-

Clubhouse: waar liggen de kansen voor merken en marketeers?

Het nieuwe social-platform Clubhouse werkt alleen met audio en groeit stormachtig. Genoeg kansen voor merken en marketeers, maar dan moeten ze wel denken in formats en verder willen kijken dan alleen producten pushen.

Clubhouse is een ‘audio-only’ social media platform. Tal van celebrity’s hebben zich al aangesloten, Elon Musk, Oprah en Drake om er een paar te noemen. In december 2020 had de app 3500 gebruikers, op dit moment 2 miljoen en de app is inmiddels gewaardeerd op 1 miljard dollar. 

Waarom groeit Clubhouse zo hard? 

Het social media platform groeit enorm hard. Hier zijn twee redenen voor. Clubhouse is een gesloten platform, alleen op uitnodiging van een gebruiker kom je binnen. Dit creëert een illusie van exclusiviteit – elke gebruiker begint met vijf uitnodigingen – die FOMO zorgt ervoor dat mensen zich graag willen aansluiten. De andere reden, de voornaamste, is het audio-only concept. Dit is uniek en nog nooit eerder op deze manier uitgevoerd. Clubhouse is het eerste social media platform waarvoor je niet naar je scherm hoeft te kijken om actief te zijn. Je kan bij het zwembad zitten en luisteren en deelnemen aan gesprekken. 

Wat kun je doen op clubhouse? 

Op de app worden ‘rooms’ gehost, wat als het ware live-podcasts / live-events zijn. Je luistert mee met conversaties tussen mensen, en je kunt door middel van je hand op te steken ook vragen stellen en deelnemen. Van de room ‘Marketing Club’, tot ‘REAL TALK’ over relaties en de room ‘Lullaby Club’ die je helpt om in slaap te vallen. Over allerlei onderwerpen worden rooms gehost en luisteren mensen aandachtig mee. In sommige rooms een tiental mensen in andere rooms duizenden.

Waar ligt de kans voor merken? 

Zoals op elk social media platform moeten merken om succesvol te zijn op Clubhouse, eerst de cultuur begrijpen van het platform. Waarom zijn mensen op dit platform? Wat doen ze? Waar zijn ze naar op zoek? Als je als merk succesvol wilt zijn op clubhouse moet je je richten op waarde leveren en niet op het verkopen van je producten of services. Het platform draait om community en authenticiteit. 

Op Clubhouse moeten merken denken in formats. Formats zijn herkenbare, unieke en seriematige content series. Een paar voorbeelden: 

  • Intratuin zou een wekelijkse show kunnen neerzetten waarin experts van Intratuin vragen beantwoorden en advies geven aan de luisteraars over tuin en huis. 
  • KLM zou influencers bij elkaar kunnen brengen waarin ze het wekelijks hebben over hun reiservaringen en mooie reisbestemmingen.
  • Canon zou elke week een room kunnen hosten waarin filmmakers en fotografen tips geven over het opbouwen van een succesvolle carrière in de film en foto wereld. 
  • CataWiki kan rooms hosten waarin mooie verhalen worden verteld over bijzondere veilingen en objecten. 

Een belangrijk aspect van formats en dus voor Clubhouse is focus. Als je succesvol wilt worden op Clubhouse moet je een format bedenken met één of twee kernbeloftes. Eenvoud en consistentie zijn van groot belang. Het moet duidelijk zijn wat je kunt verwachten van een ‘room’ en welke doelgroep je dus aanspreekt. 

In de praktijk 

Er zijn nog weinig bedrijven actief of Clubhouse, met name omdat het nog zo een nieuw platform is. De Fortune 1000 bedrijven zijn er ook nog niet te vinden. Wel zie je accounts tevoorschijn komen van merken als Gymshark en 433. Een bedrijf dat het op dit moment al slim aanpakt is Figma, een design software tool. In de club ‘Figma and Chill’ delen teamleden van Figma tips and tricks over design en de tool. 

Wat zijn de minpunten? 

Clubhouse komt pas net om de hoek kijken en dat brengt natuurlijk uitdagingen met zich mee. De voornaamste is merk veiligheid. Clubhouse is interactief, iedereen kan vragen stellen en deelnemen aan het gesprek. De kans dat iemand aparte of aanstootgevende dingen gaat roepen ligt altijd op de loer. Je kunt mensen ‘muten’ en zelf beslissen wie actief deelneemt of alleen luistert, maar de kans bestaat dat het gebeurt. Een uitdaging voor het platform. 

Wellicht een ander minpunt voor merken is dat adverteren (nog) niet mogelijk is. Het is ook nog onduidelijk wat Clubhouse gaat doen op het gebied van adverteren en of het verkopen van data in de toekomst. 

Is Clubhouse ‘the next big thing’ in social media? 

Clubhouse kan naar mijn mening twee kanten op gaan. Het platform kan over over 5 á 10 jaar horen bij de grote spelers zoals Instagram en Snapchat. Het kan ook gebeuren dat de grote social media platformen ook audio-only, oftewel Clubhouse achtige features gaan toevoegen aan hun platform. Dit zou de groei van Clubhouse kunnen belemmeren. Zo ging Instagram de strijd aan met Snapchat door de introductie van Instagram stories. 

Wat er ook de komende jaren gaat gebeuren, het is de moeite waard om als persoon en als merk aandacht aan te besteden aan Clubhouse.

Over de auteur: Sam van Hees is Co-Founder & Strategy Director bij Story of AMS 

Deel dit bericht

3 Reacties

Jennifer Delano - DelanoPR

Dat de grote bedrijven er nog niet zijn, betekent niet dat het niet waardevol is om er als ondernemer te zitten. Ik zie juist een enorme groei van ondernemers die deze kans om te kunnen netwerken met beide handen aanpakken. Maartje Blijleven trok honderden mensen aan voor haar masterclass hoe je Clubhouse inzet om klanten te vinden. Het is een app die je als ondernemer zeker moet onderzoeken….

blockchain killer

Dit klinkt echt als een walhallah voor die typische “marketing guru’s”die je overal ziet.

Van die mensen die een vlogje maken vanuit een resort op bali en dan gaan ouwehoeren van

“ik was net als jij, opzoek naar antworden en besloot te stoppen met school en mijn eigen plan te trekken, ik werdt rijk door dropshipping; in deze video leer ik jou in drie simpele stappen hoe jij dit ook kan doen” .

Vervolgens zie je wat cutscenes van een ferrari, een superjacht vol mooie vrouwen (of mannen) etc enz….. Uiteindelijk is het 10 vd 10x gewoon een pyramide schema; dat is al vaak genoeg gebleken.

Ik ben blij dat dit op uitnodiging is, want zo weet ik zeker dat ik er niet mee lastig gevallen ga worden, gewoon de uitnodiging weigeren. Ik hoef niet per see naar Elon Musk te luisteren (die hier nog wat extra mee verdiend natuurlijk; ookal zeggen ze van niet) ook zit ik niet te wachten op een 60 minuten durende presentatie van canon printers, ik laat zelfs geen vertegenwoordiger komen, ik koop of huur gewoon zo’n ding, lekker boeiend! Tegenwoordig toch allemaal zo’n beetje hetzelfde.

W. Midden

Mooi hoor, de eindeloze drive om op nieuwe hypes te springen. Dit heet toch gewoon ” Radio ” ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond