-

Dit kopen we anno 2021 online, wat vroeger écht onmogelijk was

Vaak wordt de explosieve groei van e-commerce uitgedrukt in totale gestegen bestedingen. Maar minstens zo opvallend is de groei in de breedte: steeds meer soorten producten en diensten worden online aangeboden. Tijd voor een blik op wat er in tien jaar is veranderd.

Dat de e-commercemarkt zich in de afgelopen tien jaar snel heeft ontwikkeld is een understatement. Door innovaties in e-commercesoftware, groeiende efficiëntie, optimalisaties in alles wat bij e-commerce komt kijken – denk aan verzending, betaling, marketing, enzovoorts – en externe factoren, zoals de coronapandemie en bijbehorende lockdowns, zijn we steeds meer online gaan kopen.

Maar niet alleen dat, we zijn ook meer soorten producten en diensten online gaan kopen. Producten en diensten waarvan we tien jaar geleden nooit hadden kunnen denken dat we ze online wilden aanschaffen of afnemen, vooral omdat we toen dachten dat ze daar totaal niet voor geschikt waren. Denk aan aankopen als een auto of een kerstboom, en diensten als fysiotherapie of een cursus pottenbakken. Totdat ze ineens wél in webshops verschenen. Wij maakten er een lijstje van: online aankopen, vroeger versus nu.

Het e-commercelandschap vroeger versus nu

Voordat we die lijst induiken, eerst even dit: los van het feit dat online shoppen tien jaar geleden een stuk minder groot was dan het vandaag de dag is, was het destijds ook minder eenvoudig dan het nu is. E-commerceplatformen zijn door de jaren heen veel gebruiksvriendelijker geworden. Daardoor zijn webshops makkelijker te maken én zijn er talloze gespecialiseerde bedrijven die zaken als verzending, databeheer of betaalsystemen voor je overnemen.

Voor online ondernemers is het dus veel eenvoudiger geworden om de e-commercemarkt te betreden. Aan de kant van de consument hebben een betere beschikbaarheid van internet, ruime bezorgopties en het toevoegen van betaalmethoden als iDeal of Klarna ervoor gezorgd dat online shoppen makkelijker en toegankelijker werd. De cijfers liegen ook niet. Zoals een tijdje geleden onder andere op Emerce te lezen viel: in 2020 gaven we in Nederland in totaal € 26,6 miljard uit aan online aankopen. In 2010 was dat nog ‘maar’ €8,2 miljard. Dat is een groei van maar liefst 224% in tien jaar tijd.

Online een autootje bestellen

Goed, nu naar de lijst met aankopen die mede zorgden voor die enorme stijging in online bestedingen. Een van de meest recente en opvallendste toevoegingen aan het online aanbod zijn auto’s. Via platformen als Bynco, Autohero en CarNext koop je in no time een tweedehands auto.

De stappen zijn simpel: je vindt een geschikt exemplaar, plaatst de bestelling en binnen korte tijd wordt de auto bij je thuis bezorgd. Je mag vervolgens 14 dagen proefrijden, dus mocht de auto toch niet helemaal aan je wensen voldoen dan kun je hem retourneren. Het voelt toch nog een beetje gek om dat zo over een auto te zeggen. Het is exemplarisch voor hoe nieuw deze toevoeging aan het online aanbod is: nog niet helemaal ingeburgerd. Wie weet hoe we er over een jaar over denken.

Financiële dienstverlening: hypotheken

Ook in de financiële dienstverlening, van oudsher een vrij traditionele branche, zijn er vernieuwingen te bespeuren. Binnen de hypotheekmarkt bijvoorbeeld, waar we zien dat in de afgelopen jaren de mogelijkheid is ontstaan om er zelf online, zonder advies, een af te sluiten. Dit wordt ook wel de execution only-hypotheek genoemd. Een hypotheek is een groot financieel product dat je meestal voor dertig jaar aangaat, dus niet iets wat je zomaar even koopt. Toch blijkt er markt voor te zijn. Je kunt er ongeveer vanaf €1000 aan advieskosten mee besparen, en zijn er steeds meer partijen die dit aanbieden, waaronder de SNS Bank, Centraal Beheer en een hele rits aan online dienstverleners.

De online dienstensamenleving

Waar we jaren geleden toch echt de deur uit moesten voor een afspraak bij de fysiotherapeut, het volgen van een kookcursus of een pianoles, zien we nu dat ook dit soort diensten steeds vaker online worden aangeboden. Mede ingegeven door de vele lockdowns van de afgelopen tijd, waardoor we gedwongen aan huis gekluisterd waren, werden aanbieders van offline diensten gedwongen hun dienstverlening opnieuw vorm te geven in een online variant.

De verbreding van het aanbod die dit tot gevolg had, strekt zich inmiddels uit over een heel scala aan branches. Bijvoorbeeld fysiotherapeuten, die consulten via videobellen doen. Of een online stomerij en wasservice, die je kledingstukken thuis komt ophalen en ze netjes en schoon weer aan de deur aflevert. Maar ook die kookcursus kun je volgen zonder je huis te verlaten. Je krijgt dan een pakket met ingrediënten thuisgestuurd en kunt via videoverbinding onder begeleiding van een docent in de weer met de recepten. Zo zijn er talloze andere diensten die de omslag naar online maakten: van financieel advies tot therapieën en van pottenbakken tot instrumenten leren spelen en meer.

Boodschappen doen was nog nooit zo makkelijk

Na een drukke werkdag nog even de winkel in of op zaterdag tegelijk met zo’n beetje iedereen boodschappen doen: vroeger hoorde dat er nou eenmaal bij, tegenwoordig hoeft het niet meer. De komst van online boodschappen doen, om ze vervolgens op te halen of te laten bezorgen, heeft een enorme verandering gebracht in de hoeveelheid tijd die we er nog aan hoeven te spenderen.

En dat het populair is, is overduidelijk: de totale omzet uit online boodschappen groeide met 65 procent naar €2,5 miljard in 2020. Bijna alle grote supermarkten bieden online boodschappen aan en er zijn ook specialistische spelers in de markt zoals Picnic. De meest recente ontwikkeling is de opkomst van allerlei ‘snelle bezorging’-partijen als Gorillas, Flink, Getir en Zapp, die beloven binnen tien minuten je boodschappen te bezorgen.

Online gekocht, toch op maat

Er zijn opvallend veel producten die vaak op maat gemaakt, fysiek gezien, of getest moeten worden die nu ook in webshops verkrijgbaar zijn. Denk aan matrassen, bruidsjurken of brillen. Bij online retailers als ASOS, maar ook bij gespecialiseerde webshops, kun je bijvoorbeeld razendsnel een bruidsjurk aanschaffen, al dan niet op maat gemaakt. Of de brillen van Ace & Tate: je kunt ze online ‘passen’ via een foto upload, koopt ze via de website en laat ze vervolgens in een showroom afstellen. Zo bieden online producten toch maatwerk.

Beter?

Het aanbod aan online diensten en producten is duidelijk nog niet uitgeput. Worden we hier als consument luier van? Waarschijnlijk wel. Maakt het ons leven makkelijker? Dat zeker, want het voegt keuze toe, want offline is natuurlijk nog lang niet verdwenen. En dat is natuurlijk altijd een goede reden om wat nieuws uit te proberen. Misschien toch maar eens online gaan kijken naar een nieuwe auto?

Over de auteur: Tomas Hesseling is Managing director bij Shopworks.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Waar de modewereld nog wat van kan leren: vintage webshops. Die zijn véél beter in het informeren over pasvorm doordat ze altijd werkelijke maten vermelden, i.p.v. confectiematen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond