-

Crisis van kosten voor levensonderhoud: hoe voor te bereiden op het hoogseizoen

Het hoogseizoen in de detailhandel staat voor de deur en net als de afgelopen jaren is dit seizoen gevuld met onzekerheid en gedragsveranderingen van consumenten. Hoe moeten bedrijven hier met hun verzendingen rekening mee houden?

Om retailers te helpen zich voor te bereiden, is Metapack, leverancier van e-commerce-delivery management-technologieën voor winkels en merken, een samenwerking aangegaan met Retail Economics om onderzoek te doen onder 8.000 consumenten wereldwijd, waaruit blijkt hoe de crisis in de kosten van levensonderhoud de uitgaven van dit hoogseizoen zal beïnvloeden.

Hoe zal het gedrag van klanten dit e-commerce-hoogseizoen veranderen?

Volgens het Holiday Shopping Trends Report van Metapack zijn consumenten op hun hoede voor de toekomst, en terecht. In juli 2022 bereikte de inflatie in de Europese Unie 8,87%: het hoogste sinds het begin van de jaren tachtig. De toekomst is allesbehalve duidelijk en daardoor veranderen de consumentenbestedingen.

Uit de reacties op ons consumentenonderzoek blijkt dat iets meer dan de helft van plan is om dit hoogseizoen minder uit te geven. Bovendien gaf meer dan 70% van de respondenten aan dat ze zich ofwel zorgen maken over de huidige economische situatie, of dat hun financiën al krap zijn. Als deze cijfers representatief zijn voor het Europese shopperssentiment, kunnen we een lastig hoogseizoen tegemoet gaan.

Welke invloed zal inflatie hebben op de vraag over alle categorieën heen?

Het is geen geheim dat alle prijzen stijgen, voor alles van grondstoffen tot afgewerkte producten. Ons onderzoek heeft ook gekeken naar de productcategorieën waarop consumenten dit hoogseizoen het meest willen bezuinigen.

Het onderzoek richtte zich op zes productcategorieën: kleding, gezondheid en schoonheid, doe-het-zelf en tuinieren, elektriciteit, huishoudelijke producten en speelgoed. Uit enquêtegegevens blijkt dat de uitgaven aan kleding het hardst zullen worden getroffen: bijna 30% van de respondenten geeft aan dat ze op dit gebied zouden bezuinigen. Ook de andere productcategorieën zijn niet gespaard gebleven, waarbij ten minste 15% van alle ondervraagden aangaven dat ze die aankopen ook zouden beperken.

Een crisissituatie voor noodvervoer

De economische toekomst van de Europese Unie is allesbehalve duidelijk nu we het hoogseizoen ingaan. Wanneer deze druk wordt gecombineerd met onzekerheid, wordt noodplanning noodzakelijk. Retailers hebben toegang nodig tot een volledige reeks vervoerders om hun leveringsvoorstel te waarborgen in het geval dat hun gebruikelijke netwerk overbelast raakt.

Diversiteit van vervoerders stelt retailers doorgaans in staat om een even grote diversiteit aan leveringsopties te bieden. Dit zal retailers helpen om te converteren, vooral naarmate we verder in het hoogseizoen komen en de tijdsdruk toeneemt. Als een klant zijn kerstinkopen tot het laatste moment uitstelt, kunnen tactieken zoals ‘verzenden vanuit de winkel’ hen helpen hun bestelling sneller te krijgen, terwijl bezorgopties zoals ‘klikken en ophalen’ of afhalen bij PUDO locatie de levertijden kunnen vervroegen.

Wees voorbereid op het hoogseizoen. Download Metapack’s Holiday Shopping Trends Report voor een diepgaande analyse van consumentengedrag en e-commerce trends voor het 2022 piek winkelseizoen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond