeel van deze koppeling is dat je veel vaker updates naar Facebook kunt versturen, dan zonder de Conversions API. Dit betekent betere match rates, grotere advertentie doelgroepen en betere conversie metingen dan wanneer alleen de Facebook Pixel in jouw website geïmplementeerd is.

De verwachting is dat er steeds meer mogelijkheden ontstaan voor serverside data synchronisatie. Over het algemeen is het niet eenvoudig om die koppelingen direct vanuit jouw website te leggen. Door gebruik te maken van een CDP kun je deze nieuwe kansen direct benutten.

Welke cookies gebruikt een CDP?

Een Customer Data Platform gebruikt first party cookies. Deze cookie kan eenvoudig uit naam van je website worden geplaatst met een lange geldigheidsduur. Deze cookie is toegankelijk wanneer een klant je website bezoekt en wordt gebruikt om persoonlijke ervaringen mogelijk te maken. Hierdoor kan de impact van strengere cookie-maatregelen op jouw business flink beperkt worden.

Ben ik met iedere CDP beschermd tegen de impact van het verdwijnen van cookies?

Niet ieder Customer Data Platform is hetzelfde. Sommige oplossingen zijn gericht op website personalisatie, waar andere meer focus hebben op synchronisatie mogelijkheden met externe advertentieplatforms. Bekijk daarom bij de selectie van een CDP platform goed of het je data kan terugplaatsen bij alle gekoppelde advertentie platforms en of het serverside synchronisatie mogelijkheden heeft met de platforms die dit ondersteunen.

Over de auteur: Tim Hoefnagel oprichter van Squeezely.tech.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Ad van Loon - Qiy Foundation

De AVG (de algemene verordening gegevensbescherming) verplicht tot minimalisering van de gegevensverwerking. In de praktijk worden er veel persoonsgegevens verwerkt, zonder dat daarvan sprake is. Begrijpelijk, want Indien alles conform de AVG zou worden afgewikkeld bestaat het risico van conversieverlies (mede door de gebruikerservaring).

De vraag is dus eigenlijk hoe de adverteerders en uitgevers de behoeften en interesses van consumenten kunnen leren kennen en herkennen op een transparante en voor consumenten prettige wijze die in lijn is met de AVG en de Telecommunicatiewet.

Een CDP zoals beschreven in dit artikel zal dit niet kunnen realiseren. Een oplossing die beter past bij de AVG is een herbruikbaar anoniem gebruikersprofiel (‘anonieme herkenbaarheid van gebruikers’). Zo’n anoniem profiel bevat de voorkeuren en interesses van een gebruiker, maar geen gegevens die tot hem of haar herleidbaar zijn (geen persoonsgegevens dus).

Het profiel van een gebruiker wordt vastgelegd in een token. Dat token reist mee met de gebruiker over verschillende online consumentenplatformen van ‘publishers’ heen. Hierdoor kunnen gebruikersprofielen cross-mediaal en across-devices worden ingezet en gevolgd met behulp van geavanceerde AdTech. Het wordt dan mogelijk aan de consument op zijn of haar gebruikersprofiel gebaseerde gewenste en relevante content en advertenties te tonen die passen in een bepaalde context.

Consumenten moeten zelf kunnen beslissen over de inhoud van hun profiel, zodat zij dit zo kunnen inrichten en aanpassen dat zij de door hen op enig moment gewenste content ontvangen.

De Qiy Foundation start volgende maand een project om dit te realiseren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond