-

De kracht van automatisering bij gepersonaliseerde advertenties 

De marketingwereld is veranderd: consumenten krijgen zo veel content te zien op hun tijdlijn dat de ouderwetse manier van contentmarketing niet meer werkt. Gepersonaliseerde advertenties vallen meer op, maar dat betekent dat je als marketeer veel efficiënter moet gaan werken. 

Toen sociale media nog in de kinderschoenen stonden, had je op Facebook maar één advertentie nodig om je doelgroep te bereiken. Zo werkt het helaas niet meer. Het trekken van de aandacht van mensen op sociale media wordt steeds competitiever, terwijl de uitingen hetzelfde blijven. Hoe zorg je er als marketeer voor dat je de hele doelgroep relevante content kunt bieden, zonder bergen handmatig werk? En dat ook nog eens in een concurrerend advertentielandschap?

Hoe maak je advertenties relevant?

Het gewoonweg zenden van advertenties werkt dus niet meer, maar hoe moet het dan wel? Advertenties moeten creatief zijn om op te vallen. Je moet iets toevoegen dat mensen herkennen, om zo hun aandacht te trekken terwijl ze door hun tijdlijn scrollen. Dat kan een product zijn dat ze al gebruiken, maar ook personalisatie of lokalisatie. Al is het niets anders dan het weer bij hen in de buurt als een element dat die eerste aandacht trekt.

Een marketeer weet dat het maken van deze creatieve content meer tijd kost. Je moet advertenties ontwerpen, testen en aanpassen. Met al dat handwerk is zo’n campagne niet meer rendabel. De tijd die je investeert in het opzetten van een campagne moet wel in verhouding staan tot het mediabudget. Om het beste resultaat te bereiken, moet je zo efficiënt mogelijk met je tijd omgaan. Veel advertenties opzetten vraagt om veel handmatig werk, en dat kost veel tijd en geld. Om een gepersonaliseerde campagne op te zetten, heb je dus slimmigheden in de vorm van automatisering nodig.

Om socialemediacampagnes naar een hoger niveau te tillen en zo klanten te helpen zich te onderscheiden vond Adwise in Hunch een oplossing die goed aansloot bij die doelen. We konden campagnes schaalbaar maken, waardoor het mogelijk is om gepersonaliseerde content in te zetten. Voor nieuwe klanten denkt Adwise de strategie uit, en Hunch helpt dit visueel te maken voor een pitch. Hierin zoeken we de samenwerking op.

Automatisering als toekomst

Het personaliseren en lokaliseren van advertenties is dus alleen rendabel door dit proces te automatiseren. En eigenlijk is dat ook heel logisch. Stel, je maakt een ontwerp voor een advertentie, en gebruikt deze voor tien producten. Combineer dat met drie USP’s van het product en 100 locaties. Dat betekent dat je 3.000 advertenties moet maken. Je maakt dat schaalbaar door het dynamisch in te richten.

Ook de workflow stroomt langzaam vol als je niet van automatisering gebruik maakt. Al die advertenties moeten immers ergens geüpload en gedownload worden. Als al deze handelingen – testen, aanpassen, uploaden en downloaden – automatisch gaan scheelt dat ontzettend veel tijd; tijd die marketeers beter kunnen besteden aan taken die veel meer opleveren.

Automatisering maakt het ook mogelijk om alle data die je hebt over je doelgroep te verwerken in advertenties. Op basis van bijvoorbeeld websitedata maak je segmenten van je klanten. Per segment bepaal je hoe je ze wilt bereiken, en welke boodschap aansluit bij deze groep. Met automatisering maak je per doelgroep een advertentie. Zo verwerk je al je data, wat essentieel is voor een goedlopende campagne.

Tienduizenden lijsten

Een voorbeeld: voor Lucardi werkten we aan een product-feed-campagne. Dat waren tienduizenden lijsten aan productfoto’s. Met behulp van Hunch hebben we die afbeeldingen kunnen veranderen in creatives die bijdragen aan zowel performance als branding. Elk product kreeg automatisch een tweede afbeelding, waarin potentiële klanten meer context kregen: een foto waarop een sieraad gedragen werd, of een combinatie van meerdere items (meer over deze case kun je vinden een korte video).

Deze gepersonaliseerde campagne leverde ontzettend veel op. Een uplift in ROI van 67%, wat vergeleken met eerdere statische campagnes een enorme verbetering is. Het is voor Lucardi belangrijk om hun doelgroep op het juiste moment te bereiken met een boodschap die aansluit op hun smaak en zoekgedrag.

Omgaan met veranderingen

Het is dus belangrijk om constant in te spelen op veranderingen in de advertentiewereld, want die veranderingen stoppen nooit: het inzetten van AI om creatieve advertenties te genereren, of socialemediaplatformen die beter inspelen op de wensen van gebruikers en adverteerders bijvoorbeeld. Het matchen van klantvragen aan de vereisten van onze digitale wereld is een probleem dat nog steeds groeit.

Automatisering zonder creatieve strategie is niet de weg naar de gouden campagne. Automatisering geeft je de tijd om na te denken over een goede strategie en vervolgens ook de mogelijkheid om een uitgebreide contentstrategie neer te zetten. En dat is precies wat je als marketeer wilt bereiken.

Over de auteurs: Siggi Rakovich is CEO van Hunch en Pauline van Miert is Head of Display & Social advertising van Adwise.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond