-

Digital Dinner: digital design vindt vooral plaats buiten het scherm

Het desktopscherm was altijd het domein van webdesign. Daar kwam de telefoon bij, waardoor het fröbelen op de vierkante centimeter bleef. Tijdens het Digital Dinner werd nog maar eens duidelijk dat de nieuwe generatie tech-designers vooral buiten de schermen denkt en werkt. En: leuk, een zelfrijdende auto. Maar wat doe je als die auto je vriend wil worden? 

Kazumasa Nonaka, Philip Schütte en Paul Skinner zijn drie designers die spraken tijdens het jaarlijkse Digital Dinner. In Amsterdam toonden ze aan meer dan honderd digital creatives waartoe zij in staat zijn op het gebied van technologie en design.

Een ruimte van 10.000 vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen. Dat is het ‘scherm’ waarop Kazumasa Nonaka werkt, samen met 500 collega’s van Teamlab. Het Japanse bedrijf maakt gigantische tech-installaties, waar bezoekers kunnen voelen, doorheen lopen en vooral zich vergapen aan de alom aanwezige digitale beelden. In het Mori Building in Tokio bouwden ze ‘Borderless’, waar bezoekers de digitale ervaring optimaal kunnen beleven.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Teamlab beoogt niet alleen kunst te maken, maar wil door middel van hun installaties ook bewerkstelligen dat mensen met elkaar in gesprek raken. Nonaka: “Mobiele telefoons zorgen voor afzondering, we hopen dat mensen door deze tech-ervaring juist elkaar opzoeken.”

Iets soortgelijks doet Philip Schütte, Creative Lead bij Random Studio. De kunstenaar maakt zijn digital werk ook interactief, zoals de installatie ‘Sun’, waarbij mensen met een skippybal als ‘controller’ de zon kunnen laten op- en ondergaan – of laten stuiteren.

Hij geeft tijdens zijn presentatie toe dat hij ‘een beetje klaar is met computerschermen’. “Die beperken je, en dat is zonde.” In zijn werk voor klanten laat Schütte dat ook terugkomen; voor een klant veranderde hij een scherm in een vlag; een wapperend doek dat functioneert als een scherm.

Volgens Paul Skinner, creative director bij TellArt, zitten we midden in het ‘transition decade’, een decennium waarbij technologie een steeds grotere grip krijgt op ons dagelijks leven. “Je bed en je horloge kunnen immers al vertellen hoe je geslapen hebt. En voel je je niet lekker, dan kun je via je badkamerspiegel een gesprek met de huisarts voeren. We ontwerpen meer en meer met technologie op de voorgrond.”

Paul Skinner, beeld MertenFoto.nl

Die transitie heeft overigens wel tijd nodig, realiseert ook Skinner. Want zelf in een zelfrijdende auto stappen? Dat is geen probleem. Maar als diezelfde auto nu ineens je kinderen naar school gaat brengen? Dan denk je wel twee keer na, benadrukt Skinner. En wat gebeurt er als technologie nóg verder gaat: als die auto je niet alleen van A naar B brengt, maar dat hij ook je vriend wil worden?! Daar moet over nagedacht worden, merken zullen daarvoor een visie voor de toekomst moeten ontwerpen, vindt Skinner. En daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor het individu: “Er is niet één toekomst. Iedereen krijgt meer en meer zeggenschap over zijn eigen toekomst, en die is voor iedereen anders. Het zal in ieder geval niet een merk als Apple zijn die onze toekomst bepaalt.”

Het Digital Dinner is een initiatief van Emerce. De avond is georganiseerd met Made.For.Digital, Merten foto, Pop The Campaign en Superhero Cheesecake.

beeld MertenFoto.nl

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond