-

Column: Disruptie zit in een klein hoekje

Een botsing in het verkeer is nooit leuk, maar heeft ook zo zijn positieve kanten. Schade moet immers worden hersteld, wat weer goed is voor onze economie. Garagebedrijven, schade-experts, verzekeringsmaatschappijen, leveranciers van onderdelen en dergelijke hebben er een dagtaak aan. Zoals u zult begrijpen, zitten deze bedrijven niet te wachten op nog slimmere auto’s dan er al rondrijden. En dus blijft alles, als het aan hen ligt, het liefst bij het oude.

Toch heeft Google inmiddels een zevental zelfrijdende auto’s op de weg die gezamenlijk al enkele duizenden kilometers aflegden, zonder dat er ook maar iemand aan boord was. En wel een miljoen kilometers met een bestuurder en bijrijder waar ingrijpen niet aan de orde was. Een bijzondere prestatie.

Toen ik een paar weken geleden hierover sprak met de directeur innovatie van een verzekeringsbedrijf, tevens marktleider op het gebied van autoverzekeringen, was die echter allerminst blij. Tot zijn grote ongenoegen wordt de slimme auto met de dag namelijk ook nog eens betrouwbaarder. Intelligente software, slimme sensoren, videocamera’s, radar en natuurlijk Street View zorgen er straks voor dat het aantal ongelukken met sprongen gaat dalen. Wat in zijn geval zal leiden tot lagere premies en omzet.

Ook bij brancheorganisatie BOVAG is men bevreesd. De auto van de toekomst zou weleens afkunnen met minder reparaties, omdat ze nu eenmaal minder slijten door hun optimale rijgedrag. Een vooruitzicht dat bij de achterban slecht valt…

Aan hun zijde vinden ze onze eigen minister van Financiën. Want een zuinig wagenpark is weliswaar goed voor het milieu, maar voorkomt dat onze schatkist zijn dagelijkse portie brandstof-accijnzen krijgt. Om nog maar niet te spreken over oom agent, die veel minder bekeuringen kan uitschrijven, omdat iedereen zich door al het technisch vernuft netjes aan de maximum snelheid houdt.

Het grootste probleem van de zelfrijdende auto is overigens niet de techniek, maar de wetgeving. Want wie is er straks verantwoordelijk als u toch nog een ongeluk krijgt? De autofabrikant, de softwareleverancier of de auto-eigenaar, die zich ten tijde van het ongeluk net aan het inlezen was voor een zakelijke meeting?

De Amerikaanse staat Nevada had in 2011 de wereldprimeur toen de lokale overheid Googles auto als eerste ter wereld op beperkte schaal toestond. Een unicum, want overheden lopen in de regel veelal juist achter de feiten aan. De slimme auto kan echter alleen wat worden als de overheid er proactief aan meewerkt. Ook in Nederland. Het is weliswaar minder goed nieuws voor onze verzekeraars, garages en de schatkist, maar aan de andere kant wel beter voor het milieu, uw portemonnee, het tegengaan van files en – uiteindelijk – minder slachtoffers in het verkeer. Daar kun je simpelweg niet tegen zijn. Disruptie zit in een klein hoekje. Doet u mee?

*) Dit artikel werd tevens gepubliceerd in het meinummer van Emerce magazine (#131)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond