-

Hoe Trubendorffer 2693% meer SEO-verkeer in twaalf maanden kreeg

Van alcohol- tot oxycodonverslaving, Trubendorffer biedt verslavingsbehandeling zonder opname in een kliniek. Voor het leggen van het eerste contact met verslaafden is Google cruciaal. Vanaf mei 2018 was adverteren in Google Ads voor de verslavingszorg nauwelijks meer mogelijk. Trubendorffer maakte daarom de overstap van SEA naar SEO met een SEO-contentstrategie, die zorgde voor 2693% meer SEO-verkeer en 30% meer conversie.

Met zes behandellocaties (in Amsterdam, Tilburg, Utrecht, Nijmegen, Den Haag en Den Bosch) is Trubendorffer de grootste ambulante verslavingshulpverlener in Nederland. Trubendorffer biedt een unieke behandeling waarbij een cliënt niet wordt opgenomen maar de behandelingen op één van de behandellocaties volgt. De cliënt kan gewoon thuis blijven wonen, wat de kans op terugval aanzienlijk verkleint. Met veel toewijding richt Trubendorffer zich op het nummer één doel: zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijk helpen te herstellen van hun verslaving.

Uitdaging: grote beperking Google ads verkeer door beleidswijziging van Google

Google is over het algemeen een belangrijke bron van leads in de verslavingszorg. Het biedt mensen snel antwoorden omtrent hun vragen over verslaving. Met redelijk wat verslavingszorg aanbieders in Nederland is het een zeer beconcurreerde markt, zeker binnen Google Ads. In mei 2018 wijzigde Google haar advertentiebeleid en was adverteren op “verslaving”-gerelateerde zoektermen bijna niet meer mogelijk. Gevolg: aanbieders van verslavingszorg konden nauwelijks meer adverteren via Google Ads. 

Trubendorffer werd hier zwaar door geraakt, aangezien ze nog een relatief lage naamsbekendheid hadden en Google Ads een belangrijke bron voor nieuwe leads vormde. Het aantal impressies, clicks en leads uit Google Ads viel sterk terug en de inzet van het beschikbare mediabudget werd drastisch beperkt. Het aantal intakes via de website nam met 42% af. Hoe kom je dan weer back on track? Trubendorffer vroeg ons om met een oplossing te komen om de beoogde groei door te zetten binnen het bestaande budget. 

SEO-contentstrategie gericht op groei

Om de beoogde groei te behalen, stelden we een gerichte SEO-contentstrategie voor op basis van een uitgebreid zoekwoordonderzoek. Eerst werd er twee maanden getest met diverse thema’s en termzwaartes om de haalbaarheid en concurrentiegraad te bepalen. Met de testresultaten werd de strategie met de meest kansrijke thema’s opgebouwd waarmee Trubendorffer.nl de doelgroep kon bereiken en converteren.
We ontwikkelden 75 landingspagina’s met relevante teksten, gericht op conversie en uiteraard volgens het SEO-ideaalbeeld. Omdat het uiteindelijke doel het genereren van relevante leads was, werd ook een CRO-advies uitgebracht en uitgevoerd. Zo werden bijvoorbeeld twee CTA-buttons toegevoegd, afgestemd op de zoekintentie en de awareness fase. Onder de CTA werden ook drie vinkjes toegevoegd om mogelijke twijfel en bezwaren weg te nemen en te zorgen voor sociale bevestiging.

Vinkjes met USP’s op landingspagina’s zorgen voor hogere conversie (Bron: Trubendorffer.nl)

Binnen een beconcurreerde markt is content alleen niet genoeg. Er zijn ook kwalitatieve links nodig om je posities te verbeteren en te behouden. Daarom werkten we ook een kwalitatieve linkbuildingstrategie uit. Enerzijds werd het volledige domein versterkt anderzijds werden de posities op specifieke verslavingstermen verbeterd. Hiervoor organiseerde we 48 redactionele artikelen op relevante sites inclusief dofollow links.

2693% meer SEO-verkeer en 30% meer conversies

De SEO-contentstrategie zette Trubendorffer.nl stevig in Google. Eind mei 2019 heeft de site 99 nummer één posities in Google en wordt gevonden op 1000+ extra relevante zoektermen. Trubendorffer.nl heeft een groot aantal featured snippets en komt zelfs als spraakgestuurd-zoekresultaat terug in de Google Assistent. Alle SEO-pagina’s gemaakt door ons staan gemiddeld op de eerste pagina van Google. In zoekverkeer resulteert dat in 46 duizend meer klikken uit Google per maand. Op jaarbasis gaat het om 1,6 miljoen meer impressies in Google Search en een toename van 2693% klikken. 

Trubendorffer.nl met een rich snippet op positie-0 voor de term “afkickverschijnselen coke”. (Bron Google.nl) 

Aantal klikken lichtblauw en vertoningen in donkerblauw. (Bron: Google Search Console)

De toename in organisch zoekverkeer compenseerde het verlies in betaald zoekverkeer volledig. Met A/B-testing wist de conversie op de landingspagina’s met 30% te verhogen. Dat resulteerde in 154 meer kwalitatieve leads. Hiermee is niet de alleen de dip van 42% hersteld, maar is er zelfs een groei van 30% gerealiseerd. Roberto de Fost, marketeer bij Trubendorffer, vertelt hierover: “In 2019 hadden we een target neergezet en die hebben we halverwege het jaar al gehaald. Binnen enkele maanden scoorden we beter dan onze top vijf grootste concurrenten.”


Aantal leads per maand vanuit Google Ads en Google Organic. (Bron: Google Analytics)

Meer leads tegen lagere investering

Google’s beleidswijziging had een zware impact op de inzet van online marketing in de verslavingszorg. Partijen zonder sterke aanwezigheid in Google’s zoekresultaten moesten hierdoor snel het roer omgooien. Het gaf echter ook ruimte voor een marketingstrategie gericht op SEO, want door de wijziging kon er minder aan budget aan Google Ads worden uitgegeven. Op maandbasis scheelt dat € 13.000 voor Trubendorffer. Nieuwe, vaste SEO-kosten kwamen daarvoor terug voor het behoud van organisch zoekverkeer. Daarvoor is immers continue aandacht nodig. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor contentproductie en linkbuilding via sponsored content. Deze investeringen zijn duurzamer dan Google Ads, omdat deze voor langere termijn blijven doorwerken. Ze liggen bovendien een stuk lager. Vergeleken met Google Ads kreeg Trubendorffer uiteindelijk meer leads tegen een lagere investering. Dat zijn stuk voor stuk mensen die Trubendorffer kan helpen om van hun verslaving af te komen.

Deze SEO-contentstrategie leverde Booming en Trubendorffer een nominatie op voor de Dutch Search Awards in de categorie Beste SEO-campagne. 

Over de auteur: Clarissa Filius is SEO content specialist bij Booming.nl.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

2 Reacties

Roderick Gors - COBRA Tactical Solutions

Das wel een mooi en informatief artikel maar ik mis toch een beetje kosten. 48 teksten worden niet gratis geschreven…

Clarissa - Booming

Hi Roderick, het schrijven van 75 teksten is natuurlijk een investering. Wat de kosten daarvoor zijn kun je zelf inschatten, en hangt af van je copywriter. Zoals ik aangeef moet je zeker rekening houden met kosten voor contentproductie en linkbuilding. Deze investeringen zijn echter duurzamer dan Google Ads, omdat deze voor langere termijn blijven doorwerken. Je doet dus een investering waarvan je jaren kan blijven profiteren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond