-

Digital Asset Management: de trends en de kansen

Technologie ontwikkelt zich tegenwoordig zó snel dat het begin van het vorige decennium bijna niet meer is terug te herkennen, als je het vergelijkt met de situatie aan het begin van 2020. Dat je kon ‘binge-watchen’ op Netflix of kon spelen met Snapchat-filters was in 2010 echt niet voor te stellen. Alexa was gewoon een meisjesnaam. Dus wie weet waar we in 2030 op terugkijken?

Op de korte termijn kunnen we gelukkig best een paar goed onderbouwde voorspellingen doen over de veranderingen die op til zijn in de wereld van digital asset management (DAM). Dat zijn niet alleen technologische ontwikkelingen. Je kunt ze ook verwachten in de organisatiestructuur, in compliance en als het gaat om nieuwe vormen van marketing. Dit is de top-7 van trends en verwachtingen voor de komende jaren.

1. Contenthubs

Het centraliseren van informatie en middelen wordt van cruciaal belang voor bedrijven die flexibel en wendbaar willen blijven door te automatiseren. Er mag geen tijd meer worden verspild aan het bij elkaar rapen van gegevens die verspreid over de organisatie zijn opgeslagen, vaak dubbel, waardoor de nauwkeurigheid en relevantie ervan met de minuut terugloopt.

Nu industrieanalisten eindelijk ‘omnichannel’ als volwaardige oplossingsrichting gaan beschouwen, gaat het DAM-landschap er voor de gebruiker een stuk holistischer uitzien. Door DAM samen te voegen met PIM (productinformatiebeheer), CMS (contentmanagement) en aanpalende taken als marketingplanning en lokalisatie, komen contenthubs steeds vaker bovendrijven als een middel dat bedrijven echt extra handen en voeten geeft. Denk aan het snel kunnen ontwikkelen van nieuwe marketingplannen doordat je meteen toegang hebt tot al je communicatiemiddelen. Die zijn immers opgeslagen in centrale databanken die je in elke volgende stap tijd en geld besparen. Kortom, zulke contenthubs creëren niet alleen extra efficiency, ze stellen je ook in staat om samenhangende campagnes te ontwikkelen met meer relevante communicatie met de klant.

2. Geavanceerde input

De behoefte aan geavanceerde marketing neemt de komende tijd vanzelf toe. Dat komt door de opkomst van AI-applicaties, chatbots, spraakherkenning en mixed reality-omgevingen. Die leveren geavanceerde input op voor nieuwe campagnes. Tegelijk stelt dat hoge eisen aan de data- en assetmanagementmogelijkheden van bedrijven, met name aan hun cloud-applicaties en de bijbehorende API’s. Maar dan kan het ook wat moois opleveren! Een fraai voorbeeld is See My Fit, een tool voor augmented reality van de Britse online-moderetailer ASOS. Klanten van ASOS kunnen daarmee van maar liefst 800 jurken zien hoe ze zitten, of ze nu maat 36 hebben of maat 48.

Het zal duidelijk zijn: om zo’n AR-tool met succes te laten werken, heb je als bedrijf geautomatiseerde toegang nodig tot een breed scala aan middelen. Sommige bedrijven zijn al zo ver. Hun oplossingen voor contentmanagement worden ondersteund door technologieën voor kunstmatige intelligentie of machine learning. Daarmee kunnen ze hun groeiende contentvolumes effectief en kostenefficiënt beheren.

3. Ecosystemen

Geen enkele software past naadloos op elke organisatie. Allemaal hebben ze hun eigen marketing- en workflow-eisen. Om ervoor te zorgen dat alle systemen op elkaar aansluiten, is het creëren van samenhangende ecosystemen een van de belangrijkste agendapunten van de komende jaren. En daar hoort een flink to-do-lijstje bij: weten welke applicatie verantwoordelijk is voor welke stap in het proces, waar het proces hapert en waar extra expertise moet worden ingeroepen om het proces vlot te trekken.

4. Data-orkestratie

Het is vaker gezegd: gegevens zijn de levensader van elk bedrijf. Maar ze vormen ook de grootste uitdaging. Ze stromen van links naar rechts en van rechts naar links, afkomstig uit een veelheid van bronnen waarvan de nauwkeurigheid behoorlijk kan wisselen. Als je je content efficiënt wilt beheren en je processen maximaal wilt automatiseren, moeten je data in topconditie zijn: direct toegankelijk voor de juiste medewerkers op het juiste moment.

Met dit alles in het achterhoofd is het niet verwonderlijk dat data-orkestratie in de top-vijf van DAM-prioriteiten staat. Want volgens DAM-expert dr. Theresa Regli is ‘data alignment’ nog steeds een van de grootste uitdagingen waar bedrijven voor staan. Maar als het lukt, is het net alsof een onzichtbare dirigent het hele orkest op de juiste tel de juiste noot laat spelen. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is een masterdatastructuur. Daarmee kun je data uit silo’s halen, informatie rangschikken en prioriteiten meegeven, en deze koppelen aan aanverwante data. Alleen zo krijg je dat zo gewenste 360-graden-beeld van de klant en leveren je data de marketinginzichten op die je zoekt.

En om het nóg moeilijker te maken: dat moet allemaal in real time gebeuren. Alleen dan hebben je gebruikers het gevoel dat ze gebruikmaken van de beste, actueelste en nauwkeurigste informatie die op dat moment voorhanden is.

5. Privacy

Een essentieel aspect van gegevensorkestratie is dataprivacy. Diverse afdelingen in een organisatie hebben om verschillende redenen toegang tot gegevens nodig, en er is altijd haast. Het risico is groot – en wordt steeds groter – dat de organisatie daarmee onbewust de wet- en regelgeving op het gebied van privacy overtreedt. Daarom wordt het steeds belangrijker om over systemen te beschikken die data automatisch ordenen en verspreiden op basis van vooraf gedefinieerde parameters. Zo weet je zeker dat de data voldoen aan de AVG of andere relevante wetgeving (bijvoorbeeld de strenge Californische privacyregels) en dat klanten er zelf voor hebben gekozen om ze te ontvangen. Privacywetgeving zal alleen maar strenger worden, met steeds meer lokale verschillen. Zo komen maar liefst tien Amerikaanse staten binnenkort met hun eigen regelgeving.

6. Dynamische marketing en hyperpersonalisatie

Wie beschikt over real-time data, opent de deur naar allerlei nieuwe marketingkansen: dynamische marketing en hyperpersonalisatie. Het is inmiddels bewezen dat adaptieve webcontent de betrokkenheid van de klant verhoogt, bijvoorbeeld door content aan te passen aan de demografische situatie van de klant of diens gedrag. Zo wist Toyota het aantal proefritaanvragen met maar liefst 166% te verhogen, simpelweg door gebruik te maken van gepersonaliseerde webcontent.

 7. Samenwerking

Ecosystemen bestaan niet alleen uit technologie, ze zijn ook organisatorisch noodzakelijk. Mensen leveren tegenwoordig vanuit elke plek op de wereld hun bijdrage. Ook leveranciers en partners zijn overal ter wereld gevestigd. Goed virtueel kunnen samenwerken wordt daardoor steeds belangrijker. En dat kan door toegang tot de juiste informatie, op het juiste moment en om de juiste reden. Juist daarom neemt de vraag naar DAM-oplossingen (met name cloud-based) zo sterk toe, zo meldt het rapport Global Digital Asset Management Market 2020.

Kortom, het is bijna een understatement als we zeggen dat DAM de komende jaren een groei-industrie is. Kijk maar naar alle bovenstaande trends en kansen. Dan kun je maar tot één conclusie komen: DAM is niet alleen een belangrijk onderdeel van je tech stack, het hoort zelfs het hart ervan te zijn.

Meer weten over dit onderwerp? Download dan het onderzoek ‘De stand van zaken in Universal Content Management‘.

Over de auteur: Christiaan Bruinink is sales director Benelux bij Censhare

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond