-

Hoe Brewfinder van winkel naar marktplaats ging

Op de horecavakbeurs Horecava is de nieuwe webshop van Brewfinder gelanceerd. De start-up van Bier & Co heeft de digitale strategie flink verscherpt. Horecaondernemers hebben nu bijvoorbeeld de keuze uit abonnementsmodellen op eenmalig gebrouwen en tijdelijk verkrijgbare bieren. “De biermarkt ontwikkelt zich hard”, aldus managing director Joris Knaapen.

Op de groeiende markt voor speciaalbieren neemt het aanbod van eenmalig gebrouwen bieren snel toe. Voor Bier & cO – één van Europa’s grootste distributeurs en sinds enige tijd onderdeel van Swinkels Family Brewers – werd dat een uitdaging. De oplage van deze specials is vaak zo klein dat het ondoenlijk is om ze retailers en horeca op grote schaal aan te bieden. Met de zelfstandige start-up Brewfinder maakt Managing Director Joris Knaapen van die uitdaging een kans. Het online concept matcht sinds 2018 de vraag en het aanbod van specials.

Nieuwe webshop en strategie

Horecaondernemers vinden in Brewfinder sindsdien een webshop waarbij ze de bieren van kleinere brouwerijen kunnen bestellen. De bij liefhebbers bekende bieren van BrewDog, The Garden Brewery en Flying Couch zijn onderdeel van het aanbod. Andersom spelen brouwerijen zich via Brewfinder gemakkelijker in de kijker en kunnen ook de bieren met de allerkleinste oplages rechtstreeks bij cafés en restaurants kwijt. 

Afgelopen januari lanceerde het bedrijf een nieuwe webshop. In slechts zeven weken tijd ontwikkelden we vanuit Shopworks gezamenlijk een MVP, een minimaal product. De keuze om een nieuwe webshop op te tuigen is het gevolg van een nieuwe digitale strategie. Gedurende het eerste jaar verzamelde Brewfinder veel feedback, vertelt Knaapen. “Daar leerden we van”. 

Abonnementsmodellen en marktplaats

Wat er precies is veranderd? Waar Brewfinder in eerste instantie iedere week één nieuwe bier beschikbaar stelde, bleek het daarmee niet altijd aan de vraag te voldoen. In de nieuwe versie is het aanbod groter en zijn de bieren als pre-order verkrijgbaar.  Een andere grote verandering is dat Brewfinder ondernemers abonnementsmodellen aanbiedt. Met een abonnement op bijvoorbeeld donker en rijke of fris en fruitige bieren worden de ondernemers ontzorgd. Zij krijgen automatisch een nieuwe voorraad aangeleverd.

Die strategische verandering waarover Knaapen vertelt, betekende ook veel voor de technologie. De front-end moest worden vernieuwd en Magento als e-commerceplatform voldeed niet langer. We hebben ervoor gekozen om in eerste instantie een MVP neer te zetten. Zo is het mogelijk om na de livegang op de horecabeurs Horecava snel feedback te verzamelen en door te ontwikkelen. “Een belangrijke volgende stap in de strategie is bijvoorbeeld om de webshop uit te breiden met een marketplace-functionaliteit” blikt hij vooruit. “De door ons geselecteerde brouwers moeten dan hun eigen aanbod kunnen toevoegen. Het platform is hier al op voorbereid.”

Technische keuzes

De keuze voor een e-commerceplatform bleek vrij gemakkelijk te maken. “Ik zocht een alternatief dat flexibel en goed genoeg is om te groeien, maar de eenvoud heeft behouden waardoor we het altijd zelf kunnen beheren”, licht Knaapen toe. Samen kwamen we uit bij Shopware. Zowel in snelheid en gebruiksvriendelijkheid loopt het platform voor op de concurrentie. Bovendien is er met het uitbrengen van versie 6 weer een grote stap gezet in functionaliteiten die nodig zijn voor toekomstgerichte e-commercebedrijven.

In de ontwikkeling van de webshop is het een belangrijk uitgangspunt geweest om zowel de brouwerijen als de bieren zelf een podium te geven. In tegenstelling tot Magento – dat niet erg sterk is in content management – staat het gekozen e-commerceplatform inmiddels bekend om de Shopping Experiences. Daarmee kan een webshopbeheerder zonder tussenkomst van specialisten of developers zijn pagina’s rijk aankleden. Of het nu de productpagina, een categorie of homepage is, de drag en drop-functionaliteit zorgt voor zeer intuïtief contentbeheer. Met name de stabiliteit en eenvoud bieden uitkomst. Een simpel voorbeeld: voor Brewfinder is het een vereiste dat klanten op rekening kunnen kopen waarbij de transactie pas wordt geïnitieerd na de verzending. Dat is immers gangbaar onder horecaondernemers. “In Magento bleek dat een enorm complexe wijziging, in het gekozen e-commersplatform is dat zo te regelen.”

Brewfinder app?

In onze keuze voor de technologie en aanpak hebben we zeker ook met een schuin oog naar de toekomst gekeken. Zoals gezegd is de huidige webshop een MVP en is het doel om deze stap voor stap uit te breiden. Dat Shopware 6 API-first – headless – is, speelt bijvoorbeeld mee. Die vernieuwing zorgt ervoor dat gebruikers zaken gemakkelijk via API’s kunnen automatiseren. Wordt er bijvoorbeeld besloten om met een fulfillmentpartij te werken, dan kan Brewfinder de systemen daarvan eenvoudig koppelen. En doordat de front-end losstaat van de logica en data onder de motorkap is ieder denkbaar (verkoop)kanaal te verbinden.

Brewfinder heeft te maken met horecaondernemers die druk zijn en tussen het bedienen van gasten en managen van personeel zo efficiënt mogelijk een bierbestelling willen plaatsen. Een deel van hen zal daarom de voorkeur hebben voor een mobiele app. Mogelijk dat Brewfinder de API’s zal gebruiken om het bierassortiment via een app aan te bieden.  

Dat het gelukt is om in slechts een paar weken tijd tot resultaat te komen is doordat we pragmatisch te werk zijn gegaan. Als belangrijke les noemt Knaapen dat je ontzettend veel kunt bedenken, maar altijd open moet blijven staan voor een andere aanpak. “Zo wilden we het overzicht van brouwerijen natuurlijk het liefst automatisch genereren. Halverwege bleken andere functionaliteiten alleen belangrijker. Hoe erg is het dan om dit voorlopig met de hand te doen?” Wees tijdens het ontwikkelen van een shop kritisch, is zijn advies. Met de feedback die je live kunt verzamelen is het namelijk gemakkelijker verbeteren. Die kijk heeft ervoor gezorgd dat Brewfinder op een voor de markt belangrijk moment live ging. Met effect: “De gemiddelde bestelgrootte is verdubbeld en de eerste horecazaken maken gebruik van een bierabonnement.”

Over de auteur: Gijs Epping is CEO en co-founder van Shopworks.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond