-

Duurzaamheid en toegankelijkheid: de pijlers voor de toekomst van e-commerce

Een website die voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is en een lage CO2-voetafdruk heeft is geen vluchtige trend maar wordt essentieel.

De W3C-community, ook bekend van webnormen zoals HTML, publiceerde onlangs hun Web Sustainability Guidelines (WSG’s). De internationale groep professionals wil het web daarmee socialer en milieuvriendelijker maken. Ze bieden bedrijven handvatten om hun digitale voetafdruk te verkleinen en toegankelijkheid te verbeteren en vormen een kentering in het denken over online aanwezigheid.

De betekenis van duurzaamheid in e-commerce

Digitale soberheid en eco-design worden steeds belangrijker binnen de digitale dienstverlening. Het internet is verantwoordelijk voor een significant deel van de wereldwijde CO2-uitstoot (3-5 procent), en websites spelen hier een grote rol in. Door duurzaamheid en toegankelijkheid te integreren in hun strategie, spelen bedrijven in op de groeiende verwachtingen van consumenten (en op nieuwe wetgeving).

Een duurzame aanpak betekent het verminderen van de energie die wordt verbruikt door datacentra, servers en de apparatuur van eindgebruikers. Websites worden efficiënter gemaakt door bijvoorbeeld data-overdracht te minimaliseren en te kiezen voor groene hostingoplossingen.

Toegankelijkheid als standaard

Naast duurzaamheid zijn er ook initiatieven die de schijnwerper zetten op de toegankelijkheid van websites, zoals met de Web Content Accessibility Guidelines (WCAGs). Toegankelijkheid zorgt ervoor dat alle gebruikers, ongeacht hun beperkingen, een gelijke ervaring hebben op elk digitaal platform.

Het is niet langer genoeg om aan de wettelijke eisen te voldoen: je moet actief willen bouwen aan een positievere merkervaring voor alle klanten. Wie de statistieken bekijkt over bezoekers met beperkingen – situationeel, fysiek of anderzijds – ziet dat toegankelijke websites een significant groter publiek bereiken: een grote potentiële doelgroep dus.

Integratie van duurzaamheid en toegankelijkheid in je CMS

Idealiter komt alles samen in je contentmanagementsysteem. En met de juiste tools wordt het voor alle betrokkenen veel gemakkelijker om een toegankelijke website te maken. Het is daarom van belang een CMS te kiezen dat zowel duurzaamheid als toegankelijkheid ondersteunt. Begin met de keuze tussen een monolithisch of een headless CMS. In beide varianten moet je zelf toegankelijke content creëren. Maar die laatste biedt wel meer ruimte om toegankelijkheid en duurzaamheid van je website te maximaliseren, omdat je meer controle hebt over de front-end.

  • Duurzaam design
    Een headless CMS biedt ruimte voor duurzaamheid, bijvoorbeeld door het makkelijker te maken eco-design door te voeren. Denk aan het verminderen van het aantal serververzoeken en het optimaliseren van afbeeldingen. Het CMS moet ook de ruimte bieden om te kiezen voor duurzame sitehosting.
  • Toegankelijke content
    Voor toegankelijkheid is het bijvoorbeeld belangrijk dat je CMS semantische HTML ondersteunt en het makkelijk maakt om alternatieve teksten voor afbeeldingen en video’s in te voeren. Het moet ook flexibiliteit genoeg zijn zodat je een logische navigatiestructuur kunt creëren en toegankelijkheidstools en -plugins ondersteunen.

Zo maak je het makkelijk en hou je ruimte over om in de inhoud te duiken: maak het overzichtelijk, gebruik goede contrasten en gebruik makkelijke, heldere taal zonder afkortingen en opmaak.

Van kleine stappen naar groot resultaat

De groeiende focus op duurzaamheid en toegankelijkheid veel meer dan alleen voorbijgaande trends. Het zijn inmiddels essentiële onderdelen voor de toekomst van websites. Een CMS dat deze principes ondersteunt, is niet alleen een ethische keuze maar ook een strategische zet waarmee je je bedrijf onderscheidt in een competitieve markt. Op weg naar een meer inclusieve en duurzame digitale wereld telt elke stap: 10 procent is beter dan niks. Begin vandaag: het is een investering in de toekomst van je bedrijf en die van onze planeet.

Over de auteur: Julius Hemingway is Product- & partnermarketing-teammanager bij Storyblok.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond