-

Vijf tips om retouren te verduurzamen in de e-commerce

Hoe meer e-commercepakketjes het land doorkruisen, hoe meer er ook retour komen. Het voorkomen van retouren loont dus. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook vanwege de milieu-impact. Vijf tips om duurzamer met retouren om te gaan.

Duurzaamheid in e-commerce is steeds belangrijker. Niet alleen omdat er meer wet- en regelgeving komt op dit gebied, maar vooral omdat de consument hier in toenemende mate om vraagt. 44% van de consumenten is bezorgd over de invloed van e-commerce op het milieu, volgens onderzoek van Sendcloud (2020). Retouren zijn een van de factoren in e-commerce die impact hebben op je klimaatvoetafdruk als online retailer. Retouren creëren immers vervoersbewegingen (zowel op de heen- als de terugweg), er wordt een verpakking gebruikt om een product heen en weer te sturen, en tot slot kan een klein gedeelte van de producten die retour gestuurd worden, niet opnieuw verkocht worden.

Hoe zorg je ervoor dat je jouw retouren zo duurzaam mogelijk afhandelt en wat zijn de best practices uit de markt? In dit artikel lees je vijf tips om je retouren te verduurzamen.

1. Retouren reduceren

De meest milieuvriendelijke retour is geen retour. Dat lijkt logisch, maar in de praktijk laten e-commercepartijen hier nog veel kansen liggen. Zo’n 10-20% van de retouren creëer je zelf als retailer. Deze retouren kun je dan ook het makkelijkst voorkomen. Bijvoorbeeld door betere content op je website te plaatsen met nauwkeurigere productomschrijvingen, meer foto’s van alle zijden van een product, of video’s en 3D-afbeeldingen.

In de modesector helpt het om helder te zijn over je maatvoering en goed te laten zien hoe de pasvorm valt bij verschillende types modellen. Lalaland is bijvoorbeeld een start-up die digitale modellen creëert op basis van AI technieken en daardoor je productaanbod op een reeks van verschillende modellen in verschillende maten én met verschillende huidskleuren kan laten zien, met potentieel een forse reductie in het aantal retouren als gevolg.

2. Duurzaam verpakkingsmateriaal gebruiken

Het gebruik van duurzaam verpakkingsmateriaal – dat zowel voor de heenweg als de (mogelijke) terugweg – geschikt is, helpt om de klimaatimpact van je verzending en dus ook je retour te verlagen. Zo gebruikt DENHAM bijvoorbeeld een polybag van biologisch afbreekbaar plastic en een papieren verzendzak die met een dubbele strip voor zowel de heen- als de terugweg geschikt is. Een volgende stap op de ladder van duurzaamheid is de herbruikbare verpakking, die meerdere bestellingen meegaat. Een interessant webinar met de laatste ontwikkelingen op dit gebied van Thuiswinkel, Mission Reuse en KIDV vind je hier.

3. Meer retourproducten opnieuw verkopen

Door meer van de producten die je retour krijgt opnieuw te verkopen, kun je misschien wel de grootste bijdrage leveren in termen van onnodige CO2-uitstoot (van de productie van een product dat niet verkocht worden) en het verspillen van grondstoffen. Het opzetten van een ‘tweede-kans’-kanaal is een goede manier om retourproducten die niet meer helemaal als nieuw zijn alsnog een tweede leven te geven. Denk aan de retourkansjes van Blokker of de retourdeals van Bol.com.

Ook zet Bol.com zijn pack-size-machine in voor producten die retour komen, waarbij alleen de verpakking beschadigd is. Zo’n product met een kapotte verpakking kon Bol.com voorheen niet als nieuw verkopen. Nu scant de pack-size-machine het product en maakt vervolgens een nieuwe, blanco, kartonnen verpakking op maat en kan het product ‘als nieuw’ weer in de voorraad. Steeds meer van de leveranciers van Bol.com kiezen voor een duurzame verwerking van hun retouren en gaan akkoord met het verzenden van retourproducten in nieuwe blanco verpakkingen

4. Vervoersbeweging verduurzamen

Zowel op de heen- als de terugweg neemt een retourproduct onnodige ruimte in beslag in het logistieke netwerk. Elke efficiëntie en reductie van de CO2-uitstoot in dit netwerk helpt dus ook bij het verminderen van de voetafrduk van de retour. Zorg dat je samenwerkt met logistieke partijen die die CO2-neutrale bezorg- en retourbewegingen kunnen leveren. Steeds meer logistieke partijen rijden elektrisch of verzorgen de last mile in stedelijke gebieden op de fiets. Denk bijvoorbeeld aan Fietskoerier, Packaly, Brenger, Homerr of Instabox.

5. Consumentenbewustzijn stimuleren

Ook de consument heeft een rol bij het verduurzamen van retouren. De belangrijkste stap die consumenten kunnen zetten, is een product goed te beoordelen voordat ze het aanschaffen. Dat betekent: de productspecificaties goed lezen en het beeldmateriaal van het product goed bekijken, om zo onnodige retourzendingen te voorkomen. Mocht een product toch niet bevallen en retour gestuurd moeten worden dan kan een consument:

  1. het retourproduct en de originele verpakking voorzichtig behandelen en intact laten;
  2. het product goed verpakken voor de terugweg;
  3. alle retouren in één verpakking terugsturen;
  4. goede en specifieke beschrijving van de retourreden geven zodat een online retailer optimaal kan bijsturen.

Ook de recent gestarte pilot van Thuiswinkel.org met het retourvignet, om te voorkomen dat een klant een product draagt en alsnog retour stuurt, kan in algemene zin helpen de klant meer bewust te maken van het zorgvuldig omgaan met retourneren in e-commerce.

Kortom, zorg dat je wet- en regelgeving vóór bent als online retailer en maak werk van verduurzaming van je online retouren. Klanten zullen dit waarderen. Sterker nog, in de toekomst zal het duurzaamheidsargument steeds meer meewegen in de aankoopbeslissing van de consument.

Over de auteur: Heidi van Eijk is oprichter and Managing Director van Reductify.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond