-

Is 2022 het jaar waarin duurzame bezorging eindelijk echt doorbreekt?

Groene pakketbezorging wordt steeds belangrijker gevonden. De verschillende mogelijkheden komen al aardig tot ontwikkeling, maar het gebruik blijft nog achter. Betere communicatie aan klanten over de (positieve of negatieve) milieu-impact van die opties kan helpen van 2022 echt het omslagjaar te maken.

Ruim een jaar geleden schreef ik hier een artikel over wat merken en retailers kunnen doen om duurzamer te worden. Dat zijn overigens nogal wat zaken. Van het beïnvloeden van het koopgedrag van mensen tot het voorkomen van gemiste bezorgpogingen. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van slimmere verpakkingen, retouren reduceren én uiteraard duurzamere verzendopties aanbieden. Sinds de publicatie van dat artikel is er veel gebeurd. We hebben wereldwijd allerlei lockdowns gehad met zelfs een tweede Black Friday waarin winkels gesloten waren in de meeste delen van Europa en Noord-Amerika.

Consumenten zijn voorgoed overgestapt naar online

Het effect van de ontwikkelingen in 2020 en 2021 op (online) winkelen was enorm. Uit onderzoek (pdf) van RetailX blijkt dat 78 procent van alle consumenten meer online heeft gewinkeld sinds de pandemie uitbrak. Veel van die stijging zal voortduren. Maar liefst 87 procent van alle respondenten zegt dat ze ook na de pandemie doorgaat met online winkelen. Tegelijkertijd had 81 procent van de consumenten vaker een negatieve ervaring met bezorgingen. Er werden minder bezorgopties aangeboden en een groter deel van de bestelde producten werd later dan beloofd afgeleverd. Dat zou hebben kunnen resulteren in het weglopen van klanten en onherstelbare schade aan het merk.

Er was ook fantastisch nieuws als je het mij persoonlijk vraagt: duurzaamheid staat bij consumenten nog steeds volop in de aandacht. Volgens het onderzoek is 57 procent van de shoppers bereid om meer te betalen voor duurzame bezorgopties, daarnaast waardeert 32 procent duurzaamheid meer dan praktische aspecten als kosten of leversnelheid.

Een rapport van PostNord bevestigt dat veel consumenten bereid zijn om meer te betalen voor milieuvriendelijke bezorging. De vraag is wel of het eerlijk is om de verantwoordelijkheid voor het verlagen van de ecologische voetafdruk van de e-commercesector in de handen van de consument te leggen. Waarschijnlijk is het dat niet. Daarom hier een paar zaken om eens over na te denken:

Ten eerste – Veel van de voordelen zijn te behalen in de first mile en dus niet in de last mile van de bezorging. Het Nederlandse journalistenplatform De Correspondent publiceerde een artikel over de mythe van gratis verzending. Daarbij onderzochten de journalisten hoe het mogelijk is dat de bezorging van producten gratis is, zelfs als de productie en de verzending ervan plaatsvindt vanuit de andere kant van de wereld. Ze zagen dat er een wereld van uitbuiting, verontreiniging en misbruikte subsidies achter al deze gratis leveringen schuilgaat. ‘Gratis’ gebeurt op kosten van belastingbetalers en de planeet. Dat maakt duidelijk dat de eerste stap in het duurzaam maken van bezorging door merken zou moeten bestaan uit het kritisch tegen het licht houden van hun productlocaties. Ook maakt dit duidelijk dat consumenten heel kritisch moeten zijn op waar ze hun producten kopen.

Ten tweede  –Ondanks dat steeds meer consumenten steeds meer waarde hechten aan duurzaamheid dan aan kosten en snelheid, én bereid zijn daarvoor te betalen, toont een rapport (pdf) van Ecommerce Europe aan dat er een gat zit tussen houding en gedrag. Veel consumenten hebben moeite om hun duurzame prioriteiten om te zetten in daadwerkelijke aankoopbeslissingen.

Klinkt misschien logisch… maar communicatie is de sleutel

Matige communicatie is een van de redenen dat consumenten moeite hebben met het omzetten van duurzame prioriteiten in aankoopbeslissingen. Het Ecommerce Europe-rapport zegt dat “alle informatie die is bedoeld om consumenten te ondersteunen breed beschikbaar en begrijpelijk moet zijn. Dit houdt in dat initiatieven die als doel hebben consumenten te informeren helder en praktisch moeten zijn en niet zo omslachtig weergegeven dat ze in feite niet informeren”.

Toch is de oplossing eenvoudig: geef de consument duidelijke informatie over de milieu-impact van leveringen. Doe dat al bij de selectie van de bezorgopties in de checkout. Neem daarbij aflevertijden mee, zodat consumenten begrijpen dat de langzamere optie de duurzamere optie is. Het naar voren schuiven van de meest duurzame optie is daarbij het beste en helpt consumenten om een ‘groenere’ keuze te maken.

Afbeelding: communicatie over groene bezorging met de Paazl Checkout Widget.

Opties om te overwegen

Voor elk merk en elke retailer geldt dat de meest duurzame bezorgoptie afhankelijk is van de context. Daarbij spelen de locatie van de klant, de locatie van het magazijn, die van de vervoerder en de bezorgmethode allemaal een rol. Al deze factoren, inclusief het koopgedrag van de consument, kunnen ook nog eens per land en cultuur verschillen. In zijn algemeenheid kunnen we zeggen dat het bezorgen met de fiets CO2-neutraal gebeurt, maar dat dit slechts in bepaalde regio’s haalbaar is. Goederen afleveren bij een ophaalpunt wordt gezien als een duurzame optie. Dat geldt natuurlijk niet als individuele consumenten er allemaal naartoe moeten reizen in een (niet-elektrische) auto.

Precies om die reden en verschillen is het belangrijk voor merken en retailers om een keuze te maken welke opties het beste voor hen werken en welke opties haalbaar zijn in termen van kosten en operationele activiteiten. Ik ga ervan uit dat alle vervoerders stappen zetten om hun vloot CO2-neutraal te maken. Toch is er een aantal opties dat we aanvullend hieraan zien opkomen die interessant kunnen zijn om mee te nemen in jouw e-commerce strategie:

1. Pakketkluizen

Een aantal vervoerders biedt inmiddels al een tijdje pakketkluizen aan, maar in 2021 zagen we een enorme toename in het aantal pakketkluizen binnen Europa. Neem als voorbeeld InPost. Dat bedrijf heeft de eigen capaciteit in de thuismarkt Polen met 50 procent uitgebreid. Ook meldde het een samenwerking met Tesco en het doel van 10.000 pakketkluizen in het Verenigd Koninkrijk tegen 2024. Instabox, uit Stockholm, verschafte zich door middel van de overname van Red je Pakketje eerder dit jaar toegang tot de Nederlands markt. Instabox groeit jaarlijks met 300 procent en meldde dat het de Duitse markt wil betreden. Budbee, eveneens met Stockholm als basis, installeerde kluizen in 13 van de grootste H&M-winkels in Nederland.

2. Fietskoeriers

Of deze optie haalbaar is voor een merk of retailer hangt echt af van de regio en locatie waar ze actief zijn. Maar als het mogelijk is om een fietskoerier in te zetten, dan bieden ze daarmee de meest duurzame optie aan die er is. Het aantal vervoerders dat deze optie aanbiedt groeit. Toch zijn deze aanbieders nog wel vaak verweven met bestaande netwerken van bedrijven als Stuart in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Portugal en Polen. Het Nederlandse Packaly is nu ook gestart in België en in een aantal Duitse steden. Het moederbedrijf van Fietskoeriers.nl is recent een strategische samenwerking aangegaan met de grootste online retailer in de Benelux. Vergeet daarnaast niet om te kijken naar de bestaande netwerken van DHL, FedEx en andere vervoerders die eveneens stevig investeren in het bezorgen van goederen met de fiets.

3. Verzenden vanuit de winkel

Dit is niet echt een verzendoptie, maar het is wel de moeite waard om het met klanten te delen dat het door hun gekochte item uit een lokale winkel komt en niet uit een centraal gelegen magazijn. In veel gevallen is het versturen van een item uit een winkel te combineren met een fietsbezorging, al hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn. Toch is het verstandig om bij het aanbieden van deze optie de beschikking te hebben over voorraadinformatie uit de winkels. Het uitrollen van dit concept is daarnaast niet hetzelfde als zomaar een nieuwe vervoerder of bezorgmethode toevoegen.

Jaar van de doorbraak?

Zal 2022 echt het jaar worden waarin duurzame bezorging doorbreekt? Dat is natuurlijk niet met zekerheid te stellen, maar ik hoop het oprecht. Steeds meer merken en retailers stellen Social Responsibility Officers aan, een groeiend aantal bedrijven investeert grote sommen geld om klimaatdoelen te bereiken. Daarnaast zijn er CEO’s die zeggen dat er een speciaal plaatsje gereserveerd is in de hel voor diegenen die niets ondernemen tegen klimaatverandering. Toch, ondanks al die acties en uitspraken, is er nog geen duidelijk effect zichtbaar op de nu aangeboden last-mile-bezorgopties. Dat stemt tot nadenken…

Over de auteur: Luke Theissling is Head of sales bij Paazl.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond