-

Campagnepanel: Knorr maakt creatief gebruik van AI

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer leest een algoritme voor Knorr Insta-feeds om daarmee adviezen voor recepten te geven.

Campagnesite: eatyourfeed.knorr.com

Klant: Knorr

Bureau: AnalogFolk

Gebruikte media: Instagram, pop-up restaurant, social media, PR

Doel van de campagne: Herpositionering van Knorr naar het domein ‘flavour & foodiness’

Omschrijving

‘Eat Your Feed’ verandert je Insta-feed in een menukaart. Met recepten die mogelijk worden gemaakt door Knorr. Het merk van Unilever heeft in Engeland een campagne draaien dat gepersonaliseerde maaltijden maakt op basis van iemands specifieke ervaringen. Een AI-tool leest zijn feed uit en zoekt overeenkomsten met een receptendatabase. De draai naar het exotische is het gevolg van een herpositionering van het merk Knorr. De marketeers werken niet enkel meer met demografische kenmerken maar pakken het domein ‘flavour & foodiness’.

Panelleden

Baba Toure, managing director Hammerfest

“Leuke campagne met een sterk inzicht. Hij haakt ook goed in op de actuele food trends met vers eten. Een mooie manier om de smaken van de doelgroep in kaart te brengen. De activatie bij Jones & Sons is een sterke bewijsvoering, die de perceptie rondom de thema’s vers en kwaliteit versterkt. Wel zie ik een paar gemiste kansen rondom het verder laden van de merkpropositie. De tool selecteert gerechten aan de hand van landen die ik bezocht heb, maar in hoeverre is het dan nog verkennen van nieuwe smaken? En waarom wordt er niets gedeeld over het verhaal achter het geselecteerde recept? Ook de doorvertaling van de campagne naar de UK Knorr Instagram feed is karig. Het lijkt erop dat de campagne enkel paid is ingezet, wat zonde is bij Instagram.”

Cijfer: 7

Josse Dorleijn, Head of Paid Media bij Artefact

“Een creatieve toepassing van AI. Het is goed om te zien dat Knorr verder gaat dan demografische targeting en hun boodschap relevant probeert te maken. Ik geloof zeker dat ze het merk wat hipper weten te maken door nieuwe technologie en platformen als AI en Instagram te omarmen. De uitdaging met nieuwe technologie is wel om een echt goede toepassing te vinden, wat het leven van de gebruiker beter of leuker maakt. Knorr is hier in geslaagd door het leven wat exotischer en diverser te maken met smaakvolle recepten. Ondanks dat de campagne geen blijvende impact zal maken op het leven van de consument, zal de PR buzz genoeg zijn voor de marketeers om dit als een geslaagde campagne te zien.”

Cijfer: 8

Jan Willem van Tilburg, marketing director Imbull

“Goed concept. Juist het personaliseren en het ‘op de man’ spelen spreekt me aan. Dat niet brede groepen, zoals de zogenaamde millennials, als geheel gezien worden. Effectief personaliseren en vervolgens kant en klaar serveren werkt naar mijn idee het beste. Ook belangrijk: je hoeft er als ontvanger niet over na te denken, inspiratie voor recepten wordt direct aangeleverd. Het is dan wel van belang dat er niet te veel recepten worden voorgesteld per keer. Een slim detail is ook dat het te gebruiken is voor wie geen Instagram heeft. Een minpunt daarentegen is dat de campagne bij Facebook staat en Knorr geo-localization heeft aanstaan. Het bereik is daardoor niet optimaal, omdat de Nederlandse bezoeker wordt teruggestuurd naar de Nederlandse pagina. En de campagne niet ziet.”

Cijfer: 8

* Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#165).

Dit bericht is 5 keer gedeeld

1 Reactie

Lidewei

Knorrr… pakjesvoer, dat kan je toch niet serieus nemen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond