-

De beste SEO-tools van 2017

Zoekmachine-optimalisatie (SEO) voor contentmarketeers steunt op drie belangrijke pijlers, namelijk on-page SEO, technische SEO en linkbuilding. Voor elk van die pijlers bestaan honderden, misschien wel duizenden tools die je kunnen helpen met het besparen van tijd en het verbeteren van je resultaten. In dit artikel bespreek ik drie bijzonder krachtige, professionele zoekmachine optimalisatie tools. Één voor elke pijler.

Voor on-page SEO, oftewel het optimaliseren van de teksten op een webpagina voor een specifieke zoekterm bespreek ik Webtexttool. Voor de technische SEO, oftewel het technisch optimaliseren en onderhouden van je website bespreek ik ContentKing. En ten slotte voor een optimale linkbuildingstrategie bespreek ik Ahrefs. De grenzen tussen de tools zijn overigens niet zo strict. Er is de nodige overlap, maar tezamen vormen ze een prima SEO-gereedschapskist voor de serieuze content marketeer.

Met deze drie professionele SEO-tools beschik je dus over een complete suite van tools voor jouw website en/of blog. Geen van de drie tools is gratis, maar je kunt ze wel gratis uitproberen. Dus als je uitsluitend op zoek bent naar gratis zoekmachine optimalisatie tools, heeft verder lezen geen zin.

On-page SEO-tools: Webtexttool

On-page SEO is het optimaliseren van een webpagina voor een bepaalde zoekterm. Vroeger betekende dat letterlijk voor een specifieke schrijfwijze. Maar tegenwoordig is Google slim genoeg om synoniemen van een bepaalde zoekterm te herkennen. Je hoeft dus je pagina’s niet meer te optimaliseren voor verschillende schrijfwijzen en synoniemen van je gewenste zoekterm.

Jouw on-page zoekmachine-optimalisatie begint dus in ieder geval met het vinden van de juiste zoekterm. Webtexttool kan je helpen bij het vinden van de meest geschikte zoekterm voor jouw tekst. De tool kijkt daarbij naar twee factoren die tezamen de kwaliteit bepalen van een zoekterm. En die factoren zijn ten eerste het zoekvolume op een bepaalde zoekterm en ten tweede de moeilijkheidsgraad. Met andere woorden: hoe sterk is de concurrentie op die zoekterm? Daarbij geeft Webtexttool ook suggesties voor alternatieve zoektermen en kun je een concurrentieanalyse doen om te ontdekken op welke zoektermen je concurrenten goed scoren.

Zodra je de beste zoekterm voor je webpagina hebt gevonden, bewaar je die in webtexttool en begint het schrijven van de tekst. (Tip: ook Ahrefs bevat een krachtige zoekwoorden tool, waarover verderop meer.)

Nu is het zaak om de gekozen zoekterm optimaal te verwerken in je webpagina. Want het slim verwerken van je zoekterm heeft wel degelijk een grote invloed op de vindbaarheid van de pagina in Google. Zo is het belangrijk dat je zoekterm voorkomt in de url, de titel, de H1 tag, meta omschrijving, bodytekst, tussenkopjes en alt-tags van afbeeldingen. Op zich is dit niet bijzonder ingewikkeld. Maar je kunt ook overdrijven door je zoekterm te vaak te gebruiken. Dit is een vorm van ‘overoptimaliseren‘ en dat kan je juist een goede ranking kosten.

Webtexttool helpt je door tijdens het schrijven een score bij te houden en je adviezen te geven hoe je die score zo hoog mogelijk kunt krijgen. Zo kan Webtexttool je adviseren om je gewenste zoekterm nog twee keer in een tussenkopje te gebruiken. Of juist om je zoekterm drie keer minder te gebruiken in je bodytekst.

Zodra je je tekst hebt geoptimaliseerd tot 100 procent is hij in principe klaar voor gebruik in je website. Maar je kunt met Webtexttool nog een paar aanvullende analyses doen. Zo kun je jouw tekst analyseren op sentiment (negatief, positief), het correct gebruik van webrichtlijnen en de leesbaarheid volgens de Flesch Reading Ease Score. Die is nu nog vooral geschikt voor Engelse teksten, maar Webtexttool zal deze in de toekomst verder blijven uitwerken voor andere talen waaronder Nederlands.

Zodra je tekst klaar is, kun je deze makkelijk exporteren als HTML om in je CMS te plaatsen, maar ook als Word, PDF of e-mail om deze door derden te laten beoordelen.

Zodra je jouw tekst hebt gepubliceerd, wil je natuurlijk graag weten of al jouw zoekmachine optimalisatie ook resultaat oplevert. Daarom kun je met de ingebouwde ‘Pagetracker’ de ranking van je pagina in Google op jouw gekozen zoekterm door Webtexttool laten volgen. Je krijgt dan periodiek een mail met een overzicht van de zoekposities van alle pagina’s die je volgt.

Zelf werk ik nu een paar maanden met Webtexttool en ik merk dat ik de tool steeds vaker gebruik. Zo schrijf ik al mijn blogs direct in Webtexttool, omdat ik het als schrijftool inmiddels fijner vind werken dan Google docs. Ik kan namelijk tijdens het schrijven al de juiste HTML formatting meegeven in de vorm van tussenkopjes, externe links, bullet points, etcetera. Wanneer ik dan de tekst als broncode exporteer en ik mijn CMS plak, is deze al zo goed als klaar.

Heb je een WordPress website? Of werk je graag met Microsoft Word? Dan biedt Webtexttool plugins waardoor je direct in deze programma’s met Webtexttool kunt werken.

Werk je graag in teamverband? Je kunt makkelijk met meerdere mensen samenwerken in Webtexttool. Ook het team van CopyRobin draait al een paar maanden een pilot met Webtexttool door 10 van onze schrijvers ermee (samen) te laten werken.

Webtexttool heeft ook nog wel een paar nadelen. Zo vind ik de gebruikersinterface niet altijd even intuïtief. Sommige functies zitten verscholen achter minder voor de hand liggende links of knoppen. Met name het werken in teamverband kan wat dat betreft nog wel wat gebruikersvriendelijker. Ook de inspiratiemodule is op zich een leuk idee, want daarmee kun je artikelen vinden en importeren ter inspiratie. Alleen zijn de zoekresultaten in het Nederlands nog wat beperkt. Maar als ambitieuze startup werken de mensen van Webtexttool er hard aan om die problemen te verhelpen. In ieder geval weerhoudt het mij er niet van om met Webtexttool te werken.

Meer informatie: Webtexttool

Technische SEO-tools: ContentKing

Laten we eerlijk zijn: wij marketeers houden ons liever niet bezig met de techniek onder de motorkap van onze websites. Tegelijkertijd willen we wel dat onze website optimaal vindbaar is in zoekmachines. Helaas zijn we ons er meestal niet bewust van dat onze website als het om zoekmachine optimalisatie gaat ondermaats presteert door technische onvolkomenheden.

Een van de betere en makkelijk te gebruiken zoekmachine optimalisatie tools vind ik ContentKing. Dit is een real-time SEO-applicatie die tevens een wijzigingsgeschiedenis van je website bijhoudt. Aan de hand van ContentKing optimaliseren online marketeers en SEO-specialisten hun content voor meer verkeer en conversies. ContentKing vertaalt de analyse in kant en klare, geprioriteerde actiepunten en rapporteert veranderingen en fouten en zorgt ervoor dat je niet meer voor verrassingen komt te staan.

Toen ik het Mediaweb-blog voor het eerst analyseerde met ContentKing, schrok ik toch wel een beetje. Onder de motorkap viel nog heel wat te verbeteren aan de technische SEO. Zo ontdekte ContentKing dat onze Twitter Cards en Open Graph elementen niet compleet waren. Zonde, want Twitter Cards en Open Graph mark-up zorgen ervoor dat onze content goed voor de dag komt zodra het gedeeld wordt op social media.

Ook bleken we veel links te hebben naar redirects in de website. Dit betrof vooral links naar de http-versie van de homepage, die vervolgens weer redirecten naar de https-versie. Links naar redirects wil je vermijden omdat je er linkwaarde en crawl budget mee verspilt. Daarnaast heeft het een negatieve impact op de laadtijd.

Verder hadden we links naar canonicalized pagina’s: dit zijn links naar de pagina /contact (zonder trailing slash). De pagina /contact heeft vervolgens weer een canonical naar /contact/ (met trailing slash). Dit is een tegenstrijdig signaal voor zoekmachines.

En tenslotte vond ContentKing een aantal te korte, of juist te lange paginatitels. Hierbij lopen we het risico dat een zoekmachine de pagina titels afkapt of zelfs een andere titel toont.

We veranderen regelmatig onze website en zoekmachines spideren je webpagina’s ook continu. Daarom zou je eigenlijk dagelijks moeten controleren of de technische SEO van je website nog in orde is. Maar wie heeft daar nog tijd voor? Dat is geen doen. Gelukkig monitort ContentKing je website in real-time, en houdt zij ook alle wijzigingen bij in jouw website. Aan de hand hiervan heb je te allen tijde een actueel overzicht van de verbeterpunten, en wijzigingen in jouw website.

ContentKing geeft aan dat hun gebruikers tijdwinst behalen van 20-30 procent omdat ze simpelweg veel minder handmatig hoeven te checken. Alles wat je kunt automatiseren moet je automatiseren is hun filosofie. Iedere paar dagen of week handmatig door een website heen gaan om te zien of al je SEO elementen nog enigszins correct staan hoeft dus niet meer (hoewel we altijd aanraden om even goed met de hand bepaalde zaken te checken, je moet nooit 100% vertrouwen op tools).

Steven van Vessum van ContentKing geeft nog een paar voorbeelden van veel voorkomende SEO problemen uit de praktijk:

Meta robots tag van testomgeving naar live website meegenomen

“Dit heb ik diverse keren zien gebeuren bij onze klanten: op de testomgeving wordt alles klaargezet voor een lancering. Omdat de testomgeving onder geen beding geïndexeerd mag worden staat er een meta robots noindex tag op. Soms blijkt dat bij een livegang deze meta robots tag mee is gekomen naar de live website. Op onverklaarbare wijze loopt het organische verkeer hard terug, gaan mensen zoeken en dan vinden ze uiteindelijk wat er mis is, maar altijd veel te laat. Het wordt helemaal interessant als er een HTTP-header X-robots tag gebruikt wordt. Als HTTP-header is die veel lastiger te spotten.”

Duplicate content vinden en oplossen

“Wanneer we grotere websites (meer dan 500 pagina’s) analyseren in ContentKing vinden we vrijwel altijd gelijk al veel duplicate content. Pagina’s die via veel verschillende URLs beschikbaar zijn, vaak via parameters in de URL’s. Als ContentKing deze URL’s kan vinden, dan kan Google dat ook. Dus het is zaak duidelijk te maken wat jouw voorkeur is op dit vlak. Een goede manier om dat te doen is middels het robots.txt bestand. Die bepaalt eigenlijk de rules of engagement van zoekmachines. Na het oplossen van dit soort problemen zien we regelmatig 10-20 procent meer organisch verkeer naar de website.

Migraties verkeerd gegaan

Onlangs zag ik bij een klant van ons iets alarmerends: ze deden een HTTP naar HTTPS-migratie. Op het moment suprême keek ik mee in hun ContentKing-account. Al snel zag ik honderden pagina’s van de website redirecten naar de homepage (weliswaar geserveerd middels HTTPS), met een 302 redirect. Dubbel fout dus. Omdat ContentKing hun website continu monitort zagen we dit direct en konden ze dit direct oplossen, voordat dit impact had op hun SEO-resultaten.

Wanneer je ContentKing voor het eerst gebruikt, bestaat dus de kans dat je een flinke to-do-list krijgt. Voor veel van de werkzaamheden heb je waarschijnlijk een techneut nodig, zoals het aanpassen van redirects en robot.txt file. Maar tal van andere klussen, zoals het aanpassen van titels, meta omschrijvingen, headings en links kun je ook prima zelf doen.

Combineer daarom je eerste inzet van ContentKing gelijk met een algehele ‘content audit’ van je website. Het is daarvoor een perfecte tool.

Onderhoudsschema website

Zodra je de content audit hebt afgerond is het zaak om de gezondheid van je website voortaan dagelijks en wekelijks bij te houden. Dat scheelt je veel tijd en levert voordelen op voor de vindbaarheid van je website. ContentKing adviseert het volgende onderhoudsschema voor je website als je website essentieel is voor jouw business:

Dagelijks
  • Checken of er pagina’s bij zijn gekomen of verwijderd: in het Dashboard (1 minuut)
  • Checken of er wijzigingen in pagina’s hebben plaatsgevonden: in Pagina overzicht met historische wijzigingen (1 minuut)
Wekelijks
  • Checken of er schommelingen zijn in de breakdown van issues: in het Dashboard onder de “Website conditie” en “Pagina’s” grafieken (1 minuut)

Verbeteren: verder met belangrijkste issues aan de hand van: het Issues overzicht. (De benodigde besteding is volledig afhankelijk van de staat waarin je website verkeert, maar Steven van Vessum adviseert om hier minstens een uur per week aan te besteden. In veel gevallen meer.)

Meer informatie: ContentKing (affiliate link)

Linkbuilding SEO-tools: Ahrefs

Ahrefs is niet goedkoop, maar het is dan ook een echte SEO-krachtpatser. Ik heb Ahrefs vergeleken met een aantal andere zeer bekende SEO-tools zoals Majestic en SEMrush. Mijn keuze viel uiteindelijk op Ahrefs omdat het een super krachtige tool is.

De hoge prijs hangt samen met het feit dat Ahrefs ongeveer een derde crawlt van wat Google crawlt. En dat is een bizar grote hoeveelheid pagina’s om te crawlen voor een SEO-tool. Daarin is Ahrefs uniek. Het voordeel hiervan is dat de data van Ahrefs meer compleet en meer up to date is dan die van alle andere tools. En omdat ze deze data in hun eigen database bewaren, is Ahrefs ook nog eens razendsnel.

Ahrefs Backlink Profiel

Dit is denk ik de meest waardevolle functie van Ahrefs. Het geeft je inzage in de externe links naar je website. Dit is een essentieel onderdeel van goede SEO, want externe links wegen nog steeds heel zwaar bij de ranking van webpagina’s in Google. Of je nu passief aan linkbuilding doet door het publiceren van hoogwaardige content, of actief door andere webmasters te vragen om naar jouw content te linken, het is essentieel dat je inzicht hebt in de kwantiteit en kwaliteit van jouw inkomende links.

Ahrefs automatiseert die analyse en houdt het dagelijks voor je bij. Zo ontdek je niet alleen nieuwe links naar jouw content, maar ook verloren links. Deze informatie is bijzonder waardevol voor jouw linkbuildingstrategie.

Het mooie is dat je deze analyses ook kunt doen voor de websites van je concurrenten. Krijgen zij waardevolle backlinks? Dan kun jij de webmasters van die websites ook benaderen.

Welke content krijgt de meeste backlinks?

Met Ahrefs kun je analyseren welke van jouw blogposts de meeste externe links weten te vergaren. En dat is bijzonder waardevolle informatie om te helpen bepalen welke typen content het beste aanslaan bij jouw doelgroep.

Content Gap Analyse

Ahrefs stelt je in staat om snel en gemakkelijk een content gap analyse uit te voeren. Met een content gap analyse kun je zien hoe je content op dit moment presteert, hoe je deze content kunt verbeteren en welke belangrijke content jij nog mist ten opzichte van je concurrenten.

Content Explorer

Zoek naar goed presterende content van anderen via de content explorer. Vul een zoekterm in en Ahrefs toont je de webpagina’s die het beste presteren als het gaat om backlinks en social shares. Zeer waardevolle informatie. Ook om websites te vinden die naar je content zouden kunnen linken.

Keyword Explorer

Ik gaf bij mijn behandeling van Webtexttool al aan dat Ahrefs ook zoektermen kan analyseren. Ook in het Nederlands. De database met zoektermen van Ahrefs is gigantisch en groeit in hoog tempo. Niet alleen kun je met Ahrefs de beste zoektermen vinden voor je blogs, je kunt ook je posities voor honderden zoektermen volgen via de rank tracker.

Ahrefs heeft ook een bijzonder leerzaam blog waarin ze regelmatig grootschalige eigen onderzoeken publiceren. Ook het Ahrefs Youtube kanaal staat vol met leerzame SEO tips & tricks. En voor de klanten van Ahrefs is er een actieve Facebook groep. Handig als je begint met Ahrefs is deze training op Udemy.

Meer informatie: Ahrefs

Professionele SEO-tools: conclusie

Zoekmachine-optimalisatie is een heel breed vakgebied. Als online marketeer of ondernemer valt dit nauwelijks te overzien. Gelukkig bestaan er steeds meer handige zoekmachine optimalisatie tools voor niet technische gebruikers. Met de drie tools die ik heb behandeld in dit artikel kun je als online marketeer of ondernemer prima de zoekmachine optimalisatie van jouw website stroomlijnen.

Zoek je een compleet overzicht van alle denkbare SEO tools? Brian Dean van Backlinko maakte wat dat betreft de beste pagina die ik kon vinden: SEO Tools: The Complete List (2017 Update).

Deel dit bericht

7 Reacties

Frans Jan Boon - Add to Friends

Goed artikel, Erik. Ahrefs steekt inmiddels met kop en schouders boven de concurrentie uit en is daardoor ook onze voorkeur geworden, ook voor grote websites en webshops.
Belangrijk is echter wel je te realiseren dat tools slechts hulpmiddelen zijn waar je weinig aan hebt zonder SEO strategie en werkwijze. Zie ook https://www.emerce.nl/best-practice/seo-keywords-tools-rendement

Eric van Hall

Frans Jan, volkomen met je eens dat je aan tools niets hebt zonder SEO strategie en werkwijze. Is net als bij een TomTom, hij wijst de weg, maar je moet toch zelf blijven opletten.

Frans Jan Boon - Add to Friends

@Eric, mooie vergelijking 🙂

Matthijs - Tikata

We werken voor onze site ook met Webtexttool en zijn sinds dag 1 fan! Het schrijven van blogs die op SEO waarde goed scoren, is we heel eenvoudig geworden.

Over Ahrefs ben ik persoonlijk minder tevreden. Reden: de rapportages die we krijgen, gaan helemaal niet over onze URL maar bevatten allerlei Finse sites en worden blijkbaar gematched op zaken die op de naam van onze site kijken maar het net niet zijn (tiika, tikkaii etc). Weet iemand een goed (en vooral goedkoper) alternatief voor Ahrefs?

Eric van Hall

@Matthijs – Tikata. Jullie ervaring met Ahrefs vind ik vreemd. Ik heb net jullie URL in Ahrefs gezet en de rapportages zien er prima uit. Geen Finse sites voor zover ik kan nagaan. Hoe lang werken jullie al met Ahrefs? Als je het programma nog niet zo goed kent, dan is hun online training wellicht handig voor jullie: https://ahrefs.com/academy. Je kunt ook lid worden van de Facebook groep Ahrefs Insider: https://www.facebook.com/search/top/?q=ahrefs%20insider. Daar kun je prima met je (hulp)vragen terecht.

Matthijs - Tikata - Tikata

Omdat ik hier geen screenshots kan plaatsen, knip en plak ik de eerste twee alinea’s van de update mails die ik van ze krijg. Ongetwijfeld inderdaad onkunde aan mijn kant 🙂 ik ga me er in ieder geval in verdiepen. Dank voor je reactie

Search query: tikataLanguage: All
27 new articles
DR Article
68
Kolumni: Uhkakuvat hallitsevat arkeamme – Mitä kaikkea voidaankaan vaivihkaa muuttaa, kun kaikki pelkäävät?
7.1K shares
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005261030.html
maahanmuuttajia, kirjoittaa Jaakko Hämeen-Anttila kolumnissaan. Ulkomaat 19.6. 16:21 19.6. 16:21 Velkakello tikittää. Halla-aholaiset valtaavat Suomen, ellei sitten Putin ennätä ensin. Miljoonia maahanmuuttajia tulvii Suomeen ja ensimmäinen
68
Brexit-neuvottelut ovat alkaneet: EU kohtasi heikon brittihallituksen edustajat – EU:n pääneuvottelija ei suostu myönnytyksiin, Britannian mukaan ”lupaava” alku
9 shares
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005260736.html
sitten 23. kesäkuuta. Theresa May antoi virallisen ilmoituksen maan EU-erosta maaliskuun lopussa, minkä jälkeen kello alkoi tikittää. Neuvottelut on saatettava päätökseen ja tulos ratifioitava kahdessa vuodessa.Ellei neuvotteluja päädytä jatkamaan yksimielisesti

Eric van Hall

@Matthijs. Het klopt dat de rapportages in de e-mail vaak buitenlandse resultaten bevatten. Ik heb dat ook regelmatig. Zeker als je zoekterm/naam ook in andere talen voorkomt. Maar in de webapplicatie zelf heb je daar geen last van.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond