-

De creator-economie: Iedereen maakt content

Iedereen kan tegenwoordig online content maken en verspreiden, en velen doen het ook. Doordat nichegroepen van gelijkgestemden elkaar makkelijker kunnen vinden ontstaan hechte communities waar creators ook financieel van kunnen rondkomen.

Het ecosysteem in ons digitale medialandschap is de afgelopen jaren in een steeds hoger tempo veranderd en het einde is nog niet in zicht. Niet zo lang geleden waren er slechts enkele grote spelers die de controle hadden over alles wat we via TV, gedrukte media of film consumeerden. De pluriformiteit van het media-aanbod was beperkt. We keken naar wat er uitgezonden werd, lazen wat er door grote uitgevers werd gepubliceerd en keken naar films gemaakt door dezelfde studio’s. Een kleine groep had de controle en bepaalde daarmee wat we iedere avond op televisie te zien kregen.

Fragmentatie en decentralisatie

Tegenwoordig hebben we te maken met een medialandschap dat veel gefragmenteerder en gedecentraliseerder is. Nieuwe platformen maken explosieve groei door en concurreren om de aandacht van de kijker. Hierdoor zijn er voor gebruikers nog nooit eerder zoveel mogelijkheden geweest om nieuwe content te ontdekken.

Met de enorme groei van content consumptie via mobiele apparaten ligt de mogelijkheid om op ieder moment van de dag nieuwe content in alle soorten en maten te consumeren binnen handbereik. Of dat nu een YouTube-video, Instagram Story, Reddit-post of de nieuwste TikTok-trend is.

Het is opmerkelijk dat de content die we in grote hoeveelheden consumeren niet langer eigendom is van een paar traditionele mediaspelers. Het is content van, voor én door de gebruikers en makers. Door de steeds lagere barrières om content te produceren, distribueren, ontdekken en consumeren zijn we een nieuw tijdperk ingegaan van nichecontent en nichedoelgroepen, op schaal.

Miljoenen zenders, miljarden kijkers

In vergelijking met de TV-gids van vroeger waarin een gelimiteerd aantal zenders en programma’s te vinden was en deze bekeken werden door miljoenen kijkers zijn dit nu miljoenen zenders en programma’s bekeken door miljarden mensen verspreid over talloze platforms. In dit tijdperk kun je één van een handvol mensen zijn met een bepaalde niche-interesse en de kans is groot dat je hierover alsnog relevante content kunt vinden. Als nichecontentmaker betekent dit dat de content die je maakt bekeken wordt door mensen die écht gepassioneerd zijn over het onderwerp.

Doordat barrières op het vlak van mediaparticipatie steeds kleiner worden hebben makers de kans om communities vorm te geven die enorm authentiek zijn. Zulke (deel)gemeenschappen zijn niet voor de massa, maar specifiek voor jou en gelijkgestemden. Deze authenticiteit en kleinschaligheid maakt het op zijn beurt weer makkelijker voor gelijkgezinde mensen om elkaar te vinden in deze content en deel uit te gaan maken van deze gemeenschap. Zulke kijkers zijn bovendien vaak bereid om te betalen voor de content en om bij deze community te horen. Hoe een maker deze nichegemeenschappen letterlijk te gelde kan maken (monetizing) en door die inkomsten in stand kan blijven houden is de essentie van de creator-economie.

Contentmakers als micro-ondernemers

Sociale media hebben de snelheid waarmee je met een publiek met een gedeelde identiteit in contact kunt komen enorm verhoogd. Door nichecontent te maken en een stukje van jezelf bloot te geven kun je als nooit tevoren super fans identificeren die op dezelfde lijn liggen als dat wat je deelt en waar je voor staat. Voeg daar de schaalbaarheid van verschillende commerciële kansen van vandaag de dag aan toe en je hebt niet langer honderduizenden of miljoenen volgers nodig om rond te komen via revenue share-modellen van grote advertentie gedreven platformen zoals YouTube & Facebook.

Een veel kleiner aantal van zelfs slechts 1.000 van deze superfans, die alles wat je als maker aanbiedt consumeren, kan je helpen om financieel rond te komen. Denk hierbij aan de verkoop van merchandise, boeken, kalenders, kunst, digitale badges, fan-evenementen of zelfs muziek. In vele opzichten bestaat de creator-economie uit micro-ondernemers die hun droombaan najagen. De creator-economie geeft hen de kans om op een betekenisvolle manier om te gaan met hun passie en dit te koppelen aan een inkomen. Of het nu om lipsynching, make-up-tutorials, videogames of comedy sketches gaat.

De toekomst van content is mediaparticipatie binnen nichedoelgroepen, op schaal. Het is het vormgeven en creëren van bewegingen en communities, met iconen van die communities aan het hoofd – elk met hun eigen doelen, taal, waardesystemen, producten, commercie of zelfs social valuta. De creator-economie markeert echt de start van een nieuw tijdperk van media en connectiviteit.

Over de auteur: Ruben Stuurman is Managing director bij We Are Era.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond