-

Drie patenten die zoeken in Google mogelijk veranderen

Er zijn het afgelopen jaar diverse patenten toegekend aan Google die mogelijk iets zeggen over de toekomst van de zoekmachine – en indirect de optimalisatie daarvoor. Enkele patenten op een rij.

Naast verschillende bedrijfsovernames en officiële productaankondigingen zeggen patenten ten minste deels waar het bedrijf naartoe beweegt. In een terugblik op afgelopen jaar zijn deze dan ook opgesomd door Moz. De bekende SEO-adviseur en auteur Bill Slawski heeft ze iets uitgebreider beschreven.

Selecteren van entiteiten en direct uitvoerbare acties

Leest iemand een artikel over een door Google herkende entiteit (bijvoorbeeld een restaurant) dan wil diegene mogelijk direct een reservering plaatsen of een route uitstippelen met Google Maps. Nu is het dan (vaak) nodig de naam de kopiëren, die te plakken in het zoekveld, vervolgens het juiste zoekresultaat aan te klikken, in de agenda te kijken of er een tafel vrij is om tot slot met de nodige persoonsgegevens de reservering te plaatsen. Zeker op een apparaat met alleen een aanraakscherm zijn dat heel wat lastige handelingen achter elkaar.

In een in april toegekend patent toont Google hoe het denkt daar een einde aan te kunnen maken. Het bedrijf geeft bezoekers dan de mogelijkheid een actie uit te voeren bij een entiteit waarover men leest. Concreet: de Google-gebruiker zoekt naar ‘sushi restaurants in Amsterdam’ en belandt bij een blog. De persoon leest ‘van alle restaurants vind ik Sushi ABC verreweg het beste’ en omcirkelt die tekst. Het systeem herkent Sushi ABC als entiteit en toont op basis van de context vervolgens enkele acties. De context kan bijvoorbeeld de locatie zijn, het gebruikte apparaat, een vorige actie die bij de entiteit is uitgevoerd of het type document waarin de tekst is geselecteerd. Naast de reserveringsmogelijkheid biedt het systeem de optie een route te bepalen, openingstijden  te bekijken of reviews te tonen.

Mocht zo’n systeem er komen dan is het niet ondenkbaar dat zo’n systeem allerlei entiteiten herkent. Van locaties tot aan bedrijven en producten. Ongetwijfeld wordt het dan mogelijk direct de scherpste aanbieding op te vragen of locaties te zoeken waar men het product op voorraad heeft.

Afbeelding: iemand selecteert de tekst voor de vervolgacties

Zoekresultaten clusteren

Eén zoekwoord kan vele betekenissen hebben. Zo levert de zoekopdracht ‘Penguin’ in de VS links op van het ijshockeyteam Pittsburgh Penguins, de uitgever Penguin Group en natuurlijk van allerlei pagina’s over het dier. Een nieuw patent wijst erop dat Google mogelijk resultaten gaat clusteren. Klikt iemand op een link naar een fanpagina van het sportteam en keer diegene vervolgens terug naar de zoekresultaten, dan toont het de andere sportgerelateerde resultaten bij elkaar.

Volgens de beschrijving wordt het mogelijk bepaalde resultaten (zie onderstaande weergave) te verbergen. Interessant is om te zien dat Google niet alleen entiteiten herkent en deze koppelt aan zoekwoorden, maar dus ook associaties legt. Een nieuwe stap in de verdere uitrol van de Knowledge Graph.

Afbeelding: clusteren van resultaten

Sentiment als factor in de rangschikking

Met de komst van Google+ leek het al eerder de bedoeling dat sentiment (of een bericht positief of negatief van toon is) een belangrijke rol moest gaan spelen in de rangschikking van zoekresultaten. Ja, de reviews worden in de resultaten getoond, maar of een geïndexeerde tweet of zelfs nieuwsbericht negatief is doet er nu verder weinig toe. Daar komt mogelijk toch verandering in.

Een patent beschrijft een ‘entity review data repository’ waarin naast gestructureerde ook ongestructureerde reviews worden opgenomen. De gestructureerde reviews bevatten doorgaans een rapportcijfer en toelichting en zijn afkomstig afkomstig van Google Maps, de diverse reviewsites of gewoon uit een online magazine. Een ongestructureerde review is simpelweg iemands opinie die voorkomt in een blog, forumbericht of tweet. Tot nu toe heeft Google altijd gezegd hier weinig mee te gaan doen. Het is niet gezegd dat dit patent op een nieuwe koers wijst, maar het bedrijf blijft in ieder geval kijken of en hoe sentiment opgenomen kan worden zonder dat het voor ruis zorgt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond