-

Dit gaat komend jaar gebeuren in e-mailmarketing

Experts voorspellen dat de topics met de grootste impact in e-mail over vijf jaar zijn: AI, data, content, GDPR, automation en personalisatie. Maar wat zijn de onderwerpen van vandaag?

E-mailmarketing beweegt altijd. Het is dus goed om een oogje te houden op de nieuwe ontwikkelingen van het vakgebied en wat werkt in de praktijk. Ik maak jaarlijks een overzicht van e-mail en marketing automation trends. In een van de onderzoeken wordt gekeken hoe e-mailmarketing zich zal ontwikkelen met een blik iets verder in de toekomst: “Als je vijf jaar vooruit kijkt, wat is dan de grootste verandering in e-mailmarketing?” Dan ontstaat er de volgende wordcloud.

Bron: EmailMonday The Future of Email Marketing & Marketing Automation

Tijdens de DDMA Email Summit  komen veel experts spreken. Hier delen ze alvast een inzicht. 

Kevin Linden, co-founder van Nifty Images

In bovenstaand voorbeeld zie je een afbeelding en linkpersonalisatie op basis van de e-mail client, zoals Gmail of Outlook van de gebruiker. Zodra een e-mail wordt geopend, kun je automatisch de e-mailclient herkennen. En daarmee de juiste, bijbehorende afbeelding en kalenderfile gebruiken. Iedere keer als de mail geopend wordt, wordt de juiste weergave bepaald.

Je hoeft daarvoor geen data te hebben van je ontvangers, maar kan ze een betere klantervaring geven terwijl ze met je e-mail interacteren. Onafhankelijk van welk device ze gebruiken. Een “hassle free Call to Action” (in één klik) zal de conversie verhogen, in dit geval het zetten van een kalender afspraak.

Dit is een onderdeel waar e-mailmarketeers jaren aan gewerkt hebben, want ze willen het makkelijker maken voor hun ontvangers. Met nieuwe inzet van third party tools, kan dit een enkele afbeelding en link zijn in de HTML, die dynamisch wordt aangepast zonder gekke CSS of code trucs.

Matthias de Bruyne, Legal Counsel bij de DDMA

Bovenstaand is een stuk uit de laatste concepttekst van de e-Privacy Verordening, zoals die momenteel in de Europese Raad wordt besproken. Het is best mogelijk dat dit deel de definitieve Verordening haalt. De Bruyne denkt dat dit te weinig aandacht krijgt.

In de huidige regels voor e-mail (in Nederland te vinden in de Telecommunicatiewet) zit een uitzondering voor klanten. In de sector bekend als de soft opt-in. Die uitzondering maakt het mogelijk om zonder toestemming te mailen naar klanten over vergelijkbare producten en diensten. Er zitten een paar voorwaarden aan, waaronder dat je op het moment dat je het e-mailadres vraagt meteen ook een opt-out aanbiedt. Niet in de eerste mail, maar op het webformulier dus.

Nu is er niet wettelijk bepaald hoe lang je klanten mag mailen nadat ze een aankoop hebben gedaan. Toezichthouder ACM zegt dat je hiervoor een inschatting moet maken van de verwachting van de klant. Hoe lang voelt iemand zich na een aankoop klant bij je organisatie? Die ruimte is door de wetgever bewust open gelaten zodat bedrijven een termijn kunnen kiezen die past bij de situatie. Bij de aankoop van een auto heeft een klant immers andere verwachtingen dan bij de aankoop van een luchtbed.

In Nederland horen we zelden dat hier klachten over komen. Wie geen prijs meer stelt op commerciële mails kan zich uiteraard altijd afmelden. Dit is vermoedelijk waarom er geen sprake is van overlast. Kennelijk gaat het niet in alle Europese Lidstaten zo goed. Er wordt in de conceptversie van de e-Privacy Verordening een opening geboden aan lidstaten om bij wet een maximum termijn te bepalen voor direct marketing berichten aan klanten.
Wat zouden de gevolgen zijn als je na een aankoop slechts twee jaar zou mogen mailen?

Mariëlle Heemels, Product Owner Digitale Wereld bij Eneco

Bij veel bedrijven zijn transactionele mails onderbelicht binnen de marketing organisatie. Dit terwijl je juist aan transactionele en service mails veel kunt verbeteren.

Bij Eneco zijn we continue bezig om deze service communicatie te optimaliseren. Dit geldt voor alle “verplichte” mails rondom contracten, verbruik (meterstanden), maandelijks energierapport, nota mails, incasso mails, etc. Een belangrijke optimalisatie voor ons was de digitale nota voor acceptgiro klanten.

Zoals je op de slide ziet is er op meerdere vlakken veel te winnen: digitalisering, kostenreductie, klanttevredenheid, en omnichannel-conversie.

Helen Zuurmond, Head of CRM and Customer service bij HEMA

Dit is de opzet van ons loyaltyprogramma ‘meer HEMA’ uitgelegd aan de hand van een van ons iconische producten.

De basis is een spaarprogramma, de vulling bestaat uit extra ledenkortingen. De kers op de taart zijn limited editions en een kijkje achter de schermen. Het interessante daarvan is dat het loyaltyprogramma zowel voor onze klanten als onze collega’s in Jip & Janneke taal uit te leggen is en zo succesvol(ler) kan zijn.

Andreas Fabricius, Product Specialist bij Vero Moda

Hier zie je het startscherm van de eerste Vero Moda-campagne met game-mechanica. Het had één doel: gericht en kwalitatief verkeer naar de nieuwe kledingstijlen van het seizoen te brengen.  

In plaats van het promoten van ‘Bekijk onze nieuwe items’, deden we iets anders en nodigden we het publiek uit om een persoonlijkheidstest te doen om hun persoonlijke stijl te vinden. Dit onderscheidt zich van anderen; je concurreert niet met iedereen die zijn nieuwe collectie promoot. In plaats daarvan concentreer je je op het activeren en betrekken van het publiek.

De resultaten van gamification kunnen ongelooflijk zijn. Je kan je opt-in database laten groeien, de doelgroep betrekken bij het merk en waardevolle gebruikersgegevens verzamelen. Met een ROI of 30X heeft de Vero Moda een lager CPC(kosten per klik) en vijftig procent van het publiek klikte door om hun overeenkomende persoonlijke stijlen te bekijken en te kopen.

Patrick de Brouwer, Ethical Hacker bij Northwave

Stel, je ontvangt een e-mail met een kwaadaardige bijlage. Alle toeters en bellen schreeuwen niet doen, we worden hier immers vaak genoeg voor gewaarschuwd. Maar wat kan er gebeuren als je wel klikt?

Een hacker kan dan bijvoorbeeld al je toetsaanslagen zien en daarmee gebruikersnamen en wachtwoorden achterhalen. Of bijvoorbeeld door je bestanden bladeren en gegevens downloaden of aanpassen. In sommige gevallen wordt er bijvoorbeeld ransomware (gijzelsoftware) geïnstalleerd die alle bestanden op je computer versleutelt, met de vriendelijke vraag om te betalen om ze weer terug te krijgen.

Er zijn technieken waarvan men verwacht dat mensen er niet meer intrappen. Echter, zijn de eenvoudigste technieken vaak juist het meest effectief. Als marketeer ben je verantwoordelijk voor de gegevens die in jouw databases staan. Als een hacker toegang krijgt tot het platform dat je gebruikt, kan dit platform tevens misbruikt worden om dit soort aanvallen uit te voeren. Ook kan een hacker er bijvoorbeeld voor kiezen om alle gegevens te verkopen, zodat dit door anderen kan worden misbruikt.

Niet alleen als eindgebruiker, maar ook als marketeer is het belangrijk om bewust te zijn van mogelijke risico’s waar je vatbaar voor kunt zijn. Ook als je misschien denkt dat jou dit niet kan overkomen.

Een goede oplossing om al veel van de ellende te voorkomen, is Two-Factor Authentication (2FA). Dit is een techniek die naast het gebruik van een gebruikersnaam en wachtwoord, ook een aanvullende code vereist die bijvoorbeeld via een mobiele applicatie, of per SMS wordt toegestuurd.

Deel dit bericht

1 Reactie

JG

Het verbaast me dat er niet over AMP wordt gesproken. Gmail zit in betafase nu, Outlook volgt deze zomer. Eindelijk meer technische mogelijkheden en interactiviteit in de mailbox!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond